جنبش ته سیگار

مجید ابهری‪-‬ سیگار به عنوان دروازه ورود به اعتیاد - عادتی زشت و زیان‌آور- متاسفانه بسیار آزادانه در دکه‌ها و مغازه‌ها به شکل نخی یا دانه‌ای بدون توجه به سن و شرایط خریدار عرضه می‌شود. در یک پژوهش میدانی در بین معتادین پنج شهر در طیف سنی ۱۶تا ۴۵سال بیش از ۸۵درصد از آنها از سیگار شروع کرده و به باتلاق اعتیاد
فرو رفته‌اند. ژست‌های بزرگنمایی، تقلید از دوستان و ضعف مهارت نپذیرفتن دعوت‌های منفی و سهولت دسترسی از دلایل اعتیاد به سیگار است. چند روز پیش به دعوت یکی از اعضای محترم شورای شهر که از چهره‌های پیشگام در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و دارای سابقه‌ای روشن و طولانی در امور اجتماعی هستند، تعدادی از اشخاص دلسوز اقدام به جمع‌آوری ته سیگار‌ها از خیابانها و بوستان‌ها نمودند. دست مریزاد جناب حق شناس خدا قوت. اما لازم است به عنوان یکی از علاقمندان به جنابعالی نکاتی را عرض کنم.
چند سال پیش گروهی از معتادین بهبود یافته از جمعیت طلوع بی‌نشانها چنین حرکتی را از میدان تجریش تا راه آهن با شعار ما را ببخشید آغاز کرده و به جمع‌آوری ته سیگار‌ها در این مسیر طولانی نمودند. به عنوان یکی از آسیب‌شناسان اجتماعی امیدوار بودم این حرکت مثبت توسط سمن‌های دیگر دنبال و اجرا شود که متاسفانه در همان حرکت اول متوقف شد. شورای شهر به عنوان پارلمان شهر و جایگاه اجتماعی در مدت باقی مانده از عمر شورا در یک قدم مثبت وخدا پسندانه فروش دانه‌ای سیگار به افراد زیر ۱۵سال را در دکه‌ها ممنوع کرده ومقررات باز دارنده‌ای برای متخلفین تعیین نماید. حرکتهای سمبولیک هرچند برای جلب توجه به یک مشکل اجتماعی ومحیطی لازم است اما برای تاثیر عمیق‌تر در پیشگیری از پرتاب ته سیگار به اطراف تعیین جریمه بعد از آموزش‌های عمومی کارآمد‌تر و موثر‌تر خواهد بود.