یک کارشناس در گفتگو با آفتاب یزد:

با مشاهده شواهد در کشور‌های دیگر ما متوجه می‌شویم اعمال محدودیت‌ها تاثیرگذار بوده است
آفتاب یزد – گروه اجتماعی: بیماری کرونا ماه هاست که با ما همراه شده است و هر روز با هیبت سخت و جدیدتری ظاهر می‌شود. این بیماری علائم مختلفی دارد و تا امروز راهی برای مهار آن پیدا نشده است. روز گذشته باتوجه به افزایش مبتلایان اعلام شده است که تهران برای یک هفته از 12 مهرماه لغایت 18 مهرماه تعطیل خواهد بود.
>یک هفته تعطیلی
معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران آخرین جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان تهران برای یک هفته پیش رو را تشریح کرد. حمیدرضا گودرزی درباره مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که‌ به دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و نهادهای عمومی غیر دولتی از جمله شهرداری‌های مستقر در استان تهران ابلاغ شده است، گفت: « در این ابلاغ با توجه به نامه نهم مهر ماه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعمال محدودیت به تفکیک استان و شهرستان‌های هدف محدودیت و تعطیلی برخی مراکز به مدت یک هفته از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۸ مهر ماه از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمدید شده است. در این ابلاغیه دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه ها، مساجد و مصلی ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود. وی ادامه داد: برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها،


باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته،
جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه‌ها و چایخانه ها، باغ وحش و شهر بازی ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است. »
>جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند
به گزارش میزان،‌ علیرضا زالی، با اشاره به وضعیت حاد کرونا در پایتخت و اعلام این خبر که افرادی که ماسک نمی‌زنند جریمه می‌شوند، اظهار کرد: وضع جریمه برای عدم رعایت پروتکل‎ها
قطعی است.
فرمانده ستاد کرونای تهران تاکید کرد: « در مرحله اول جریمه نقدی، مرحله دوم محرومیت اجتماعی و در مرحله آخر جریمه بازدارنده‎تر خواهد بود. این طرح به صورت آزمایشی در تهران اجرا خواهد شد.
وضعیت نظارت در تهران شدت بیشتری نسبت به کل کشور خواهد داشت. همچنین رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت رعایت انضباط اجتماعی در کشور در شرایط کرونا تاکید کرد. حسن روحانی رئیس جمهور، روز گذشته گفت: « راهی جز تغییر سبک زندگی در شرایط کرونا نداریم. در هر کشوری که انضباط اجتماعی منطبق بر کرونا بیشتر رعایت شده، آن کشورها موفق‌تر عمل کرده‌اند و فردی که احساس بیماری کرونا دارد و یا متوجه بیماری خود شده است نباید موضوع را مخفی کند. همچنین باید با افرادی که در خیابان ماسک نمی‌زنند برخورد کنیم، اما افرادی که بیماری خود را مخفی می‌کنند باید به شدت جریمه شوند. او در ادامه گفت: اگر صاحبان مشاغل و اصناف پروتکل‌های کرونایی را رعایت نکنند با آنها برخورد خواهد شد. وضعیت نظارت در تهران شدت بیشتری نسبت به کل کشور خواهد داشت. »
> عدم برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی در شرایط کرونا
براساس سخنان رئیس جمهور، هیچ رفت‌و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد:« متاسفانه طبق گزارش فرمانده نیروی انتظامی، یک تعدادی از افراد توسط بلدچی( قاچاقچی)‌ها اغفال شدند و برخی را به‌ آنطرف مرز برده و برای برخی مشکلات جانی ایجاد کرده‌ و آن‌ها را رها کرده‌اند. هیچ رفت‌وآمدی برای راهپیمایی اربعین در عراق وجود ندارد؛ مرزها بسته است. هیچکس به سمت مرز حرکت نکند؛ این حرکت قانونی نیست. ما امسال در داخل کشور هم راهپیمایی نمادین اربعین مانند سال‌های گذشته که برگزار می‌شد، نخواهیم داشت.»
>سینماهای تهران تعطیل شد
به دلیل‌ وخامت‌ شیوع موج سوم کرونا در پایتخت، سینماهای تهران به مدت یک هفته تعطیل می‌شود.این اتفاق در شرایطی رخ داده که سینماها کم‌کم در حال افزایش مخاطب بودند به‌طوری که تنها طی روز گذشته، سینماها برای‌ نخستین بار طی ۷ ماه گذشته توانستند حدود ۷۰ میلیون‌ تومان‌ فروش داشته باشند. طی روزهای گذشته، سینماهای برخی استان‌ها نظیر اصفهان به دلیل شیوع کرونا برای یک هفته تعطیل شدند.
>این طرح به صورت آزمایشی در تهران اجرا می‌شود
در خصوص محدودیت‌ها و قطع زنجیره بیماری، ابراهیم سلمانی سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد به روزنامه آفتاب یزد گفت: « با مشاهده شواهد در کشور‌های دیگر ما متوجه می‌شویم اعمال محدودیت‌ها تاثیرگذار بوده است. این محدودیت‌ها مانند کشور‌های دیگر مسلما روی شکستن چرخه انتقال تاثیر دارند. امروز یکی از مشکلات ما این است که مبتلایان کم شناسایی می‌شوند یا اصلا شناسایی نمی‌شوند که نیازمند آن هستیم که تعداد تست‌های آزمایشی را بالاتر ببریم تا به این وسیله مبتلایان را زودتر شناسایی کنیم. و همچنین باید مبتلایان یا کسانی که دارای علائم هستند حتما به قرنطینه بروند و در جامعه رفت و آمد نداشته باشند تا این چرخه انتقال کوچک و کوچک‌تر بشود تا ما بتوانیم در نهایت این بیماری را به این وسیله شکست دهیم. زمانی که ما نمی‌توانیم تمام مبتلایان را شناسایی کنیم تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که تمام افراد ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند از این طریق هم می‌توان این بیماری را کنترل کرد. به نظر من اگر این موارد رعایت شود و با افراد خاطی برخورد بشود ما می‌توانیم موج سوم خفیف‌تری داشته باشیم همچنین این طرح به صورت آزمایشی در تهران انجام می‌شود و اگر موثر واقع شد در بقیه شهرستان‌ها هم این طرح اجرا خواهد شد به خصوص شهرستان‌هایی که در پیک سوم هستند. به نظر من این محدودیت‌ها باید حتی زودتر اعمال می‌شد و باید مردم را مجبور به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌کردیم.»امروز این ویروس وحشی‌تر از گذشته شده است و مهار این بیماری تلاش تمام مردم کشور را می‌طلبد و ما باید به جز خودمان به دیگران هم فکر کنیم . هر یک از افراد جامعه می‌توانند ناقل باشند و دیگری را به این بیماری دچار کنند. هزینه از بین رفتن این بیماری ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال آن است.