سخنگوی وزارت امور خارجه: بدهی انگلیس به ایران ربطی به پرونده زاغری ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها از اعتیاد به تحریم به جنون تحریم رسیده‌اند.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز قبل از اعمال تحریم‫های جدید این کشور علیه ایران از شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی کرده بود و گفته بود که آمریکا برای کمک به ایران در این زمینه آمادگی دارد، گفت: مواضع مقامات آمریکایی در مورد ایران به یک حالت روان پریشی رسیده است. آنها هر چه می‫زنند به در بسته می‫خورند.
وی با تاکید بر اینکه ادعاهای مقامات آمریکایی در این زمینه تبلیغاتی و نمایشی است، افزود: آنها تا به امروز نه تنها کوچک‫ترین قدمی در این ارتباط برنداشته‫اند بلکه صدها قدم برعکس این فرآیند عمل کرده اند. آنها هرموقع که می‫خواهند اقدامی علیه ایران انجام دهند قبلش یک نمایش تبلیغاتی به راه می‫اندازند و مواضعی برعکس آنچه که عمل می‫کنند اتخاذ می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در سند ۲۵ ساله ایران و چین به موضوع فروش نفت ایران به چین اشاره‫ای شده است، خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردم سند، ۲۵ ساله بین ایران و چین یک موضوع روز نیست، بلکه یک سند راهبردی و یک نقشه راه است. در ارتباط با موضوع نفت نیز به صورت روزانه بخش‫های مختلف در ایران در حال کار کردن هستند. با کشورهای مختلف در تماس هستند و اگر می بینید که فشار حداکثری آمریکا به آن چیزی که آنها مد نظرشان بوده است نرسیده است به خاطر این تلاش هاست. ایران نه فقط با یک کشور، بلکه با کشورهای دیگر این مسیر را جلو می برد، از جمله موضوع فروش نفت را گرچه در این مسیر سختی هایی نیز وجود دارد.


خطیب‫زاده همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‫رسد بر اساس برخی از تحلیل‫ها ترامپ با برخی از اقدامات جنون‫آمیز می‌خواهد ایران را وارد یک درگیری بکند تا از این درگیری به نفع خود در انتخابات جهت کسب آرا استفاده کند، گفت: جواب ایران در برابر هر گونه اقدام آمریکا روشن است و ما اصلا محاسبه نمی‫کنیم که این پاسخ به نفع چه کسی در آمریکا است. ما در چارچوب سیاست‫های دفاعی خود عمل می‌کنیم و هر کسی با هر نیتی و تحلیلی وارد حریم امنیتی ایران شود سیلی می‫خورد و مهم نیست که این موضوع به نفع یا ضرر چه کسی در آمریکاست.
خطیب‫زاده تصریح کرد: سیاست ایران در برابر آمریکا حساب شده است و بر اساس این سیاست حساب شده بود که ایران پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد عراق را زد و یا آمریکایی ها جرات نمی کنند که به تانکرهای نفتی ایران نزدیک شوند.
این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: زبان ما خطاب به آمریکا زبان اقتدار است و نه زبان ترس کشورهای اروپایی و یا برخی از کشورهای منطقه، آنها اگر در شناخت و عکس العمل ایران در برابر هر گونه اقدامی خطای راهبردی داشته باشند با کابوس روبه‌رو خواهند شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: ۲۷ مهر ماه روزی خواهد بود که به صورت خودکار نه با رایزنی کسی تمام محرومیت‫های تسلیحاتی ایران طبق برجام برداشته می‫شود. در ۳:۳۰ بامداد ۲۷ مهرماه محدودیت‫های تسلیحاتی ایران طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رفع می‫شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تهران چه انتظاری از شرکای برجامی خود در اتحادیه اروپا دارد با توجه به اینکه آنها تا کنون به تعهدات خود در برابر ایران در ارتباط با برجام عمل نکرده‌اند، گفت: ما از هیچ کسی انتظاری نداریم که در مورد ملت ایران لطفی را انجام دهد بلکه تاکید بر این داریم که کشورها به تعهدات خود عمل کنند. متاسفانه اروپایی‌ها در این ایام تمام اعتبار خود را در ارتباط با اجرای برجام به نوعی در گروگان اخذ رضایت از واشنگتن قرار داده‫اند و ما بارها گفته ایم که این راهبرد، راهبرد غلطی است و اروپایی‌ها تا کنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود در مورد ایران عمل کنند و ما در این چارچوب تاکنون چندین بار مکانیزم حل و فصل اختلافات را فعال کرده‌ایم.
