کارت زرد؛ پاداش مجلس به زنگنه برای افزایش صادرات نفت!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: به فاصله 24 ساعت پس از رای اعتماد عجیب و شگفت‌انگیز نمایندگان مجلس موسوم به انقلابی به رزم‌حسینی (گزینه دیروز وزارت صمت و وزیر صمت امروز)؛ همان مجلس انقلابی پیرو پرسش ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عدم قانع شدن او، رای‌گیری کرد تا با ۸۲رای موافق، ۱۲۹رای مخالف و ۹رای ممتنع از مجموع ۲۴۱نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی نخستین «کارت زرد» را به وزیر نفت کشورمان بدهد که دقیقا چند روز پیش از این با توانایی در صادرات چشمگیر نفتی که تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است و یا اندکی پیش از آن جهت صادرات جسورانه بنزین به ونزوئلا دنیا را متحیر کرده بود؛ ارزی را عاید کشور سازد که بدون آن «حلقه تحریم» فشارهای ناگوارتری را امروز به اقتصاد آشفته کشور وارد ساخته بود! در واقع این حلقه اگر تا امروز نتوانسته به حداکثر نتیجه دلخواه دونالد ترامپ برسد، مدیون «حلقه نجاتی» است که وزارت نفت به مدیریت بیژن زنگنه در استخر اقتصاد عمیقا متکی به درآمد ارزی انداخته است!
> نماینده سوال‌کننده از زنگنه کیست؟
ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی که دارنده دکتری علوم ارتباطات در سال 98 است و با 43درصد آرای ماخوذه به مجلس یازدهم راه یافته است، طراح پرسش از وزیر نفت بود. در این میان اگرچه نبود اطلاعات تکمیلی از زندگینامه ابراهیم رضایی در سایت شخصی او برای یک دانش آموخته رشته ارتباطات عجیب به نظر می‌رسد، اما آنچه شگفت‌انگیزتر می‌نماید این است که او وقتی در بعد از ظهر 23 شهریور 98 خورشیدی و پیش از نامزد شدن برای انتخابات مجلس در جلسه دفاع رساله دکترای تخصصی با موضوع «طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها» در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار شد، گفت: «انتشار بی‌قاعده و پرتکرار اخبار منفی، موجب ناامیدی و مانع حرکت انسان می‌شود.» او به استناد نتایج یک مطالعه مدعی شد انتشار اخبار منفی منجر به بروز علائم افسردگی در مخاطبان می‌شود.» در واقع شاید هم او در آن هنگام نمی‌‎دانست یک سال بعد در شهریور 99 در صحن «خانه ملت» قرار است از پاسخ‌های وزیری قانع نشود و با یک «خبر منفی» بزرگ که دغدغه اصلی و امروز مردم نیست، مسبب صدور «کارت زرد» مجلس انقلابی به موفق‌ترین وزیر کابینه روحانی شود!
رضایی که در آن جلسه دفاع دکترا گفته بود «ایران در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، همواره در معرض جریان‌سازی‌های منفی رسانه‌های خبری غرب بوده است» و مدعی شد «بر همین اساس نیاز به طراحی یک الگوی بومی برای تولید اخبار داریم که مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های اسلامی است»؛ نگفت آیا ماحصل این دفاع و پژوهش او، معرفی همان مدل به زعم او «سبک جدید روزنامه‌نگاری است که واقعیت‌ها را با تمام اجزا و شرایطش در مقابل دیدگان و قضاوت مردم قرار دهد!؟» آیا امروز هم در باورش، واقعیت‌های آنچه روز گذشته از زنگنه در مجلس جویا شده است را با تمام اجزا و شرایطش در مقابل دیدگان و قضاوت مردم قرار داده است!؟


او که در آن دفاع، «خبر خوب را خبری عنوان کرد که مفید، منطقی، امیدآفرین، مسئولانه، منصفانه، دقیق و جامع باشد که ضمن رعایت اصول حرفه‌ای خبرنویسی، با در نظر گرفتن منافع ملی و ارزش‌های اسلامی تولید و منتشر شده و در نهایت موجب پیشرفت کشور و تعالی مخاطبان می‌شود و به نیاز آنان پاسخ می‌دهد»؛ در مقابل ابهامات قانع نشده افکار عمومی در مورد نگاه منصفانه و دقیق و جامع آنچه این بار به عنوان یک منبع خبر آن را از تریبون به امانت گرفته شده از حدود 37 هزار رای دهنده، چه پاسخی به وجدان درونی خود دارد تا صرفا به صرف قرار داشتن در لیست جریان اصولگرایان مخالف زنگنه، متهم به موضع‌گیری جناحی و نه تخصصی مدیون صدور یک کارت زرد نماند!؟
