تحویل خودرو به نمایندگان به شکل فعلی اتلاف بیت المال است

آفتاب یزد- گروه سیاسی: حالا کم کم موج رسانه‌ای ایجاد شده بر سر ماجرای تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان آنهم به نصف قیمت بازار و به صورت قسطی در حال پایان یافتن است. در واقع مانند بسیاری از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد و ابتدا با یک موج و سروصدا همراه می‌شود اما در نهایت بی‌آنکه آب از آب تکان بخورد روال ادامه می‌یابد. در واقع در عرصه سیاسی ایران پیگیری چندان معنا ندارد و هیچگاه در برابر هر مشکلی موضوع به‌طور جدی بررسی نشده تا یک راهکار مبنایی برای آن یافت شود. 290نماینده مجلس با پیشنهاد تحویل خودروی دناپلاس روبه‌رو شده‌اند. اگر فرض بگیریم 90 نماینده هم انصراف داده‌اند (که بعید به نظر می‌رسد) 200 نماینده این خودرو را دریافت می‌کنند که با قیمت هر دناپلاس 500 میلیون تومان (البته بیشتر است) می‌توان گفت 100 میلیارد تومان هزینه این ماجرا خواهد بود و با توجه به قیمتی که به آنها واگذار شده در واقع حدود 50 میلیارد تومان در همین یک فقره از بیت المال هدر رفته است. این درحالی است که واقعیتی نیز وجود دارد که نمایندگان برای انجام امور محوله نیاز به امکاناتی دارند همانطور که مدیران دولتی در این زمینه امکاناتی را در اختیار گرفته‌اند. اما درباره نمایندگان به نظر می‌رسد اشتباهی کلان در حال رقم خوردن است. به عنوان نمونه در دوره قبلی ده‌ها نماینده خودروهایی را تحویل گرفتند اما این دوره هیچ‌یک از آنها نماینده نیستند! بعید به نظر می‌رسد از نمایندگان دوره
فعلی نیز تعداد زیادی بتوانند در دوره بعدی حضور داشته باشند چرا که اساسا در طول دوره‌های مختلف شاهد بوده‌ایم به دلیل عملکردها کمتر پیش می‌آید که مردم قاطبه یک مجلس را تکرار کنند. بنابراین با چنین هزینه‌هایی که برای نمایندگان وجود دارد سوال اصلی این است که چرا به طور ساختاری این موضوع در دستور کار مقامات قرار نمی‌گیرد که برای نمایندگان نیز ساختمان، نیرو و خودروهایی وجود داشته باشد که به آنها تحویل داده شود و پس از دوره نیز از هر نماینده تحویل گرفته شود. درباره این موضوع با لطف الله سیاهکلی نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع
و معادن گفتگو کردیم. پیش از این، مصاحبه‌ای از این نماینده در خبرگزاری‌ها منتشر شد که گفته بود برای سرکشی به روستاهای حوزه انتخابیه نیاز به خودروی شاسی بلند دارد و انتقاد کرده بود که چرا در دوره قبلی خودرو شاسی بلند به نمایندگان داده شده بود اما این دوره خودروی دناپلاس! با این حال او تصمیم گرفته حتی دناپلاس را تحویل نگیرد و پس دهد در عوض درخواستی برای حل این مشکل نمایندگان دارد. گفتگوی آفتاب یزد را
در ادامه بخوانید.


اصل تحویل خودرو به نمایندگان در روزهای اخیر در افکار عمومی با واکنش منفی روبه رو شده است. ارزیابی شما از تصمیم تحویل خودرو به نمایندگان چیست؟
موضوع اصلی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که نماینده مجلس مانند سایر مسئولین نیاز به امکاناتی دارد تا وظایف خود را انجام دهد. نمایندگان برابر قانون اساسی در تراز وزرا هستند این درحالی است که تحویل خودرو و امکانات نه تنها به وزرا که حتی به استاندار، فرماندار یا مدیران کل ادارات نیز وجود دارد اما این خودرو به نام آنها نمی‌شود و در واقع خودرو و ساختمان وسایلی است که هر دوره به مدیران داده می‌شود. بنده موافقم که درباره نمایندگان مجلس نیز این موضوع صدق کند.
در واقع شما مخالف این هستید که خودرو به نام نماینده شود؟
بله این اصلا خوب نیست که هر دوره نمایندگانی می‌آیند به آنها خودرویی داده می‌شود یا هزینه‌ای برای اجاره دفتر می‌گیرند بعداز آنهم فرد می‌رود و خودرو را هم با خود می‌برد. این رویه باعث اتلاف منابع بیت المال و بدبینی به نمایندگان می‌شود. همانطور که برای مدیران دولتی یک ساختمان و خودروهایی وجود دارد بهتر است برای نمایندگان نیز چنین امری موجود باشد تا با هر دوره نماینده‌ای که در هر حوزه‌ای می‌آید از این امکانات استفاده کند و بعد از پایان دوره نیز تحویل دهد. این اصلا خوب نیست که در هر دوره مردم باید به دنبال این باشند که دفتر نماینده‌ها را در گوشه‌ای از شهر بیابند و هر دوره نیز عوض می‌شود اما اگر یک جای مشخصی وجود داشته باشد که به عنوان دفتر نمایندگان هر حوزه تعیین شده باشد مردم نیز راحت‌تر می‌توانند برای بیان مشکلات خود به نمایندگان مراجعه کنند.
از شما نقل قولی خبرساز آمد که از تحویل دناپلاس انتقاد کرده بودید و خواستار خودروی شاسی بلند بودید. دراین‌باره توضیح می‌دهید؟
اصل صحبت بنده این بود که مردم از نمایندگان انتظار دارند که به مناطق مختلف سرکشی کرده و مشکلات آنها را از نزدیک ببیند و به دنبال حل آن باشد و در این مسیر نیز نیاز به امکاناتی دارد. موضوع همین بود وگرنه من سی سال است که مدیر بوده‌ام و اگر قرار بود برای خودم دنبال رانت باشم تا الان این کار را کرده بودم. بازهم تاکید می‌کنم که موافق این موضوع هستم که همه امکانات لازم برای نمایندگان به نام بیت المال وجود داشته باشد و هر دوره به هر نماینده داده شود و پس از آن نیز تحویل گرفته شود. اینکه هر دوره خودرو یا مزایایی به نمایندگان داده می‌شود و بعد بلوایی رسانه‌ای ایجاد می‌شود دوباره همه چیز فراموش می‌شود تا دوره بعد سودی ندارد که ضرر آن هم اتلاف منابع بیت المال و بی‌اعتمادی به نمایندگان در جامعه است. به همین دلیل نیز در نهایت تصمیم گرفتم با توجه به نوع واکنش افکار عمومی به تحویل خودرو به نمایندگان از دریافت دنا پلاس صرف نظر کنم.