انزوای کدخدا در جامعه ملل

به‌دنبال اقدام ناشی از استیصال دولت دونالد ترامپ مبنی بر ادعای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، مطرح‌ترین رسانه‌های آمریکایی به صراحت به شکست دیپلماسی دونالد ترامپ در برابر ایران اذعان کردند و نوشتند این واشنگتن بود که منزوی شد، نه ایران.
روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه در تحلیلی نوشت: این واشنگتن بود که به طرز غیرعادی و بی‌سابقه ای در  تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها و فشار بر ایران منزوی شد، نه ایران.
به گزارش ایرنا، صفحات روزنامه و رسانه‌ها این روزها مملو است از اذعان به شکست رویکرد ترامپ در قبال ایران در خصوص بازگرداندن تحریم‌ها تا جایی که حتی جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز در توئیتی تلاش دولت ترامپ برای بازگرداند تحریم‌ها را شکست خورده توصیف کرد.
روز یکشنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باز خواهد گشت؛ موضوعی که نه تنها از سوی ایران بلکه متحدان نزدیک آمریکا نیز آن را رد کردند. بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کردند بیانیه آمریکا «تاثیر حقوقی ندارد» این سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان پایبند توافق هسته‌ای خواهند بود.


آمریکا در ادعای این که توافق هسته‌ای ایران نابود شده و تحریم‌ها دوباره اعمال شده است، تنها است.
این موضوعی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به آن اذعان کرد و نوشت: دولت آمریکا تلاش می‌کند با تهدید تحریم بخش بانکداری، شرکت‌ها و حمایت کشورها از تولیدات هسته‌ای و موشکی کشورها، سایر کشورهای جهان را  درباره ادعای این کشور تحت فشار قرار دهد. این تهدیدها تضعیف بیشتر حمایت بین الملی از دلار را به دنبال دارد.
اما واقعیت این است که دولت ترامپ ائتلافات بین‌المللی را نابود کرده و سیاست فشار حداکثری که ترامپ به راه انداخته بر خلاف ادعای قبلی او نتوانسته باعث سازش بیشتر تهران شود.
واشنگتن پست تصدیق کرده که برخلاف ادعای ترامپ حتی متحدان این کشور نیز اعتراف می‌کنند وقتی که آمریکا از توافق خارج شده نمی‌تواند حق اعمال تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. اروپایی‌ها می‌خواهند توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنند زیرا بازرسان سازمان ملل اجازه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد اما دولت ترامپ در مقابل به جز تشدید درگیری‌هایی که می‌تواند منجر به جنگ شود کمکی به پیشرفت اوضاع نمی‌کند.
این روزنامه نتیجه گرفته که ایران و متحدان آمریکا منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان) خواهند بود و دو طرف امیدوارند ترامپ بازنده این انتخابات باشد.
جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات وعده داده کشورش را به برجام باز خواهد گرداند. ایران در مقابل هر گونه فشار بیشتر در مذاکرات جدید مقاومت خواهد کرد. تنها کاری که بایدن می‌تواند انجام دهد این است که بایدن اختلافات بین آمریکا و نزدیکترین متحدانش را کاهش دهد و دیپلماسی شکست خورده آمریکا را ترمیم کند.
آسوشیتدپرس نیز به مخالفت گسترده جامعه جهانی به اقدام ادعایی امریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد و نوشت: آمریکا درحالی ادعای  بازگشت تحریم‌های  سازمان ملل علیه ایران را دارد که در روزهای اخیر با مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت از جمله هم پیمانان اروپایی خود، انگلیس، آلمان و فراسنه در بازگردان تحریم‌های بین‌المللی عیه ایران مواجه شده بود.
آسوشتیدپرس درادامه نوشت: اکنون صحنه برای نمایشی مضحک در مجمع عمومی این هفته سازمان ملل چیده شده تا در آن دونالد ترامپ خود را بعنوان قهرمان ثبات در خاورمیانه معرفی کند، آنهم زمانی که انتخابات ماه نوامبر (انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰)در پیش است.
واشنگتن پست نیز بامداد سه‌شنبه در سرمقاله خود نوشت: روز سه‌شنبه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می‌شود و این بار آمریکاست که به دلیل ناکامی عمیق دیپلماسی دولت ترامپ، در یک انزوای بی‌سابقه و فوق‌العاده قرار گرفته است.
نیویورک تایمز هم چندی پیش نوشت ترامپ باید یاد بگیرد که چگونه با توافق‌های بین‌المللی رفتار کند. او که دو سال پیش از برجام خارج شده، حالا خود را باز هم عضوی از آن می‌داند و تصور می‌کند می‌تواند هنوز هم به عنوان عضو برجام، اقدام کند.
نشریه فارن پالسی در تحلیلی درباره اقدامات یک جانبه اخیر دولت آمریکا علیه ایران نوشت: تلاش یک جانبه آمریکا برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران با تاکید قدرت‌های سازمان ملل بر حمایتشان از توافق هسته‌ای و رویگردانی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از عمل کردن به درخواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای اعمال تحریم‌های چندجانبه علیه ایران، از هم گسیخته به نظر می‌رسد. 
در ادامه این تحلیل آمده است: تقریبا هیچ کسی از مسیر در پیش گرفته شده توسط واشنگتن پیروی نکرد که این شکست اخیر تلاش دولت دونالد ترامپ برای همراه کردن جهان با کارزار فشار حداکثری اش علیه ایران را پررنگ جلوه می‌دهد. 
فارن پالسی با اشاره به عدم حمایت اعضای توافق هسته‌ای که از متحدان آمریکا نیز هستند با رویه ای که ترامپ در برابر ایران در سازمان ملل در پیش گرفته است، مطرح کرد: این بن بست سوال‌های جدید حقوقی و سیاسی درباره این ایجاد می‌کند که واشنگتن چگونه می‌تواند به طور یک جانبه و بدون همکاری دیگر قدرت‌های سازمان ملل تحریم‌های چندجانبه اعمال کند. همچنین تاکیدی بر این است که چقدر نزدیک ترین متحدان آمریکا از یکجانبه گرایی دولت ترامپ به ستوه آمده اند.
این نشریه علاوه بر این مطرح می‌کند که برخی مقامات پیشین آمریکا هدف دولت ترامپ از درپیش گرفتن این رویکرد یک جانبه برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را وارد کردن ضربه نهایی به توافق هسته‌ای تلقی می‌کنند تا اگر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شد، مجبور باشد مذاکرات در این باره را از نو آغاز کند. 
براساس این گزارش، دولت آمریکا که مدتی قبل در تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده بود شکست خورد، در چند روز گذشته اعلام کرد که روند بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که شامل تحریم تسلیحاتی می‌شود نیز آغاز کرده است. 
آمریکا علی‌رغم خروجش از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، استدلالش این بوده است به سبب این که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آن را هنوز عضوی از توافق هسته‌ای معرفی می‌کند، حق استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران را که در توافق هسته‌ای تنها برای اعضای مشارکت کننده در برجام محفوظ است، دارد. این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کشورهای چین،  روسیه،  انگلیس،  آلمان و فرانسه آمریکا را به دلیل صدور فرمان پایان مشارکت در توافق هسته‌ای از سوی رئیس جمهور این کشور را فاقد جایگاه حقوقی برای استفاده از این مکانیسم و بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران می‌دانند.