از احیای سرمایه اجتماعی تا محدودیت‌های انتخاب کاندیدا

آرمان ملي- حــميد شــجاعي: انگار نه انگار که 9 ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي است. اگر نگاهي به رسانه‌هاي مختلف بيندازيم همه جا صحبت از انتخابات 1400 است؛ البته شايد اين مساله‌اي طبيعي به نظر برسد چراکه برخي معتقدند عملکردهاي اين دولت به‌ويژه در حوزه اقتصاد و معيشت مردم تا حدي موجبات نارضايتي مردم را فراهم آورده که از هم‌اکنون پيگير رئيس‌جمهور و دولت بعدي هستند. اصلاح‌طلبان نيز که از اين موضوع باخبرند ماه‌هاست که به برنامه‌ريزي مشغولند. محمدرضا خباز فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد: «اصلاح‌طلبان بايد از هم‌اکنون دونفر به‌عنوان شخصيت اصلي و البته معاون اول به مردم جهت انتخابات 1400 معرفي کنند.»
چند گام مانده به 1400
هرچند که جامعه غرق مشکلات است و اصلا نگاهي به فعاليت‌هاي جريانات سياسي به‌خصوص انتخابات 1400 ندارد اما اين مساله باعث نمي‌شود که جريانات سياسي نيز در فاصله کمتر از 9 ماه مانده به انتخابات از کنش‌گري و برنامه‌‌ريزي براي حضوري قدرتمند جهت کسب موفقيت در انتخابات پيش‌رو غافل باشند. به‌خصوص اصلاح‌طلبان که نسبت به جريان رقيب کار به مراتب سخت‌تري را پيش‌رو دارند. چراکه اگر جريان رقيب صرفا بايد به‌دنبال کانديداي جامع‌الشرايط که اکثر اصولگرايان روي آن توافق داشته باشند بگردد؛ اصلاح‌طلبان بايد در چند موضوع به فکر حل مشکلات خود باشند. نخست بحث احيا و بازسازي سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي که اگر نگوييم غيرممکن اما بسيار سخت است چراکه قاطبه مردم ناراضي از عملکرد دولت اصلاح‌طلبان را نيز در عملکردهاي دولت شريک مي‌دانند و اين شرايط بازيابي اعتماد عمومي را سخت‌تر مي‌کند. مساله دوم بحث چگونگي حضور در انتخابات است. آنطور که بسياري از اصلاح‌طلبان بيان مي‌کنند نحوه ورود و کنش‌گري آنها در آوردگاه 1400 به نحوه نگرش شوراي نگهبان بازمي‌گردد. چنانکه اگر شوراي نگهبان اجازه حضور به کانديداي مستقل اصلاح‌طلبان را داد آنها با حمايت از کانديداي جرياني خود انتخابات را پيش مي‌برند. اما اگر به هر نحوي اصلاح‌طلبان مجال ارائه نامزد با هويت اصلاح‌طلبي را نيافتند آن زمان بازي تغيير خواهد کرد و احتمالا به سمت ائتلاف با گزينه غيراصلاح‌طلب پيش خواهند رفت که احتمال مي‌رود از پيش تعيين شده باشد. از طرف ديگر، طي چند وقت اخير طرحي در ميان جريانات سياسي مطرح شده تحت عنوان معرفي همزمان رئيس‌جمهور و معاون اول که چه اصولگرايان و چه اصلاح‌طلبان در مورد آن به اظهارنظر پرداخته‌اند. برخي معتقدند که اين مساله بيشتر از آن جهت قابل بررسي است که اگر جريانات به سمت ائتلاف رفتند پيش از انتخابات نحوه تعامل آن جريان با رئيس‌جمهور و دولت مشخص باشد. نه مثل ارتباط دولت روحاني با اصلاح‌طلبان که به مثابه اتوبان يک‌طرفه‌اي مي‌ماند که فقط اصلاح‌طلبان حمايت مي‌کردند.
