شروع طوفاني كرونا در دانش آموزان

آرمان ملي: با وجود تکذيب‌هاي وزارت بهداشت، روزانه اخباري در رابطه با ابتلاي دانش‌آموزان و معلمان به کرونا در رسانه‌ها منتشر مي‌شود، اما وزير آموزش و پرورش همچنان معتقد است که گزارشي مبني بر ابتلاي دانش‌‌آموزان به کرونا نداشتيم و وزارت بهداشت مي‌گويد: «اکثر کارکنان مدارس ابتلا به کرونا را اظهار نمي‌کنند». در اين بين وزارت آموزش و پرورش گزارشي جامع درباره ميزان شيوع کرونا در مدارس و تعداد دانش‌آموزان و معلم‌هاي مبتلا به اين بيماري منتشر نکرده است و با اين حال اظهارات پراکنده برخي مسئولان استاني درباره ابتلا و مرگ تعدادي از دانش‌آموزان و معلمان منتشر شده که صرفا تکذيب‌ شده است. در اين بين رئيس‌جمهور در واکنش به گزارش‌هاي منتشرشده از ابتلاي برخي دانش‌آموزان و معلمان به کرونا گفت: «هنوز هيچ ‌آمار دقيقي از ميزان آمار مبتلايان در مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحيح و بيشتر گمانه‌زني است». همزمان محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش نيز صحبت‌هاي رئيس دولت را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: برخي رسانه‌ها در تيترهاي اصلي خود نوشته بودند که وزير بهداشت نامه‌اي مبني بر تعطيل کردن مدارس به بنده نوشته است که اساسا صحت ندارد. وي در خصوص تصميم‌گيري براي فعاليت و تعطيل شدن مدارس طي هفته‌هاي آينده نيز اظهار کرد: ما بر اساس دستورالعملي که وزارت بهداشت تهيه کرده است، کار را دنبال مي‌کنيم و اگر زماني شيوع گسترده بيماري را داشته باشيم و از سويي وزارت بهداشت ما را منع کنند، مدارس را تعطيل مي‌کنيم. تاکنون از هيچ‌مدرسه‌اي گزارشي مبني بر ابتلاي دانش‌آموزانش به کرونا دريافت نکرديم و يک مورد ويدئو هم که در فضاي مجازي پخش شده بود (در رابطه با مدرسه‌اي در منطقه 18 تهران) که دانش‌آموز به‌دليل افت قند خون بيهوش شده بود که به اشتباه به موارد ديگر اشاره شده بود.
با توجه به صحبت‌هاي وزير آموزش و پرورش، گزارش‌هايي در رابطه با تعطيلي مدارس در شهرستان‌ها به‌دليل ابتلاي دانش‌آموزان منتشر شده است. طي چند وقت گذشته ابتلاي 39 دانش‌آموز در شهرستان سلسله در استان لرستان، مرگ يک دانش‌آموز کرونا مثبت در شهرستان گتوند خوزستان، ابتلاي يک دانش‌آموز به کرونا در اشنويه و مرگ معلم در شهرستان‌ گچساران و ده‌ها خبر غيررسمي در اين رابطه منتشر شده که خيلي زود توسط روابط عمومي آموزش و پرورش استان‌ها، تكذيب شده است.
در مدارس کرونا نگرفتند!
در يکي از تازه‌ترين موارد، ايلنا از جان باختن يک معلم جوان گناوه‌اي، به نام زهره رستمي، بر اثر ابتلا به کرونا خبر داده است؛ اما رئيس دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفته است که اين فرد سال گذشته معلم هنرستان بود اما «امسال در مدرسه حضور نداشته و ابتلاي او خارج از مدرسه صورت گرفته است.» خبر ابتلا به کروناي سه نفر از معلمان در منوجان کرمان نيز در روزهاي گذشته منتشر شد اما مهران باهري، رئيس روابط عمومي آموزش و پرورش استان کرمان، مي‌گويد: اين سه معلم نسبت فاميلي دارند و هيچ‌گونه ارتباطي بين ابتلاي اين معلمان به کرونا با بازگشايي مدارس وجود ندارد. همزمان بهروز کليدري، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، نيز از ابتلا به کروناي 160 دانش‌آموز و 48 معلم در اين استان خبر داده است. سليماني دشتکي، استاندار ايلام، نيز گفت: مدارس ايلام، آبدانان، دره‌شهر و ايوان به‌دليل شرايط قرمز شيوع کرونا تعطيل هستند. پيش از اين نيز مدارس استان قم تعطيل اعلام شده بود. يکي از استان‌هايي که بيشترين آمار کرونا در مدارس آنها مشاهده شده ، لرستان است. گزارش‌هايي درباره تعطيلي مدارس چهار شهر در استان لرستان به‌دليل ابتلاي دانش‌آموزان به کرونا منتشر شده است و علي‌رضا نخعي، مديرکل آموزش و پرورش اين استان، مي‌گويد: «در حال حاضر کمتر از 15‌درصد مدارس لرستان فعاليت حضوري دارند» پس از تكذيب خبر ابتلاي 39 دانش‌آموز در مدرسه، دانشگاه علوم پزشكي لرستان در نشست فوري با آموزش و پرورش در مورد بازرسي‌هاي سختگيرانه از مدارس نقاط قرمز استان خبر داد. به باور سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت مي‌گويد: تجمع والدين در مقابل در، يا داخل مدرسه، کمبود امکانات کافي بهداشتي در مدارس و تهويه نامناسب کلاس‌ها باعث شيوع کرونا در مدارس شده است.