روند توسعه با وجود همه فشارها کند نشده است


در بیست و چهارمین هفته از افتتاح طرحهای مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید که برای جهش تولید بود، بهرهبرداری از بیمارستان پوست رازی و ساختمان جامع پیوند بیمارستان مسیح دانشوری در تهران، بیمارستان بیماریهای تنفسی در زابل، طرح تکمیلی بیمارستان آیتالله خویی در آذربایجان غربی، طرح توسعه بیمارستان خاتم الانبیا نطنز، بیمارستان شفا سقز، بیمارستان بهشهر و بیمارستان تالش و نیز طرح توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور، ۷ مرکز بهداشت، درمان و توانبخشی و ۱۴۰۰ خانه هلال به طور رسمی آغاز شد.برای اجرای این ۲۶ پروژه ۹۸۹ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهرهبرداری از این طرحها ۳۹۲۹ اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور در این مراسم تاکید کرد که روند توسعه بخش بهداشت و درمان کشور در سال ۹۹ با وجود همه فشارهای اقتصادی، نه تنها کند نشده بلکه مصمم هستیم بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را تا ماههای اولیه سال آینده افتتاح کنیم.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در مراسم آغاز بهرهبرداری از ۲۶ پروژه ملی در حوزههای بهداشت و درمان، راه و شهرسازی و جمعیت هلال احمر گفت که افتتاح این طرحها، موجب رفاه و آسایش مردم بویژه در شرایط خاص مقابله وجنگ با کرونا خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح ۸ طرح مهم بیمارستانی و درمانی با ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی و تخت مراقبت های ویژه در کنار تجهیزات بیمارستانی، اظهارداشت: این روند نشان می دهد که دولت تدبیر و امید همچنان طرح تحول سلامت را به عنوان یک اولویت مهم، تا آخرین روزهای خدمت خود مد نظر دارد.

روحانی یکی از افتخارات ماندگار دولت تدبیر و امید در تاریخ کشور را تلاش پیگیر دولت، بخش خصوصی و همه مردم برای ساخت و تجهیز بیمارستانها خواند و گفت: اگر بازسازی و نوسازی طرحهای بیمارستانی و ایجاد تختها را در کنار هم قرار دهیم، به اندازه کل کار درمانی که در تاریخ ایران تا سال ۹۲ انجام گرفته در این ۷ الی ۸ سال،کار انجام گرفته و تکمیل خواهد شد که این موجب شادمانی ما است.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه کادر درمانی کشور و آرزوی علو درجات برای شهدای بخش درمان کشور گفت: دانشگاههای علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانشبنیان همپا با توسعه بخش های سخت افزاری حوزه بهداشت و درمان، در حوزه نرم افزاری این بخش نیز در حال یک تلاش شبانه روزی هستند.

روحانی با اشاره به افتتاح ۱۴۰۰ خانه هلال احمر در سراسر کشور، نقش این مراکز را در امداد و نجات در روزهای سخت بسیار مهم خواند و بر آموزش مردم در این عرصه تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید اردوگاه های هلال احمر برای جوانان در فصل تابستان فعال شوند، گفت: جوانان در اردوهای تابستانی باید مهارت های لازم را در زمینه امداد و نجات کسب کنند.

روحانی با تاکید بر اهمیت آموختن مهارتهای بهداشتی و عمل به آن در فرهنگ زندگی افراد، ابراز امیدواری کرد که مردم همه توجهات لازم را به اصول بهداشتی داشته باشند، تا بتوانیم با افتخار بیشتر ماههای پرخطر پیش رو در پاییز و اسفند را که با مشکلات احتمالی بیماری کرونا و آنفلوآنزا همراه خواهد بود، پشت سر بگذرانیم.

رئیس جمهور همچنین در جلسه روسای کمیتههای ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: باید ضمن بهرهگیری از تجارب حاصل از اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بویژه در خصوص ضرورت پرهیز از سفرهای غیرضروری و برپایی تجمعات و تاکید بر رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی، این نکات و دستورالعملها در اربعین حسینی و مراسم سوگواری ماه صفر، بیش از پیش مورد مراعات قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به گزارش کمیتههای آموزش و درمان از شروع سال تحصیلی در مدارس و دانشگاهها و میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی، تاکید کرد: حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان اولویت نخست است و در همین راستا قرار است کلاسها در چارچوب شرایط هر منطقه، به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود.

رئیس جمهور از وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست بر رعایت دستورالعملها نظارت لازم اعمال شود و مدیران مدارس، مسئول رعایت کامل دستورالعملها هستند و باید از رعایت دستورالعملها اطمینان حاصل کنند.

روحانی در همین ارتباط به انتشار برخی اخبار غیرصحیح از میزان ابتلای دانشآموزان به بیماری کرونا در دوره کوتاه بازگشایی مدارس اشاره و تاکید کرد که با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاهها گذشته است، هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در محیطهای آموزشی وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانهزنی است.

وی به کمیته اطلاعرسانی و تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا ماموریت داد ضمن رایزنی با رسانهها، اثرات انتشار اینگونه اخبار جعلی بر ایجاد نگرانی در خانوادهها و تشویش در جامعه، گوشزد شود.

رئیس جمهور به گزارش مقدماتی کمیته درمان از طرح غربالگری شرکتکنندگان در قبل و بعد از کنکور اشاره کرد و اظهار داشت: این گزارش که بیانگر برگزاری کنکور در سلامت کامل است، نشان میدهد که کاری بزرگ و موفق با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارتخانههای بهداشت درمان و آموزش پزشکی و علوم و فناوری انجام گرفته است.

روحانی گفت: برگزاری کنکور در سراسر کشور با رعایت حداکثر پروتکلهای بهداشتی و کمترین میزان ابتلا، از جمله کارهای درخشان و بزرگ دولت در مدت شیوع این بیماری بوده است و این مدل از برگزاری کنکور، دارای قابلیت ارائه در عرصه بینالمللی است به گونهای که هم سلامت جسمی و روانی و هم آینده دانشآموزان و دانشپژوهان تضمین شود.