افزایش عجیب قیمت نهاده های تولید از بورس تا کارخانه


گروه صنعت و تجارت: افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم در بازار لوازم خانگی باعث شده تا به نوعی خرید کالا در این بازار متوقف شود. به اعتقاد فروشندگان لوازم خانگی طی چندماه گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی محصولات خود را در چندین نوبت ۱۰ تا ۱۵ درصد گران کردند، اما از آن طرف بازار کشش افزایش قیمت ها را نداشته و مردم دیگر رغبتی به خرید این محصولات ندارند. هرچند به مانند روال هرساله ماه های محرم و صفر نیز در کاهش خرید لوازم خانگی موثر بوده، اما در مجموع عدم خرید مردم عاملی شده تا بازار مجبور به کاهش قیمت ها شود این در حالی است که همچنان تولیدکنندگان محصولات خود را به بهانه عدم تخصیص ارز افزایش داده و از آن طرف بازار برای فروش کالاهای داخل انبارها و مغازه مجبور به کاهش قیمت شده است. رکود خرید در بازار لوازم خانگی باعث شده تا فروشندگان نگران پرداخت چک های خود باشند و به همین دلیل مجبورند برای تسویه بدهی های خود کالاها را ارزان تر به فروش برسانند. با تمام این اوصاف در بازار امروز لوازم خانگی کالا به وفور در بازار وجود دارد، اما خبری از مشتری نیست.

حدود ۲ سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولید داخل واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد تا هم مانع خروج ارز از کشور شود و هم به نوعی تولیدات داخلی بتوانند بازار را در اختیار بگیرند و حتی بتوانند حجم صادرات را نیز افزایش دهند. با این حال در شرایطی که طی دو سال اخیر با خروج برندهای خارجی مسئولان وزارت صمت از این صنعت حمایت کردند که در تمام این مدت بازار لوازم خانگی روی آرامش را به خود ندیده و از نظر قیمت روزهای آشفته ای را پشت سر گذاشته و طی این مدت همواره شاهد افزایش قیمت بوده است. حتی از ابتدای امسال نیز این روند ادامه داشت و در ابتدای سال تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بدون مصوبه سازمان حمایت افزایش دادند که پس مدتی سازمان حمایت به این افزایش قیمت رسمیت بخشید و رسما افزایش ۲۵ درصدی قیمتها را اعلام و تولیدکنندگان را موظف به ثبت اطلاعات قیمت در سامانه ۱۲۴ کرد. در این میان فروشندگان مدعی هستند به دلیل اینکه کالاها را با قیمت زیاد از تولیدکنندگان خریداری کردند نمی توانند ارزان تر آن را به خریداران عرضه کنند. از طرف دیگر تولیدکنندگان ادله خود را مطرح می کنند و افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزد و حق بیمه را از جمله عوامل افزایش قیمت تمام شده می دانند.

هدف گذاری تولید ١٢ میلیون دستگاه لوازم خانگی

در همین حال مدیر دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: در سال گذشته بیش از ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک و بزرگ در کشور تولید شد و هدف گذاری امسال بر رسیدن این رقم به ۱۲ میلیون دستگاه است. کیوان گردان با اشاره به سیاست وزارت صمت بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست های دولت، مسیری را برای توسعه صنعت پیش بینی کرده است و با تمام توان برای رشد و توسعه حرکت خواهیم کرد. وی ادامه داد: در این راستا از خردادماه سال ۹۷ تا به امروز براساس سیاست های حمایت از تولید، در اوج تحریم ها ورود لوازم خانگی به داخل را ممنوع کردیم. مدیر دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت افزود: هم اکنون ۵۰۰ واحد تولیدی در سطح کشور با گردش مالی سالیانه شش میلیارد دلار در عرصه تولید لوازم خانگی فعالیت دارند.

در سال گذشته بیش از ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک و بزرگ در کشور تولید شد و هدف گذاری امسال بر رسیدن این رقم به ۱۲ میلیون دستگاه است. گردان تصریح کرد: با خودباوری و تلاش صنعتگران داخلی، امروز شاهد حضور تولیدات داخلی در بازارهای بین المللی هستیم و نمونه آن قرارداد امروز نیکسان با شرکت سوزوکی است. وی با بیان اینکه در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تولید لوازم خانگی ۳۷ درصد رشد داشته ایم، اظهار کرد: باتوجه به جهش تولید لوازم خانگی در برخی واحدهای تولیدی، نیاز به مواد اولیه بیشتر شده است و ما در وزارت صنعت براساس خودباوری و عزمی که در جوانان و مدیران صنایع وجود دارد در مسیر توسعه و بالندگی صنعت
حرکت خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد صنایع ما کمبود مواد اولیه را احساس کنند.

بررسی آمار رسمی منتشره وزارت صنعت
حاکی از تولید ۵۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۱۲.۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است. برپایه این آمارها، تولید انواع تلویزیون در چهار ماهه امسال در همسنجی با پارسال رشد ۶۱.۲ درصدی ثبت کرد و به ۳۴۱هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. در این مدت همچنین ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشینلباسشویی تولید شد که در مقایسه با چهار ماهه سال گذشته رشد ۷۰.۴ درصدی داشته است.

چالشهای عرضه مواد اولیه لوازمخانگی در بازار سرمایه

در همین حال دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تولیدکننده داخلی به دنبال افزایش قیمتها نیست، بلکه این مساله ناشی از رشد قیمت نهادههای تولید است، مواد اولیهای که برخی از آنها در بورس عرضه شده و با قیمتهای چند برابری به خط تولید میرسند. عباس هاشمی در گفتگو با ایرنا درخصوص افزایش قیمت لوازمخانگی، افزود: یکی از معضلات در این زمینه الزام عرضه مواد اولیه در بورس است، هرچند این مساله ظاهری زیبا دارد اما حدود سه سال است مشکل فولاد در بازار سرمایه، به صورتی حل نشده باقی مانده است. این مقام صنفی ادامه داد: این در شرایطی
است که خریدها در بورس نقدی است و با شرایط کنونی اقتصادی کشور، مشکلی دیگر فراروی
شرکتهاست. وی یادآور شد: در سالهای گذشته شرکتی نظیر فولاد مبارکه، فولاد تولیدی خود را به صورت اعتباری (و نه نقدی) میفروخت، مشتریان آن مشخص بودند و بر همان مبنا برای خود برنامهریزی میکرد، اما عرضه در بورس شرایط را برای حضور پر رنگ تر دلالان و افزایش بیرویه قیمتها فراهم کرد.

هاشمی خاطرنشانکرد: در این زمینه، سامانه بهینیاب وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچند خوب بوده، اما قادر به حل همه مشکلات نیست. وی بیانداشت: عملکرد انقباضی یا انبساطی برخی استانها و اعمال فشار از سوی برخی، سبب شده تا عملکرد یکسانی در سامانه بهینیاب در ۳۱ استان کشور در تعیین سهمیههای خرید مواد اولیه شاهد نباشیم. دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران اظهار داشت: تولیدکنندگان چند سال است که فریاد میزنند که چه الزامی به عرضه برخی مواد اولیه در بورس است؟ در حالی که شاهد چند برابر شدن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد هستیم. وی اضافهکرد: در حالی که انتظارها از بورس شفافیت است، اما شاهدیم مواد اولیه از کانال بورس و سامانه بهینیاب وارد بازار آزاد میشود.

هاشمی یادآور شد: سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در جریان افزایش قیمتهای تولید است و اگر قرار بر نظارت است، باید بر قیمت مواد اولیه نیز نظارت شود. این مقام صنفی، همچنین خواستار آن شد تا در تدوین قوانین، بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد (NGO) را از خود بدانند تا قوانین و مقررات مرتبط با بخش صنعت، با انجام کار کارشناسی معقول به صحن علنی مجلس برسد.