انتخابات آمریکا و اهمیت مناظره ها

علی بیگدلی‪-‬ جنجال اخیر در آمریکا برسر اینکه شاید دونالد ترامپ به دنبال این باشد که در صورت شکست به سادگی قدرت را تحویل جو بایدن ندهد در واقع ناشی از مصاحبه‌ای است که ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا آماده است که قدرت را تحویل دهد گفت به انتقال قدرت فکر نمی‌کند بلکه به ادامه حضور در قدرت باور دارد به عبارت دیگر او پیروزی خود را قطعی دانسته است. این نوع ادبیات خلاف قانون نیست و طبیعی است در دوران انتخابات هر کاندیدا به دنبال این باشد تا از طرفی موجب اضطراب و نابسامانی فکری رقیب شود. موضوعی که ترامپ در دیگر سخنرانی‌ها درباره انتقال قدرت مطرح کرده ظن او به تقلب از طریق رای‌گیری پستی است. با توجه به شیوع کرونا در ایالات متحده دموکرات‌ها خواهان رای‌گیری پستی هستند اما ترامپ معتقد است این شیوه موجب تقلب می‌شود که البته شاید او از این نظر حق داشته باشد که احتمال تقلب در رای‌گیری پستی وجود دارد. اما اگر چنین شود رئیس جمهور آمریکا باید مستندات خود از تقلب را فراهم کرده و به کمیته قضائی مجلس سنا دهد، بعد از نظر سنا پرونده به دیوان عالی می‌رود و در آنجا هر حکمی که صادر شود طرفین به ناچار باید بپذیرند. در دوره جرج بوش پسر و ال‌گور نیز این اتفاق رقم خورد و دیوان عالی به نفع بوش رای داد.
بنابراین اینکه برخی می‌گویند ترامپ ممکن است در کاخ سفید بماند و شکست را نپذیرد شدنی نیست و رای دیوان عالی فصل الخطاب خواهد بود.
انتخابات سوم نوامبر است و تا بیستم ژانویه 2021 که روز حضور رئیس جمهور جدید است فرصت برای هرگونه بررسی مجدد و اعتراض وجود دارد. اما درباره اینکه با توجه به وضعیت فعلی شانس کدام کاندیدا بیشتر است واقعیت این است که حتی خود آمریکایی‌ها نیز توان پیش‌بینی دقیق را ندارند و انتخابات در این کشور یکی از خاص‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات‌ها در جهان به شمار می‌رود. هرکدام از دوکاندیدا نیز شانس‌هایی دارند. با این حال بایدن با توجه به اینکه سن بیشتری دارد، فن بیان کمتری دارد و به عبارت دیگر کمتر توان اثرگذاری دارد و با چالش‌هایی مواجه است. اما ترامپ جوان‌تر است، فن بیان بالایی دارد و می‌تواند مخاطب را جذب کند، در کاخ سفید است و ثروت بیشتری نیز دارد و همه این‌ها می‌تواند به او کمک کند. با این حال پیش‌بینی در این مورد بسیار سخت است. مناظره اول بین این دو که در هشتم شهریور با محوریت موضوعات داخلی برگزار می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند بر تصمیم کسانی که هنوز مردد هستند تاثیر بگذارد و هر گونه پیش‌بینی را تغییر دهد.