کودکان (کار) بعد از سه عمل اصلی

بابک خطی‪-‬ جهانگیری(پاندمی) ویروس کرونا آن را به یکی از خطرناک‌ترین مسائل بر ضد سلامت انسان تبدیل کرده است.این مسئله برای کودکان، خصوصا کودکان کار که از حداقل وسایل محافظتی برخوردار هستند، تاثیر منفی مضاعف دارد.
نکته اول این‌که تا زمان کشف درمان قطعی و واکسیناسیون، تمرکز باید بر پیشگیری از ابتلا باشد.در این راستا، رعایت سه‌گانه معروف طلایی در پیشگیری نقش بسیار مهمی دارد:
الف: شستشوی مکرر دست‌ها
ب: پوشیدن و استفاده از ماسک


پ: حفظ فاصله اجتماعی امن
بنابراین حفاظت از سلامت کودکان به اقلام بهداشتی خصوصا: ماسک مناسب، الکل و... نیاز است که باید با حمایت دولت از طریق دادن اقلام بهداشتی با سوبسید یا کمک بلاعوض به تشکل‌های غیردولتی و کمک‌های مردمی به آنان تامین شود.
در کنار سه روش اصلی پیشگیری -تاکید می‌شود در کنار این سه روش -برخی پروتکل‌های دارویی نیز برای پیشگیری از کرونا پیشنهاد شده است.
پروتکل پیشگیری دانشگاه پنسیلوانیا یکی از این پروتکل‌ها است که مانند سایر موارد مشابه یافته‌های آن براساس داده‌های محدود و غیراختصاصی برای covid ۱۹ است، اما می‌تواند بعد از بررسی و مطالعه توسط متخصصان ذی‌صلاح مناسب باشد.
داروها و مکمل‌های پیشگیری‌کننده کرونا در این پروتکل پیشگیری به شرح زیر است:
۱-ویتامین سی: ۵۰۰mg روزانه دوبار
۲-زینک:۷۵-۱۰۰ روزانه
۳-ویتامین D3: ۱۰۰۰-۴۰۰۰ U روزانه
۴-ملاتونین (آهسته رهش): شروع با mg ۰.۳
و سپس تا حداکثر mg ۲
و‌ به طور انتخابی و پیشنهادی:
فاموتیدین mg ۲۰-۴۰ روزانه
البته چنانکه می‌توان حدس زد و مشخص است مقدار توصیه شده این داروها بر اساس افراد بالغ است اما می‌توان با تعیین دوز بر اساس وزن، آنها را برای همه کودکان خصوصا در مورد همه کودکان کار - اعم از کودکان زباله گرد، مشغول در چهار‌راه‌ها یا مترو،شاغل در کوره‌های آجرپزی، شاغل در گودها و گاراژهای تفکیک زباله و شاغل در انواع مشاغل دیگر و... - استفاده کرد. علت داشتن اهمیت ویژه در مورد کودکان کار، به خاطر ساعات زیادی است که این کودکان در مناطق شلوغ و نسبتا شلوغ محل کارشان مشغول هستند و به همین دلیل با شدت بیشتری در معرض ویروس قرار دارند.
سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به کمک گروه پشتیبان پزشک وداروساز‌ مطلع خود به تعیین مقدار مناسب این داروها بر حسب وزن کودکان اقدام کنند و آنها را در اختیار کودکان کار قرار دهند.
این روش - البته با داشتن تایید پزشکی- با قیمت تمام شده نسبتا مناسبی که در بازار دارویی ایران دارد، در صورت اجرای درست و پیگیری منظم برای دفعات بعدی، می‌تواند کمکی مغتنم برای سلامت کودکان کار در برابر کرونا باشد.