به بهانه رزمایش ذوالفقار 99

محسن شیرمحمد - امروزه دولت‌ها پیشبرد منافع ملی خود را سرلوحه اقدامات و سیاست‌های داخلی و خارجی خود قرار می‌دهند که در این میان امنیت ملی مهم‌ترین اولویت در منافع ملی است. در چارچوب امنیت ملی مواردی همانند حفظ جان مردم، حفظ نظام سیاسی و اقتصادی، حفظ تمامیت ارضی نیز در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرند. اما دست‌یابی به این اهداف نیاز به تصمیم‌گیری‌ها و ابزار مختلفی دارد که البته خود فرایندی پیچیده خواهد بود. در اینجا باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین ابزار در راستای دست‌یابی به موضوع مورد اشاره، قدرت نظامی کشور است.
امروزه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که بدون برخورداری از قدرت نظامی و دفاعی مطلوب می‌تواند سایر شاخص‌های امنیت خود را باتوجه به محیط ژئوپولتیک اطراف خود حفظ کند و اگر هم دولتی بدون برخورداری از قدرت نظامی توانسته سایر شاخص‌های امنیت را محقق کند، ریشه در وابستگی توان نظامی به خارج از مرزها دارد؛ یعنی کشور به دلیل ضعف در توان دفاعی تصمیم گرفته، این حوزه را به شرط بهره‌مندی از سایر شاخص‌های امنیت به یک بازیگر مهم جهانی واگذار کند. با این حال بسیاری از کشورهای جهان و ازجمله ایران، همچنان به دنبال ایجاد توان دفاعی و بازدارندگی مستقل هستند.
اکنون ایران، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازیگر در خلیج‌فارس است که علاوه‌بر ایفای نقش منطقه‌ای، در سطحی بالاتر به یک بازیگر مهم در خاورمیانه و شمال غربی اقیانوس هند هم تبدیل شده است.
جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل وجود عوامل تهدیدکننده شاخص‌های امنیت ملی، راهبردهای مختلفی را به‌ منظور حفاظت و تامین این شاخص‌ها طراحی و تدوین کرده است.


سرزمین ایران به‌واسطه قرار گرفتن در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه که محل رقابت‌ قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است، نیازمند آن است تا شاخص‌های امنیت ملی را مهم دانسته و به شاخص توان دفاعی نگاه ویژه‌ای داشته باشد زیرا تهدیدات تروریستی، مرزی و تهدیدات جنگ سخت، باوجود آنکه جنبه‌های دیگری از تهدید نیز مطرح است، برای جمهوری اسلامی ایران جدی قلمداد می‌شود.
در این چارچوب رزمایش‌های دفاعی نقش مهمی را در تقویت بنیه دفاعی کشورمان ایفا می‌کنند و امری کاملاً ضروری در شرایط وجود عوامل تهدیدزای نظامی تلقی می‌شوند. ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان بازوی محکم و پرتوان بخش دفاعی ایران، چه در زمان جنگ تحمیلی و چه بعد از آن، نقش مهمی در تامین امنیت ملی و توسعه توان دفاعی کشورمان داشته است. ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای چهارگانه آن جهت افزایش آمادگی‌های رزمی، با انجام رزمایش‌های متعدد سالانه، بارها و بارها قدرت دفاعی کشورمان را به نمایش گذاشته است.
باید توجه داشت که رزمایش‌های نظامی با هدف محک زدن توان نیروها برگزار می‌شود و ارتش برای نمایش اقتدار نظامی خود به اجرای این تمرین‌های جنگی نیاز دارد. همچنین جهت تکمیل آموزش‌های افسران و درجه‌داران و یگان‌های مختلف، رزمایش‌های نظامی می‌تواند عاملی جهت تمرین نظامی باشد. این تمرین‌ها با اجرای آتش واقعی همراه بوده تا یک میدان جنگ واقعی را به نمایش بگذارد. همچنین این رزمایش‌ها فرصت خوبی جهت آزمایش و به‌کارگیری دستاوردهای جدید دفاعی نیز است تا با آزمودن آنها، بتوان نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی و مورد ارزیابی قرار داد.
باتوجه به مطالب فوق رزمایشی تحت عنوان ذوالفقار 99 و با حضور یگان‌هایی از نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی پدافند و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون کیلومترمربع در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه شمالی برگزار شد. تلاش جهت برگزاری هرچه بهتر رزمایش‌ها، همانند لبه شمشیر است که هرچه تیزتر باشد، برنده‌تر خواهد بود بنابراین ضرورت داشت که نیروهای چهارگانه ارتش هر آنچه در توان دارند را جهت آمادگی و کارایی رزمی یگان‌های خود در رزمایش مشترک ذوالفقار 99 به‌کار بگیرند که این امر با موفقیت کامل طی روزهای بیستم تا بیست‌ودوم شهریورماه به منصه نمایش درآمد.
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه درخشش کودکان فیلم «خورشید» مجید مجیدی در جشنواره‌های جهانی مرور شد آیا سینما کودکان را می‌بلعد؟ رضا دهکی عصر وعده‌زدگی! بهبود وضعیت هوای تهران یک شعار باقی می‌ماند؟ نسخه‌های مقطعی بی جواب برای آلودگی هوای پایتخت علی‌رغم انتقادهای فراوان از بازگشایی غیرحضوری مدارس توسط رئیس‌جمهوری انجام شد حضور ویدئوکنفرانسی روحانی این بار در افتتاحیه دانشگاه‌ها واکنش شورای شهر پایتخت به اعتراض فرمانداری تهران درباره نامگذاری سه معبر وقتی فرماندار «مهندس بازرگان» و «اعظم طالقانی» را نمی‌شناسد! جلسه غیرعلنی بهارستان با وعده‌هایی درباره بهبود اوضاع بازار سرمایه همراه بود بورس زیر ذره‌بین مجلس اولین نشست روسای سه قوه در سال 99 و از زمان تشکیل مجلس یازدهم برگزار شد اقتصاد، محور اصلی جلسه سران قوا مراسم وداع با پیکر آیت‌الله العظمی صانعی برگزار شد آرام گرفتن آیت‌الله اصلاح‌طلب در جوار زکریا بن آدم(ع) سفارت ایران در هلند اعلام کرد برگزاری جلسات صلاحیت لاهه در پرونده شکایت ایران علیه آمریکا قادری پاسخ داد آیا اصلاح ساختار بودجه در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ می‌شود؟ اولین نشست روسای سه قوه در سال 99 و از زمان تشکیل مجلس یازدهم برگزار شد اقتصاد، محور اصلی جلسه سران قوا به بهانه رزمایش ذوالفقار 99