اصلاح‌طلبان زمان زيادي را از دست دادند


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب درمورد تحرک اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 اظهار داشت: اصلاح‌طلبان به عنوان يک مجموعه قوي و باسابقه که دغدغه پيروي از خط امام را دارند نبايد در سال 1400 به‌عنوان يک تماشاچي صرف در عرصه انتخابات حاضر باشند و بهتر است که به عنوان يک جريان تاثيرگذار سياسي به ايفاي نقش جدي بپردازند. خبرآنلاين نوشت، محمدرضا خباز گفت: بنده تصور مي‌کنم زمان زيادي را اصلاح‌طلبان از دست داده‌اند و حالا که شخصيتي همانند آيت‌ا... موسوي‌خوئيني‌ها همت کرده و اصلاح‌طلبان را براي ورود به عرصه فراخوانده‌اند، بايد ساير شخصيت‌ها و احزاب اين جناح سياسي نيز خود را براي ورود جدي به عرصه آماده کنند. وي در خصوص مطرح شدن برخي اسامي به‌عنوان کانديداي احتمالي اصلاح‌طلبان در 1400 و قدرت اجماع آنها افزود: مطرح شدن اين دست از اسامي تنها يک گمانه‌زني است که بيشتر کارکرد رسانه‌اي دارد و شايد براي جريان اصلاحات آسيب‌زا نيز باشد. بنده معتقدم ابتدا بايد اصلاح‌طلبان با انسجام گرد هم جمع شوند و در وهله نخست به تدوين يک مانيفست و برنامه اجرائي جهت ارائه به مردم همت گمارند و سپس شخصيتي را که قابليت پيش‌برد سياست‌ها و برنامه‌هاي ايشان را دارد به‌عنوان کانديداي اصلي خود معرفي کنند. استاندار سابق خراسان شمالي بيان کرد: بنده تصور مي‌کنم اعضاي مجمع روحانيون مبارز مي‌توانند با محوريت قرار دادن رئيس دولت اصلاحات بخشي از جريان اصلاحات را جهت ايجاد انسجام در اين جريان، گرد هم بياورند. نبايد فراموش کنيم رئيس دولت اصلاحات علاوه‌بر اصلاح‌طلبان در ميان مردم نيز داراي محبوبيت زيادي است، زيرا عملکرد مثبت دولت ايشان در حوزه‌هاي مختلف داخلي و خارجي و رفتار شخصي رئيس دولت اصلاحات هنوز به عنوان يک نمونه يادآوري مي‌شود. وي درخصوص حضور اصلاح‌طلبان با کانديداي واحد در انتخابات عنوان کرد: در جناح اصلاحات بنده معتقدم از هم‌اکنون دونفر به‌عنوان شخصيت اصلي و البته معاون اول به مردم جهت انتخابات 1400 معرفي شوند.
تدوين مانيفست اصلاحات
دبيرکل حزب پيشرو اصلاحات درخصوص آخرين تصميم‌گيري‌هاي اين شورا، بيان کرد: شوراي هماهنگي جلسات خود را به‌صورت منظم برگزار مي‌کند و موضوعات بحث و بررسي مي‌شود اما تاکنون هيچ‌گونه تصميمي در شوراي هماهنگي اتخاذ و تصويب نشده است. ايلنا نوشت، علي صوفي گفت: تاکنون هيچ‌کدام از افراد به شوراي هماهنگي اعلام آمادگي نکرده‌اند، البته اين موضوع هم فعلا در دستورکار شورا نيست و مباحث ديگري محور جلسات است. جلسات اکنون حول محور تدوين مانيفست اصلاح‌طلبي و همچنين سازوکارهاي حضور در انتخابات آينده است که در اين زمينه همچنان در حال گفت‌وگو با چهره‌هاي صاحب‌نظر و تئوريسين‌ها هستيم تا به جمع‌بندي جامعي دست پيدا کنيم. وي ادامه داد: درخصوص کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري شرايط به اين صورت است که افراد هرکدام اعلام آمادگي کرده و در عرصه انتخابات حضور پيدا مي‌کنند، اما بحث و رايزني با آنها و اعلام حضور براي انتخابات به بعد از اعلام وضعيت از سوي شوراي نگهبان موکول مي‌شود. صوفي درخصوص ويژگي‌هاي دولت آينده، اظهار داشت: مردم در حوزه‌هاي مختلفي مشکل دارند اما و ساير مطالبات آنها در حوزه‌هاي فرهنگي يا اجتماعي نيز داراي اهميت است اما دو سرفصلي که عرض کردم يعني توانايي مذاکره و حل مشکلات اقتصادي از اولويت بيشتري برخوردار هستند. فعال سياسي اصلاح‌طلب تاکيد کرد: قبل از اينکه بحث پير يا جوان بودن دولت را مطرح کنيم، بايد به دنبال دولتي توانا در حل مشکلات جامعه باشيم.