او که در آن دفاعیه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال «گسترش رویکرد خبر خوب را یکی از روش‌ها و راهبردهای لازم برای خنثی‌سازی توطئه‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران خواند و افزود: «چه خوب است که فرهنگ‌سازی حول محور خبر خوب و تبدیل خبر خوب به گفتمان مسلط جامعه را به عنوان هدف و آرمان خود برای مقابله با جبهه عظیم فرهنگی دشمنان قرار دهیم.» آیا امروز هم می‌گوید که سیاه‌نمایی علیه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که از مدیران جهادی دولت روحانی هم هست را می‌توان جزو هم راستا شدن هر چند سهوی و غیرتعمدی او با همان راهبرد توطئه‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه کشورمان برشمرد!؟ آری این نماینده مدعی انقلابی بودن، یک ماه پس از اخد مدرک دکترایش از ظریف وزیر امور خارجه خواست تا جهت اظهاراتش در آذر 93 که گفته بوده «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازد!» جهت ترویج تفکر «هیولاسازی بی‌نظیر» از آمریکا عذرخواهی کند؛ اما تئوریسین مدل خبر خوب بر اساس ارزش‌های اسلامی پاسخ این را نداده است که گزینش یک بخش از صحبت‌های ظریف در زمانه مذاکرات داغ و استراتژیک برای برجام مورد وثوق سران نظام، چقدر با الگوی خبر خوب دادن سازگاری داشته است!؟ و آیا در روز گذشته، وی نیز در صحن مجلس به عملکرد وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی ایران با دیده «مفید، منطقی، امیدآفرین، مسئولانه، منصفانه، دقیق و جامع» نگریسته است!؟
> اما طراح سوال چه گفت؟
او در جلسه علنی (چهارشنبه، 9 مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال از وزیر نفت پیرامون بزرگ‌ترین میدان گازی جهان و مشترک بین ایران و قطر در پارس جنوبی، بدون ملاحظه تحسین مقام معظم رهبری از این پروژه موفق مدعی شد: «طبق گفته آقای زنگنه در مجلس به ازای هر سال تاخیر در اجرای هر طرح پارس جنوبی سالانه 5 میلیارد دلار خسارت (عدم النفع) به کشور وارد می‌شود، محاسبات نشان می‌دهد که حداقل 2 سال تاخیر در افتتاح بخش دریایی (برداشت گاز و میعانات گازی از میدان مشترک گازی با قطر) پروژه فاز 14 وجود داشته است. طبق این روند حداقل10میلیارد دلار خسارت (عدم النفع) بابت تاخیر در اجرای پروژه مذکور متوجه کشور شده است؛ اکنون سوال این است که چرا این ابرپروژه ملی دچار تاخیر شده و مقصر خسارت 10 میلیارد دلاری (معادل 290 هزار میلیارد تومان) به کشور کیست؟ علاوه بر خسارات وارده به کشور باید استهلاک تجهیزات و خسارت پیمانکار نیز در نظر گرفته شود؛ اگر مبلغ یاد شده وارد خزانه می‌شد امروزه مشکلات کمتری گریبانگیر کشور بود زیرا این رقم معادل ساخت 12 هزار کیلومتر راه‌آهن، پرداخت 100 ماه یارانه، بیش از 4 برابر بودجه عمرانی محقق شده و... می‌شد. در تیرماه سال 92 آقای زنگنه گفت گروهبان‌ها که سرکار هستند باید بروند و جای خود را به ژنرال‌ها در وزارت نفت بدهند، اما ظاهراً گروهبان‌ها در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی موفق‌تر بوده‌اند و هیچگاه از کمبود بودجه گلایه نکردند. متاسفانه عدم النفع و خسارت وارده از عدم بهره‌برداری فاز 14 پارس جنوبی 80 میلیون ایرانی را دچار مشکل کرد و این ضرر یک استثنا نیست، در واقع این رویه محصول یک تفکر و گفتمان است و در پروژه‌هایی مانند کیش، آزادگان، یادآوران و حتی کارت سوخت نیز مشاهده می‌شود و به نوعی ملت هزینه غرب‌گرایی را پرداخت می‌کنند.»
