جنایت علیه بشریت

بابک خطی‪-‬ با توجه به شیوع ویروس کرونا و رسیدن بیمارستان‌ها به حالت اشباع و پرشدن حداکثری تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه (ICU)، با توجه به نبود درمان قطعی و امکانات واکسیناسیون موثر، راه اصلی کنترل بیماری، پیشگیری‌از آن است؛ پرهیز از هرگونه تجمع و حفظ فاصله اجتماعی یکی از راه‌هایی است که با شکستن چرخه تولید این ویروس خطرناک باعث کاهش بار ویروسی و در نتیجه امکان کنترل بهتر آن را فراهم می‌کند.روشی که هم به کاهش موارد بیماری و نیاز به بستری کمک کرده و هم به مسئله بسیار مهم پرهیز از به وجود آمدن خیزهای (peak) بعدی کمک خواهد کرد.
دورکاری (teleworking) نوعی از انجام کار است که افراد در آن به شکل انعطاف‌پذیر از نظر زمان (پاره وقت یا تمام وقت) و از نظر مکان (در خانه، مراکز از راه دور، دفتر شرکت یا به شکل سیار) به انجام وظیفه و امور محوله می‌پردازند.روشی که می‌تواند باعث کاهش تجمعات و نتایج مهمی که بالاتر ذکر شد بینجامد.
البته باید اذعان کرد که این روش در برخی از موارد، امکان‌پذیر نیست:
کارگری که باید در قسمت صنعتی یا ساختمانی کار کند، پرستاری که برای مراقبت و تیمار بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان مشغول به کار است، پاکبان‌ها که بدون حضورشان، آلودگی همه جا را می‌گیرد، پزشکان که برای درمان (نه صرفا مشاوره) بیماران‌شان باید بر بالین آنان حاضر باشند و...جملگی مثال‌هایی از این دست می‌باشد و باید از آنان با کمک در زمینه‌ی پیشگیری و دادن تجهیزات محافظتی مجانی یا با تخفیف بالا حمایت کرد.


اما در بسیاری از موارد و مشاغل، دورکاری امکان‌پذیر است و با توجه به ویژگی منحصربفرد خود در هوشمند بودن قابلیت بررسی کارها و اندازه‌گیری دقیق راندمان کار، به‌طور ویژه می‌تواند در شرایط فعلی موثر باشد.
این روش کمابیش در آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی مورد استفاده قرارگرفته است و تلاش‌ها برای پوشش بیشتر آن در جریان است.
نکته مهمی که باید مدنظر باشد این است که گستره وسیع دورکاری تنها در امر آموزش محدود نمی‌شود.این روش در بسیاری از کارهای دیگر نیز قابل انجام است.از جمله در همه ادارات و شرکت‌ها و... قسمت‌های زیادی وجود دارند که می‌توان آن را با دورکاری کامل یا نوبتی اداره کرد. خصوصا در موسسات، شرکت‌ها و اداراتی که امکان حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی ایمن وجود ندارد توصیه اکید می‌گردد که باید کار افراد در بعضی روزهای هفته به طور منصفانه، به طور دورکاری انجام شود.
نباید هرگز فراموش کنیم شرایط چنانکه ابتدا گفته شد بسیار سخت است و اینجا مسئله، جان آدم‌ها است که در میان است و هر آدم به یک شبکه بزرگ عاطفی و اجتماعی عظیم وصل می‌شود. مسئله‌ای که مسئولیت عوارض وحشتناک آتی آن صد در صد به عهده مدیران یا روسای ادارات، شرکت‌ها و... است.
اکنون زمان به روز‌رسانی و چشم و گوش بازکردن مدیران شرکت‌ها، ادارات و...است. مدیرانی که مدیریت را با اعمال قدرت و در خدمت بودن حضوری کارکنان اشتباه گرفته‌ یا دور کاری را نوعی از زیر کار در رفتن میدانند-که البته در واقع امکان کنترل عملکرد و کارآیی کارکنان در دورکاری بسیار ساده‌تر است-باید در مورد مسائل روز، شدت بیماری و عوارض ناشی از کرونا شیرفهم شوند.گروهی هم جزء کسانی هستند که از دورکاری و اثر مفید آن در کنترل ویروس اطلاع دارند و تنها به خاطر ارضاء حس قدرت در خود، آن را پشت گوش می‌اندازند که البته ناشایست بودن کار آنان بسیار بیشتر و منزجر کننده‌است.
در هر حال جملگی این افراد باید نسبت به استفاده از روش دورکاری در صورت امکان به عنوان یک روش پیشگیری ارزشمند به‌طور شفاف توجیه و تحذیر گردند و از مسئولیت مستقیم خطیری که نسبت به کارکنان خود دارند آگاه شوند و بدانند بازی با جان کارکنان و فرستادن آنان به سوی مرگ مصداقی روشن از جنایت علیه بشریت است که دیر یا زود تاوان آن را خواهند پرداخت.