پرسپولیس در پی «نصر» دوباره

حامد جیرودی
خبرنگار
یکی از دیدارهای مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، امروز برگزار می‌شود که طی آن پرسپولیس و النصر عربستان از ساعت 18:30 در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه با قضاوت محمدتقی الجعفری، داور سنگاپوری به مصاف هم می‌روند. دیداری که با توجه به شیوه برگزاری این رقابت‌ها که یک تیم از غرب و یک تیم از شرق آسیا به فینال راه پیدا می‌کنند، می‌توان آن را فینال غرب آسیا نیز نامید. سرخپوشان پایتخت در حالی به این مرحله رسیدند که چهارشنبه شب موفق شدند پاختاکور ازبکستان را 2-0 شکست دهند و به یک پیروزی ارزشمند دیگر دست پیدا کنند. دیداری که در آن جلال‌الدین ماشاریپوف‌، هافبک تأثیرگذار پاختاکور با تکل خشنی که روی پای کمال کامیابی‌نیا رفت، ابتدا از سوی ادهم المخادمه داور اردنی کارت زرد گرفت ولی وقتی کمک داور ویدئویی (VAR) صحنه را مورد بررسی قرار داد، تیم داوری به این نتیجه رسید که ستاره ازبک‌ها را با کارت قرمز مستقیم جریمه کند. با 10 نفره شدن پاختاکور از دقیقه 15، کار برای شاگردان یحیی گل‌محمدی راحت‌تر شد و آنها 2 بار در نیمه دوم توانستند توسط عیسی آل کثیر دروازه حریف خود را باز کنند. بازیکنی که پیش از این هم برابر الشارجه امارات و السد قطر گلزنی کرده بود و حالا هم بخوبی توانسته جای خالی علی علیپور جدا شده را پر کند و هم از سوی گزارشگران عربی «علی دایی جدید» لقب بگیرد. پرسپولیس با این برد توانست برای سومین بار در 4 دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا به نیمه نهایی راه پیدا کند و امیدوار است در این دوره هم به فینال برسد و اولین قهرمانی در این رقابت‌ها را جشن بگیرد.
قرمزها حالا باید برابر النصری قرار بگیرند که در گروه D لیگ قهرمانان با السد، العین امارات و سپاهان همگروه بود. این تیم که هدایتش را یک مربی پرتغالی به نام روی ویتوریا برعهده دارد، توانست در همین بازی‌ها که به صورت متمرکز برگزار می‌شد، شاگردان محرم نویدکیا را در 2 بازی رفت و برگشت با نتیجه مشابه 2-0 شکست دهد. النصر که با 11 امتیاز در گروه خود اول شد، در مرحله بعد التعاون عربستان را 1-0 شکست داد. النصر در یک چهارم نهایی هم با الاهلی عربستان رقابت کرد و توانست 2-0 این تیم را از پیش رو بردارد و با پشت سر گذاشتن 2 تیم از کشور خود راهی نیمه نهایی شود و حالا امیدوار است که برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان راه پیدا کند. تیمی که همانند پرسپولیس یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا ۹۸-۱۹۹۷ و یک نایب قهرمانی در جام برندگان جام آسیا ۹۲–۱۹۹۱ دارد. البته النصر که قهرمانی سوپرجام آسیا ۱۹۹۸ را هم تجربه کرده، در جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۵ به نایب قهرمانی رسید و حالا باید با پرسپولیسی رقابت کند که این تیم هم یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان 2018 دارد. النصر تیم قدرتمندی است که در سرعت انتقال توپ بسیار عالی عمل می‌کند. این تیم بردلی جونز استرالیایی را درون دروازه و مایکون برزیلی را در خط دفاع دارد. النصر، بیتی مارتینز آرژانتینی که مرد سال امریکای جنوبی در سال 2018 شد را در خط هافبک و عبدالرزاق حمدالله مراکشی را هم در خط حمله خود دارد که بازیکنانی خطرناک هستند. با این حال، پرسپولیس هم بازیکنانی دارد که همگی آماده و سرحال هستند. از حامد لک که 5 کلین شیت داشته و تنها یک بار دروازه‌اش از روی نقطه پنالتی باز شده تا شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی زادگان، سعید آقایی و سیامک نعمتی که آمار خوبی در آسیا از خود به جا گذاشته‌اند. در خط‌ هافبک هم که میلاد سرلک، احسان پهلوان بسیار تأثیرگذار نشان داده اند و اهمیت حضور بشار رسن هم که انکار نشدنی است. در خط حمله هم که آل کثیر منتظر تک فرصت‌هاست تا گلزنی کند.


پرسپولیس و النصر تاکنون 3 بار برابر هم قرار گرفته‌اند که 2 پیروزی برای تیم سعودی و یک برد برای قرمزها حاصل آن بوده است. این دو تیم 20 آبان 1375 در جام باشگاه‌های آسیا 97-1996 در قطر مقابل هم قرار گرفتند که آن بازی را النصر 3-2 برد و خداداد عزیزی و ادموند بزیک برای پرسپولیس گلزنی کردند. بازی بعد 26 اسفند 1393 و در لیگ قهرمانان 2015 در ریاض برگزار شد که میزبان 3-0 برنده شد ولی در بازی برگشت که 19 فروردین 1394 در ورزشگاه آزادی برگزار شد، پرسپولیس با پنالتی که مهدی طارمی به صورت چیپ وارد دروازه این تیم کرد، 1-0 به برتری رسید. شادی گل طارمی که در آن نشان می‌داد، سر النصری‌ها را بریده، تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود. حالا اما هواداران فوتبال ایران و پرسپولیس منتظر هستند تا این تیم بار دیگر با شکست دادن النصر به فینال راه پیدا کند و افتخاری دیگر بیافریند.

گل محمدی: می‌خواهیم ببریم که مردم تا حدی مشکلات‌شان را فراموش کنند

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی با النصر گفت: «هر دو تیم با شایستگی به نیمه نهایی رسیدند و بازی‌های خوبی را از النصر دیده‌ایم. البته ما با مشکلات زیادی خود را به دوحه رساندیم و از کوه موانع رد شدیم تا به مسابقات برسیم. خوشبختانه بازیکنانم اراده خوبی از خود نشان دادند. در گروه سختی بودیم و در مرحله پلی‌آف هم از السد و پاختاکور گذشتیم و می‌توانیم این شایستگی را در نیمه نهایی هم نشان بدهیم. انگیزه‌های زیادی برای رسیدن به فینال داریم و بزرگ‌ترین انگیزه‌مان هم خوشحال کردن هواداران است. می‌دانیم طرفداران پرسپولیس و مردم ایران با مشکلات اقتصادی هم مواجه هستند و برد ما مقابل النصر می‌تواند تا حدی این مشکلات را از یادشان ببرد و آنها را خوشحال کند.»