و البته وی در بخش دیگری از اظهاراتش باز هم از همان جمله ظریف مایه گذاشت بدون اینکه نامش را ببرد و مدعی شد: «متاسفانه وقتی مقام ارشد سیاسی کشور فریاد می‌زند که آمریکا می‌تواند با یک بمب کشور را دچار مشکل کند، نشان‌دهنده همین تفکر است و بر همین اساس پای میز مذاکره حاضر شدند که نتیجه آن مشخص است!» رضایی در ادامه کوشید بدون اینکه خود و جریان منتسب‌اش را پاسخگوی پرسش‌های منتقدانش بداند با القای اینکه ابرتورم رخ داده نتیجه همین تفکر است، مردم ایران را خطاب قرار دهد و بگوید: «ملت ایران باید بداند اگر امروزه بازار بی‌ثبات بوده، سفره‌ها خالی‌تر شد، سکه 13 میلیون تومان شده و پراید بیش از 100 میلیون تومان شده، نتیجه همین تفکر است.»
> وزیر نفت چه گفت؟
البته قصد این تحلیل ذکر دفاعیات تفصیلی زنگنه هم نیست، اما آنچه هویداست اینکه زنگنه با تجربه اجرای بیش از 40 سال پروژه صادقانه رد نکند که در شرایط خاص قراردادهایی که بعضا ارتباط با دوران او نیز نداشته‌اند و همچنین شرایط خاص تحمیلی بعد از تشدید تحریم‌ها توسط ترامپ وقتی 10 نفر برای مدیریت یک پروژه در نظر گرفته‌ شده باشد، معدود پروژه‌هایی نیز دچار مشکل خواهد شد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: متاسفانه شرکتی برای مدیریت پروژه انتخاب شده بود که یک شرکت دولتی بوده و تاکنون سابقه اجرای چنین پروژه‌هایی را نداشته است؛ به همین دلیل تفکیک در پروژه صورت گرفت و بخش دریا از خشکی جدا شد و خوشبختانه در حوزه دریا به موفقیت رسیدیم.
وزیر نفت اضافه کرد: در چنین شرایطی خلع ید از پروژه که عنوان می‌شد 50 درصد پیشرفت داشت کار منطقی نبود، دقیقاً مانند همین موضوع را در «صدرا» تجربه کردیم که 1.5میلیارد دلار در سال92 از شرکت نفت پول گرفته بود، ولی یک ریال هم کار تحویل نداده بود!
وی تصریح کرد: صدرا به دلیل خصوصی‌سازی غلط در حال مرگ بود که با همت مدیریت وقت قرارگاه سازندگی این شرکت مجدداً احیاء شد و تمام تعهدات را به خوبی انجام داد اگر با چنین شرکتی نیز خلع ید صورت می‌گرفت، چه اتفاقی می‌افتاد، ما باید با پیمانکاران مدارا کنیم و الان نیز این رفتار ادامه دارد؛ بنابراین ضرری در کار نبوده چرا که ضرر زمانی برای کشور معنا پیدا می‌کند که کار دریا با مشکل مواجه شود.
زنگنه افزود: ما نباید خسارتی به پیمانکار پرداخت کنیم و اگر قرار است خسارتی پرداخت شود پیمانکار باید به ما خسارت بدهد. این قرارداد 35ماهه بوده و برای این 35 ماه ضمانتنامه داده شده است. شب‌های بسیاری بوده است که همکاران ما خواب نداشته اما در دل کسی آب تکان نخورده و گاز مردم تامین شده است و پتروشیمی‌ها و صنایع نیز تامین شده‌اند. اگر 17 هزار روستا گازرسانی شده و ضریب نفوذ گاز به 95درصد رسیده به دلیل همین فعالیت‌ها بوده است. امروز معادل 2.6میلیون فرآورده‌های نفتی تولید داشتیم. آنچه در پارس جنوبی انجام شده کار بی‌سابقه‌ای است و برخی می‌خواهند اینگونه القاء کنند که کاری در پارس جنوبی انجام نشده و هر کاری که ما انجام می‌دهیم نمایشی و قلابی است در حالی که تولید ما از همسایه بیشتر است. ما یک ابرپروژه را درست کردیم که افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی است و این همه سکو و پتروشیمی و افزایش تولید و ایجاد یک تمدن جدید، موجب تحقق اقتصاد مقاومتی شده است. پارس جنوبی را جمهوری اسلامی خلق کرد و محصول تلاش صدها هزار نفر مهندس و مدیر و کارگر است و این افتخار متعلق به کشور بوده که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند.