حقوقی‌های متخلف زير ذره بين مجلس

خبر افت بازار سرمايه در هفته گذشته موضوع جديدي نيست و شاخص کل همانند يک ماه قبل هفته پر نوساني را پشت سر گذاشت و کفه‌هاي عرضه بر تقاضا همچنان سنگين بود. به عبارتي دقيق‌تر صف‌هاي فروش چند صد ميليوني در روزهاي ابتدايي هفته معاملاتي نمايانگر آن بود که همچنان بلاتکليفي و بي‌اعتمادي قابل توجهي در بازار سهام حاکم است. لازم به ذکر است شاخص کل بازار سهام هم مانند دفعات پيش، پس از ورود به کانال يک ميليون و 600 هزار، با افت قابل توجهي تا ارتفاع يک ميليون 400 هزار هم تنزل يافت. اما نکته اصلي در خصوص معاملات هفته گذشته فعاليت برخي بازارگردان‌ها در جمع‌آوري صف فروش بعضي نمادهاي مهم و تاثيرگذار همچون «خودرو» بود که به اعتقاد بسياري از فعالان بازار سرمايه کاهش عرضه در اين نماد مي‌تواند گام مهمي در بهبود روند معاملات باشد.
بازار سرمايه در هفته‌اي که گذشت
نماگر بورس تهران در چهار روز ابتدايي هفته گذشته بيش از 120 هزار واحد افت کرد و در پايان روز سه‌شنبه به کانال يک ميليون و 490 هزار واحد رسيد. (اين در حالي است که طي هفته‌هاي ماقبل هم شاخص کل همچنان بين کانال‌ها يک ميليون و 600 و 500 در نوسان بود) همانطور که پيش‌بيني مي‌شد بيشترين تاثير منفي بر دماسنج از سوي گروه‌هاي فولادي‌ها، پتروشيمي‌، پالايشي و خودرويي بود. روز چهارشنبه اما شرايط کمي متعادل‌تر شد و شاخص کل بورس با رشد نزديک به 15 هزار واحد در نهايت به ارتفاع يک ميليون و 503 هزار رسيد. نکته قابل توجه در پايان معاملات آخرين روز هفته، جمع‌آوري صف‌هاي فروش در نمادهاي «فولاد»، «فملي»، «شپنا» و «خودرو» بود که اين مساله عامل مهمي در رشد نماگر به شمار مي‌رفت. در ميان نمادهاي معاملاتي «خودرو»، «وبملت» و «پترول»، عنوان پربيننده نمادها را از آن خود کردند. اضافه بر آن فرآورده‌هاي نفتي، بانک‌ها، محصولات شيميايي و خودرو به عنوان برترين گروه‌هاي صنعتي شناخته شدند. همچنين ليدرهاي گروه خودرويي، «خودرو» و «خساپا» هم گرچه تاثير به سزايي در قرمزپوش شدن شاخص داشتند، اما در نهايت بيشترين ميزان تقاضا را به خود اختصاص دادند. لازم به ذکر است، شاخص کل هم‌وزن نيز در پايان با افت 821 واحدي همراه شد. در فرابورس نيز اوضاع همانند بورس، با نوسان همراه بود و آيفکس در نهايت توانست با رشد 222 واحدي در ميانه‌هاي کانال 17 هزار واحد متوقف شود. گفتني است در ميان نمادهاي فرابورسي«مارون»، «آريا» و «زاگرس» بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند.
لزوم انعقاد قرارداد بازارگرداني ناشران


در حالي که پيش‌تر خبري مبني بر بازارگرداني شرکت‌ها از اواسط مهرماه منتشر شد، مديريت نظارت بر ناشران سازمان بورس، روز چهارشنبه شرکت‌ها را موظف کرد تا هرچه سريع‌تر نسبت به امر بازارگرداني اقدام کنند. مطابق اين ابلاغيه کليه ناشران ثبت شده مکلف هستند ظرف مهلت ابلاغي از سوي سازمان بورس و فرابوس ايران نسبت به انعقاد قرارداد بازارگرداني اقدام کنند. گفتني است در غير اين صورت، ناشر متخلف محسوب خواهد شد و در نهايت پس از چند مرحله تذکر و اخطار به سلب صلاحيت و و لغو پذيرش منجر مي‌شود. شايان ذکر است به اعتقاد بسياري از کارشناسان بازار سرمايه، بازارگرداني در شرايط فعلي مي‌تواند اقدام مفيدي براي بهبودروند معاملات در روزهاي آتي تلقي شود و از اين طريق مي‌توان نسبت به کنترل و تثبيت وضعيت مثبت در بازارسرمايه طي روزهاي آتي اميدوار بود.
تشکيل جلسه نمايندگان مجلس با حقوقي‌ها
از سوي ديگر اميرحسين قاضي‌زاده، هاشمي نايب رئيس مجلس، در نشستي که هفته گذشته و با حضور نمايندگان شرکت‌هاي حقوقي بازار سهام انجام شد، اظهار کرد: مجلس تاکنون چهار جلسه با نمايندگاني از بانک‌هاي دولتي و خصوصي، بخش خصوصي بازار، بخشي از فعالان رسانه‌اي و حقيقي بورس، مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد براي بررسي وضعيت بورس برگزار کرده که اين جلسات داخل مجلس و در کميسيون اقتصادي و يا با رئيس مجلس بوده و بنده هم پيگيري‌هايي داشتم. بعد از جلسات شوراي عالي بورس مصوباتي داشته اما با توجه به بحران اجتماعي پيش‌رو ما وظايفي داريم. بر اساس گزارش ايسنا، او توضيح داد: ما هم معتقديم که بايد وضعيت اقتصادي اصلاح شود منتهي با توجه به مشکلات بازار سرمايه نياز به ورود جدي‌تر داريم. پيشنهاداتي به شوراي عالي بورس همچون تسريع در صدور مجوز سبدگرداني، تشکيل مجمع سهام‌داران حقيقي، تشکيل بازارگردان موثر اجباري براي هر سهم داده شده که تعدادي از آنها به تصويب رسيده است. امروز وجود بازارگردان موثر با ابلاغيه سازمان بورس اجباري شد و همه موظف هستند بخشي از منابع را به بازارگردان بدهند. اين نماينده ادامه داد، حقيقي‌ها فقط 10 درصد از کل کد بورسي در بازار سرمايه تشکيل داده‌اند که با توجه به آن نقش چنداني در رشد و نزول بازار سهام نخواهند داشت. نايب رئيس مجلس در پايان تاکيد کرد، تخلف از سوي حقوقي‌ها به هيچ وجه قابل قبول نيست و در صورت بروز چنين اقداماتي، متخلفان با برخورد جدي مجلس و قوه قضائيه مواجه خواهند شد.گفتني است با توجه به اينکه موضع مجلس در قبال حقوقي‌ها مشخص شد و ابلاغيه سازمان بورس مبني بر لزوم بازارگرداني در شرکت‌ها آنها را موظف به اين امر(بازارگرداني) ساخت، بايد منتظر باشيم و ببينيم روند معاملات طي روزها و ماه‌هاي آينده به چه شکل پيش خواهد رفت.