گلایه پرستاران از بدعهدی مسئولان

آرمان ملي: شهرهاي ايران همچنان در شرايط قرمز کرونايي قرار دارند و بايد تا چند وقت ديگر گزينه «سياه» يا «قرمز حاد» را به شرايط هشدار و قرمز اضافه کنيم. از ميان همه استان‌ها در شرايط قرمز کرونايي، فقط استان‌هاي کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان در شرايط هشدار قرار دارند و وضعيت همه استان‌ها قرمز و برخي ديگر مانند قم و تهران، قرمز حاد است. در تهران و طبق شواهد موجود، هيچ‌کدام از بيمارستان‌هاي پايتخت براي پذيرش بيماران کرونايي و غير کرونايي تخت خالي ندارند. اين خبر را جليل کوهپايه‌زاده، رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران تاييد مي‌کند و همچنان معتقد است که اصلا شرايط خوبي نداريم. روز گذشته او اعلام کرد: « در اين شرايط نزديک به 30 درصد تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه و حدود 25 درصد تخت‌هاي بستري در اختيار بيماران کرونا است. نزديک به 170 بيمارستان خصوصي و دولتي در تهران وجود دارد که 105 بيمارستان درگير بيماران کرونايي است. ظرفيت ما براي ارائه خدمات به بيماران غيرکرونايي و کرونايي تقريبا در حال تکميل است.» طبق اعلام او در 10 روز گذشته بيش از چهار هزار مراجعه به بيمارستان‌ها و همچنين بيش از 10 هزار مراجعه به مراکز جامع سلامت 16 ساعته داشتيم. اما تخت‌هاي بيمارستان‌ها، يکي از دغدغه‌هاي دولت براي درمان روزافزون بيماران کروناست و در اين بين کسي به وضعيت پرستاران و کادر درماني که در خط مقدم مبارزه با موج سوم کرونا در کشور فعاليت مي‌کنند، توجهي ندارد. با افزايش چشمگير بيماران کرونا، کادردرماني ديگر تواني براي ارائه خدمات ندارند و برخي از آنها بيش از سه روز در بخش مخصوص بيمارستان‌ها کار مي‌کنند.
پرستاران: خسته‌ايم!
در اين شرايط سازمان نظام پرستاري با انتشار بيانيه‌اي درباره مسائل روز پرستاري خطاب به مردم و مسئولان اعلام کرد: «اين روزها بيش از هر زمان ديگر غصه‌دار و خسته‌ايم»، در ادامه اين بيانيه مي‌خوانيم: «پرستاران خسته‌اند، مردم عزيز رعايت کنيد، مسئولان محترم به وعده‌ها عمل کنيد». در ادامه اين بيانيه خطاب به «مردم» آمده است: «اگرچه طاقتمان زياد و صبرمان بي اندازه است و جانمان را سر دست گرفته‌ايم و فداي نفس‌هاي‌تان مي‌کنيم. اما باور کنيد تعدادمان خيلي کم است و از مجموع 110 هزار پرستار، حدود 20 هزار نفر تاکنون به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند اما باز هم ايستاده‌ايم». اين بيانيه در شرايطي منتشر مي‌شود که تاکنون تعداد 50 نفر از پرستاران در اين راه به شهادت رسيده‌اند و بار مسئوليت ناشي از شهادت آنها بر پرستاراني است که بدون حقوق و مزايا در حال خدمات رساني به سيل مردمي هستند که به اين ويروس مبتلا شد‌ه‌اند. با اين توصيفات و آنچه که بر اساس آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان است، موج سهمگين کرونا نيز روزانه حدود 1500 بيمار جديد را در بيمارستان‌ها بستري مي‌‌کند. طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان، از پنج‌شنبه (10 مهر) تا جمعه (11 مهر99) 187 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. در همين مدت سه هزار و 552 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک هزار و 443 نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 464 هزار و 596 نفر رسيد. همچنين 4137 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
روايت بي‌خيالي مردم


با توجه به اينکه همه مسئولان و کارشناسان معتقدند که راه کاهش آمار ابتلا به کرونا، زدن ماسک و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است، در بين ماسک نزده‌هاي خيابان، هم افراد نوجوان، هم جوان، هم ميانسال و هم سالمند ديده مي‌شوند، وقتي از آنها مي‌پرسيم که چرا ماسک نزده‌اند، مي‌گويند: «مگر زندگي چقدر ارزش دارد که بايد انقدر خودمان را اذيت کنيم؟ چرا بايد ماسک بزنيم؟ يکي از آشنايان ما ماسک مي‌زد اما مبتلا شد و فوت کرد، در حالي که برخي افراد که ماسک نمي‌زنند، مبتلا شدند و خوب شدند، به نظرم زدن ماسک تأثيري ندارد». پسرجوان ديگري پاسخ گفت: «وقتي ماسک مي‌زنم، تنگي نفس مي‌گيرم، نمي‌توانم نفس بکشم، سرم درد مي‌گيرد و کلافه مي‌شوم». وي ادامه داد: «قبلا روزي يک ماسک استفاده مي‌کردم؛ ماسکي که بايد دانه‌اي دو هزار تومان بخري، سردرد و خستگي هم دارد و در قبال آن، فروشمان هم اصلا خوب نيست». خانومي که با دو فرزندش ماسک نزده‌اند، مي‌گويد: «نه اينکه نخواهيم ماسک نزنيم، اما ماسک گران است، هزينه تهيه هر روز ماسک ما شش هزار تومان مي‌شود. گاهي اوقات يک ماسک را چندين روز استفاده مي‌کنيم اما خب بالاخره بايد دور بيندازيم؛ در اين شرايط گراني و درآمدهاي پايين، تهيه ماسک سخت است».