اخبار کوتاه


رهبر انقلاب درگذشت حاج علی شمقدری
را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنهای در پیامی درگذشت مرحوم حاج علی شمقدری را تسلیت گفتند.به گزارش ایلنا در متن پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده است: با تأثر فراوان اطلاع یافتم که دوست و همراه قدیمی، مرد مؤمن و انقلابی و متشرع، پدر شهید و برادر شهید، مرحوم آقای حاج علی آقای شمقدری رحمة الله علیه دارفانی را وداع کرده است.اینجانب در بیش از نیم قرن آشنائی با این برادر با ایمان و پرتلاش، همواره او را در جبههی حق، به پایداری و غیرت و صدق و وفا شناخته و از او جز نیکی و مجاهدت ندیدهام، رحمت و رضوان خدا بر او باد. وظیفه میدانم که به همسر مؤمن و صبور و فرزندان صالح و مکرّم و نیز به دیگر بازماندگان و همهی دوستان و آشنایان آن مرحوم تسلیت عرض کنم و حشر او با شهیدان و بندگان صالح را از خداوند مسألت نمایم.

تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانهداری آمریکا طی بیانیهای اعلام کرد: ایالات متحده تحریمهای جدیدی را در رابطه با ایران اعمال کرد.به گزارش ایلنا آمریکا ۴۵ فرد ایرانی و سه نهاد را به فهرست سیاه خود در زمینه تحریمها علیه ایران افزوده است. بنا بر این بیانیه، تحریمهای جدید افرادی مرتبط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران را هدف قرار میدهد.وزارت خزانهداری آمریکا علاوه بر این، اعلام کرد دو شرکت مستقر در لبنان را به بهانه ارتباط با حزبالله در فهرست تحریمها قرار داده است. آمریکا همچنین اعلام کرد یک فرد را که ارتباط نزدیکی با هر دو شرکت داشته را نیز تحریم کرده است.

به خاطر رأی، منطقه را نابود کردند

وزیر امور خارجه ایران نوشت: کسانی که اسراییل اولویت نخستشان است، فقط منطقه ما را نابود نکردهاند، بلکه به مردم خودشان هم خیانت کردهاند، فقط برای آنکه رأی بیاورند.به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در توییتر با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ که دامادش را رهبری فوقالعاده برای اسراییل خوانده و گفته حضور آمریکا در خاورمیانه فقط به خاطر اسراییل است، نوشت:تازهترین اعترافات ترامپ در خصوص؛ اینکه وفاداری خانوادهاش واقعا به کجاست؛ دلیل اینکه هفت تریلیون دلار پول به زحمتدرآمده مالیاتدهندگان آمریکایی و آن همه جان قربانی شدند.کسانی که اسراییل اولویت نخستشان است، فقط منطقه ما را نابود نکردهاند، بلکه به مردم خودشان هم خیانت کردهاند، فقط برای آنکه رأی بیاورند.

تکرار یاوهگوییهای ترامپ

رئیسجمهوری آمریکا با تکرار برخی مواضع بیاساس گفت: در صورت حمله ایران به آمریکا، با اقدامی سختتر پاسخ خواهیم داد.به گزارش ایلنا، دونالد ترامپ چند روز قبل نیز با تکرار مواضع ضدایرانی خود و استناد به گزارشهای دروغ و فاقد سند، گفته بود که واشنگتن هرگونه حمله ایران را هزار برابر پاسخ میدهد.وی با تکرار برخی یاوهسراییها در حساب توئیتری خود نوشته بود: «بر اساس گزارشهای رسانهای، ایران ممکن است در حال برنامهریزی یک ترور یا حمله دیگری علیه ایالات متحده برای گرفتن انتقام کشتن سلیمانی باشد که به دلیل برنامهریزی او برای حملهای در آینده، قتل نظامیان آمریکایی و رنجی که سالها ایجاد کرد، انجام شد».

درخواست حفاظت از اماکن دیپلماتیک

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به خبر حمله به کاروان خودروهای دیپلماتیک در بغداد، هر گونه حمله یا تعرض علیه ماموریت های دیپلماتیک را محکوم کرد.سعید خطیب زاده با یادآوری مواردی از حمله به دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در عراق، از دولت آن کشور خواهان تشدید و تقویت حفاظت از اماکن دیپلماتیک و تضمین جریان عادی ماموریت های دیپلماتیک در این کشور گردید.

صدور حکم حادثه تروریستی اهواز

دادستان نظامی استان تهران در مورد پرونده حادثه تروریستی رژه خونین سال ۹۷ اهواز گفت: جلسات محاکمه تعدادی از متهمان، هفته قبل به پایان رسید و حکم بدوی نیز صادر شده که البته این حکم قابل اعتراض است. به گزارش، غلامعباس ترکی استان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی اهواز اظهار کرد: در این حادثه عوامل جنایتکار وابسته به گروهکهای تکفیری با تیراندازیهای بی هدف، جمعی از مردم را به گلوله بستند و نهایتاً با تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در صحنه به هلاکت رسیدند.

وی ادامه داد: این افراد فریب خورده فکر میکردند که با این جنایت، میتوانند اقتدار نیروهای مسلح را خدشهدار کنند اما این حادثه عزم مدافعان امنیت را برای اضمحلال گروههای تکفیری راسختر کرد و بساط آنان را برچید.

دادستان نظامی استان تهران افزود: بر همین اساس در مورد تعدادی از متهمان که مرتکب کوتاهی شده بودند، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

تفسیر قطعنامه ها بر عهده شورای امنیت

دبیرکل سازمان ملل در پی ادعاهای اخیر مقامات آمریکا علیه ایران در شورای امنیت، گفت که باید طبق تعبیری که شورای امنیت از قطعنامه هایش ارائه می دهد عمل کرد.به گزارش ایسنا آنتونیو گوترش گفت: شورای امنیت سازمان ملل است که می تواند قطعنامه های شورا را تعبیر و تفسیر کند و ما مطابق آنچه شورای امنیت گفته باشد عمل می کنیم.این اظهرات گوترش در پی ادعاهای نابجای چند وقت اخیر مقامات امریکایی علیه ایران در شورای امنیت مطرح شده است.