رونمایی از خواندنی‌ترین وقایع حماسه و دفاع در دافوس ارتش سلمان اکبری پاکرو- پژوهشگر جنگ و دفاع مقدس

مقام معظم رهبری‫(مد ظله‌العالی) همواره به این ضرورت تاکید داشته‌اند که لازم است حقایق دفاع مقدس ثبت و ضبط و مجموعه‌ای عاری از تحریف به آیندگان منتقل شود. در دیدار برخط معظم له با پیشکسوتان جهاد و شهادت که به مناسبت چهلمین سالروز آغاز دفاع مقدس برگزار شد، باردیگر به اهمیت این موضوع اشاره شد تا اسناد متقنی در اختیار اهل ذوق، شاعران و نویسندگان قرار گیرد.
این نگاه بلند معظم‌له ناظر به روایت سرراست و دقیق وقایع تاریخی و توجه و اشتیاق هنرمندان، نویسندگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه تاریخ‌نگاری رویدادهای نیروهای مسلح و دفاع مقدس است. چشمه‌های علم، حکمت و معرفت را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که که همواره در عطش دست یافتن به اسناد و مدارک متقنی درباره حقایق برهه سرنوشت‌ساز دفاع مقدس هستند.
معتبرترین افرادی که می‌توانند این فرمان معظم‌له را به سرمنزل مقصود برسانند و روایت فاتحان و فعالان جنگ را بنگارند، کسانی هستند که در خط مقدم نبرد حضور داشته و به همه زوایا و اطراف حوادث اشراف داشته‌اند. فرماندهان تراز اول ارتش در سال‌های جنگ که تمام آن روزهای دشوار را صحنه به صحنه و لحظه به لحظه، با گوشت، پوست و خون خود لمس کرده‌اند؛ آنها که خود پیکر یاران غرق به خونشان را در آغوش کشیده و تا معراج شهدا بدرقه کرده‌‎اند، کسانی هستند که می‌توانند پاسخ بسیاری از سوالات این جویندگان حقیقت را بدهند. آنها در فتوحات، نخستین گام‌ها را در سنگرهای دشمن گذاشته و در شکست‌ها آخرین رزمنده‌ باقیمانده در سنگرها بوده‌اند؛ خودشان طرح‌های عملیاتی را نوشته و دستور عملیاتی را اجرا کرده‌اند و مطلع‌ترین افراد نسبت به عملیات‌ها هستند.
سال‌ها جای خالی روایت توامان این بزرگان حماسه‌ حس می‌شد و امروز، به مدد توجه فرمانده معظم کل قوا که خود به عنوان ناظر ممتاز وقایع جنگ، شاهد بسیاری از صحنه‌های حماسه بوده‌اند، نخستین دستاوردهای این فرمان حکیمانه به ثمر می‌نشیند. مدتی است گروهی بیش از 60 نفر از فرماندهان عالی رتبه دفاع مقدس، در سطح فرماندهان نیرو، قرارگاه و لشکر، زیر نظر امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی، فرمانده نیروی زمینی ارتش در سال‌های دفاع مقدس و جانشین قرارگاه عملیاتی خاتم الانبیا(ص) در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گرد‌آمده و نگارش مجموعه‌ ارزشمند خاطرات و اسنادشان از ارتش، خصوصاً از وقایع پس از انقلاب تا پایان جنگ را آغاز کرده‌اند و این روزها شاهد رونمایی تعدادی از این آثار فاخر هستیم. این عزیزان که امروز در «گروه تحلیل نقش و عملکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس» گرد هم آمده‌اند خود سند دست اول جنگ هستند. روایتشان، روایت پرارجی است که باید به خط زر نگاشته و در اصلی‌ترین مراکز اسنادی نگهداری شود و چه خوش که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، عالی‌ترین مرکز علمی پرورش فرماندهان ارتش رونمایی می‌شوند تا خط حماسه با درجه خلوص و اتقان بالا به مردان خط مقدم سپرده شود.


