جهش ژنتیکی کرونا

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت‌پذیری آن نگران کننده است، گفت: خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالا در آن است. دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا روند نزولی دارد. این درحالیست که جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت پذیری آن نگران کننده است. وی افزود: بر همین اساس با افزایش قدرت سرایت پذیری ویروس، خصوصا انتقال درون خانوادگی به میزان زیادی افزایش یافته است. باید توجه کرد که خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالا است و در صورت ابتلا یک فرد اکثر اعضای خانواده به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.حریرچی با بیان اینکه خصوصیت دوره‌های قبل اپیدمی، انتقال درون جامعه بود و با انتقال درون خانوادگی کمتری مواجه بودیم، گفت: بر این اساس خانوده‌ها با مشاهده علائم اولیه کرونا در یکی از اعضای خانواده، حتما اقدامات احتیاطی برای عدم ابتلای دیگر اعضای خانواده را انجام دهند.
شعله‌های جدید کرونا در کشور 
وزیر بهداشت با اشاره آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور، گفت: موج دوم بیماری با با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در پنجمین آیین پویش سراسری «ره سلامت» که این بار ۲۳ پروژه بهداشتی_ درمانی در شهرهای لرستان، کرمانشاه، دزفول و آبادان افتتاح شد، ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس و نزدیکی به سالروز شکست حصر آبادان، گفت: ۲۳ پروژه بهداشتی درمانی با زیربنای ۲۶ هزار و ۹۳۵ متر مربع با ظرفیت ۲۰۱ تخت و اعتبار ۲۹۸۰ میلیارد ریال افتتاح شد.وی افزود: در شرایط فعلی هم در حال مدیریت بیماری منحوس کرونا هستیم و هم به توسعه زیرساخت‌ها می‌پردازیم.نمکی ادامه داد: در روزهای اخیر که موج سوم بیماری کرونا در برخی نقاط کشور آغاز شده، موج دوم بیماری با حمایت همکارانم مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را شاهدیم. در حالی که ممکن است ۹۰ درصد افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند با عدم رعایت همان ۱۰ درصد، حداقل‌ها می‌توانند حداکثرهارا زیر سوال ببرند. مردم بدانند که همکاران من بیش از این نیازمند حمایت همگانی هستند و نیک می‌دانیم که این روزهای سخت هم می‌گذرد.
۱۷۸ فوتی جدید کرونا در کشور 


سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۳۷۱۲ مورد جدید کروناویروس در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری در این باره گفت: از روز 31 شهریور تا روز اول مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۷۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۱۷ نفر از آنها بستری شدند.وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسید. به گفته لاری، متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۷۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسید.وی ادامه داد: خوشبختانه تا روز اول مهر، ۳۶۳ هزار و ۷۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۹۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی گفت: تا روز اول مهر، سه میلیون و ۸۰۰ هزار و ۶۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.وی افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.به گفته وی، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
تشریح مطالعات وضعیت حرکت کرونا در تهران
رئیس کمیته سلامت شورای شهرتهران خواستار بازگشت ساعات اجرای طرح ترافیک به حالت عادی برای کاهش ازدحام در برخی مراکز شد. به گزارش ایسنا، ناهید خداکرمی صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به اجرای مرحله دوم فاز مطالعاتی کرونا در تهران گفت: در مرحله دوم مطالعات کرونا در تهران ما به مسئله وضعیت حرکت این ویروس توجه کردیم.وی با اشاره به فشار بر شهرداری تهران برای لغو اجرای طرح ترافیک اظهارکرد: مطالعات نشان داده است که اجرای طرح بر پیشگیری موثر است چرا که مطالعات نشان داده که ۲۶ درصد محل ابتلای افراد در تهران حضور در مراکز بهداشتی و بیمارستان بوده است.رئیس کمیته سلامت شورای شهر با بیان اینکه دیدار با خانواده و نزدیکان ۱۴ درصد، سابقه دیدار و مواجهه با نوه و فرزندان ۵ درصد، حضور در محل کار ۱۱، حضور در مراکز خرید ۸، در ابتلای افراد به کرونا نقش داشته است گفت: این درحالی است که حضور در مترو،اتوبوس و تاکسی تنها حدود ۲ درصد در احتمال ابتلا به این ویروس موثر بوده است .خداکرمی با تاکید بر اینکه بیشترین محل مواجهه شهروندان با ویروس کرونا، مراکز بهداشتی و ... بوده است، گفت: به نظر می‌رسد که باید طرح ترافیک به حالت عادی برگردد تا ازدحام در برخی مراکز کم شود.
تعداد مبتلایان بستری درحال افزایش است
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که وارد موج سوم کرونا شده‌ایم، گفت:‌ تفاوت موج سوم با موج‌های قبلی در این است که خیلی سریعتر از موج دوم و اول، تعداد مبتلایان بستری نسبت به مبتلایان سرپایی در حال افزایش است.علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: در شهر تهران کماکان در وضعیت قرمز به سر می‌بریم، البته این رنگ‌بندی‌ صرفا نشان دهنده این است که آمار در مجموع از یک حد قابل قبول بالاتر رفته است.وی ادامه داد: در تهران قبل از موج دوم بیماری کرونا به صورت سینوسی شاهد فراز و فرودهای آماری بودیم، اما با پیدایش موج دوم در استان تهران این افزایش آمار طولانی‌تر شده است و در روزهای اخیر با توجه به تحلیل آماری که داریم، احتمالا در شکل‌گیری موج سوم به سر می‌بریم.فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: تفاوت موج سوم با موج‌های قبلی در این است که خیلی سریعتر از موج دوم و اول، تعداد مبتلایان بستری نسبت به مبتلایان سرپایی در حال افزایش است و قدرمطلق بیمارستانی نیز نسبت به امواج قبلی طبیعتا افزایش بیشتری پیدا کرده است. همچنین تعداد افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، طبیعتا نسبت به ادوار قبلی افزایش بیشتری را نشان می‌دهد، بنابراین تحلیل ما این است که اگر مطالعات اپیدلوژیکی هفته آتی تایید شاخص‌های آماری این هفته بوده و در تطابق با آنها قرار بگیرد، مفهوم آماری‌اش این است که ما طبیعتا وارد موج سوم این بیماری شده‌ایم و این تغییرات آماری طبیعتا مانند رفتار سینوسی قبل از موج دوم تلقی نمی‌شود. زالی تصریح کرد: از آنجا که ما با امواج بیماری روبرو هستیم، هر کاری که منجر به کاهش تولید سفر، کاهش اجتماعات، تقلیل شرایط حضوری افراد در فضای بسته شود، راهبرد بسیار مهمی است و باید اعمال شود. اینکه چه مقدار این مداخلات باید زمان‌بر باشد، طبیعتا آمار هفته آینده به ما این را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد برخی از محدودیت‌هایی که در گذشته در تهران اعمال شد با توجه به شرایط فعلی تهران نیز باید دوباره اعمال شود و ما نیازمند اعمال محدودیت‌های بیشتری هستیم، ضمن اینکه باید حتما با تاکید بیشتری بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مسائل بهداشتی این محدودیت‌ها اعمال شود.