در نخستین مرحله رونمایی از این آثار، شاهد رونمایی نخستین مجلد کتاب‌های «ارتش از انقلاب تا دفاع مقدس»، «ارتش و دفاع مقدس، تهاجم و تثبیت- سال اول (در دو جلد)» و «ارتش و دفاع مقدس، آفند متقابل، شکست متجاوز- سال دوم (در دو جلد)» هستیم. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و مشتاقان روایت‌ جنگ و دفاع مقدس را دعوت می‌کنیم که با ورود این آثار به عرصه نشر، روایت فاتحان را از این منظرِ دیدنی هم بخوانند.
کتاب نخست این مجموعه، «ارتش از انقلاب تا دفاع مقدس» همان طور که از نامش پیداست به این می‌پردازد که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر ارتش چه گذشت و با اتفاقاتی که برای سطوح عالی فرماندهی ارتش گذشت، چگونه ارتشیان توانستند فتنه‌ها و توطئه‌ها را پشت سر بگذارند و کشور عزیزمان را حکیمانه و صبورانه، در مواجهه با ضد‌انقلاب و توطئه‌گران داخلی و سرسپردگان به بیگانه محافظت کنند و یکپارچه، عزتمند و مقتدر نگه دارند.
مجموعه دو جلدی سال اول جنگ که با عنوان «ارتش و دفاع مقدس، تهاجم و تثبیت» منتشر می‌شود نیز به وضعیت ساختار و سازمان ارتش در شرایط آغاز تهاجم دشمن می‌پردازد؛ به اینکه چگونه دشمن توانست در روزهای اول جنگ این میزان اشغال‌گری کند و چگونه ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست ماشین جنگی مجهز او، لشکریان انبوه، تانک‌ها و جنگنده‌های پرشمارش را متوقف کند تا لشکرهایش در حساس‌ترین مناطق سد سنگینی علیه تهاجم ایجاد کرده و سایر مدافعان کشور از همه اقشار سامان بگیرند و علیه دشمن جبهه‌آرایی کنند. مجموعه دو جلدی سال دوم نیز با عنوان «ارتش و دفاع مقدس، آفند متقابل، شکست متجاوز» همه آنچه را می‌گوید که سنگین‌ترین بغض‌ها را از روی دل امام و امت برداشت. به حماسه‌هایی که منجر به شکست حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه(ع)، بیرون راندن دشمن از بستان و حوالی آن در عملیات طریق‌القدس، دستاوردهای شکوهمند عملیات فتح‌المبین و حماسه بلند آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌القدس می‌پردازد و سایر حماسه‎های این مقطع را هم مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» پیامد‌های بازگشت کوپن به اقتصاد را بررسی کرد از کوپن کاغذی تا کالابرگ الکترونیک ژوبین صفاری اپیدمی فرافکنی در پاسخ غولی که به جای دردسرسازی می‌تواند اشتغالزایی کند اما و اگرهای مهار نقدینگی در تدابیر دولت جشنواره موسیقی فجر امسال چگونه برگزار خواهد شد؟ نوای مبهم نُت‌ها در روزگار کرونا ۲۰ درصد دانش‌آموزان در سایر شبکه‌های اجتماعی هستند اینترنت رایگان برای «شاد» دموکرات‌ها برگ جدیدی را علیه ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا رو کردند افشاگری نیویورک‌تایمز از ۱۰ سال فرار مالیاتی ترامپ سخنگوی وزارت امور خارجه، سیاست ایران را کمک به دیپلماسی میان آذربایجان و ارمنستان مطرح کرد آمادگی ایران برای تسهیل گفت‌وگو در قفقاز رئیس قوه قضائیه: حقوق بشر واقعی محترم است واکنش ظریف به حمله روزنامه کیهان به مرجع شیعیان عراق: آیت‌الله سیستانی دژ مستحکم عراق است مناقشه قره باغ رونمایی از خواندنی‌ترین وقایع حماسه و دفاع در دافوس ارتش سلمان اکبری پاکرو- پژوهشگر جنگ و دفاع مقدس اصلاح‌طلبان چه زمانی برای انتخابات 1400 استارت می‌زنند؟ اصلاحات در بند اصلاحات