خطیب زاده با بیان اینکه هر کسی آمر این دستورها در واشنگتن و دیگر نقاط دنیاست دارد در جنایت علیه ملت ایران مشارکت می‫کند در‫مورد بحث غذا و دارو و موانعی که آمریکایی‌ها با تحریم های خود برای ورود این کالاها به ایران ایجاد کرده اند گفت: در بحث غذا و دارو ایران با محدودیت هایی روبرو شده است و مشکلاتی را به وجود آورده است ولی اینها همه نافی مسئولیت دولت نیست و دولت با سختی و تلاش سعی دارد که مشکلات مردم در این زمینه را رفع کند و به وظایف خود در این عرصه عمل کند.
خطیب‫زاده خاطرنشان کرد: آمریکا با استفاده جنون‫آمیز از ابزارهای مالی، پولی و بانکی خود از جمله دلار و همچنین بحث تحریم‫ها تلاش دارد که اهداف خود را پیش ببرد ولی این موضوع کم کم به ضد خود تبدیل می‫شود و ما هرچه بیشتر به جلو برویم آمریکایی‌ها متوجه می‌شوند که در‫پی این سیاست‌ها با چه شکست‌هایی روبه‫رو شده و می‌شود.
خطیب‫زاده همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس در اواخر هفته گذشته گفت: انجام گفت‫وگو بین همتایان از کشورهای مختلف چیز مرسومی است و این گفت‫وگو نیز در همین چارچوب انجام شده است و وزیران امور خارجه ایران و انگلیس در‫‫مورد مسائل مورد علاقه دو طرف و همچنین مسائل منطقه و بین‫المللی رایزنی کرده‫اند.
وی همچنین درمورد حکم یک دادگاه آمریکایی مبنی بر پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار از سوی ایران به خانواده رابرت لوینسون (شهروند آمریکایی) که خانواده او مدعی هستند که او در ایران ناپدید شده است، گفت: اول از همه این یک موضوع خنده دار است که یک دادگاهی در یک کشور بخواهد دولتی را محکوم کند و این رفتارها همه ناشی از نگاه متوهمانه واشنگتن به مناسبات بین‫المللی است.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: درمورد پرونده مورد اشاره ما بارها اعلام کرده ایم که هر نوع اطلاعاتی که لازم بوده است را در مورد این فصل ارائه کرده ایم. چنانکه وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در یک موضع گیری به صراحت گفت که لوینسون از ایران خارج شده و در جای دیگری نگهداری می‫شود.
خطیب‫زاده خاطرنشان کرد: ما متوجه وضعیت خانواده او هستیم. آنها به دنبال پایان یافتن پرونده هستند ولی آنها پایان این پرونده را باید در واشنگتن دنبال کنند نه تهران.
وی همچنین درمورد تحریم های اخیر آمریکا علیه تعداد قابل توجهی از بانک‫های ایران گفت: یک عزیزی نوشته بود که گویی آمریکایی‫ها سرچ کرده‫اند و هر چیزی که پسوند یا پیشوند بانک داشته در این فهرست قرار داده‫اند. فقط گویی پاوربانک باقی مانده است که آنها در این لیست قرار نداده‫اند.
وی با بیان اینکه اینها همه نمایش است، گفت: البته نمی‫گوییم که این تصمیمات و تحریم‫ها خسارتی به همراه نداشته است بلکه خسارت‫های جدی پولی و مالی برای ایران به همراه داشته است. دولت آمریکا مسئول جبران این خسارت هاست و خسارت وارده به ایران در لایحه ارائه شده به دیوان بین‫المللی دادگستری احصا شده است و آمریکایی‫ها باید این خسارت‫ها را جبران کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما برای اینکه جلوی این شوک‫ها را بگیریم ماه‫هاست که تلاش می‫کنیم، گفت: آمریکا یک کارزار جنگ روانی گسترده‫ای را علیه ایران شکل داده است. گرچه هرگونه قدمی که برداشته‫اند به نتیجه دلخواه خود نرسیده‫اند. آمریکا اکنون از اعتیاد به تحریم‫ها به جنون تحریم رسیده است. همانطور که گفتم این اقدامات در قالب جنگ روانی است اما کلیت آن خسارت هایی را به ایران وارد کرده که باید آمریکا جبران کند و مردم شک نداشته باشند که ما قران به قران آن را نقد می‫کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با موضوع بدهی انگلیس به ایران و ارتباطی که برخی از رسانه‫ها بین این پرونده و پرونده نازنین زاغری برقرار می‫کنند، گفت: بدهی انگلیس به ایران یک بدهی قطعی است و به قول دوستان با توجه به تاخیر انگلیس در بازپرداخت آن بر روی این بدهی کنترات می‫افتد. انگلیس باید این بدهی را بپردازد و این موضع ربطی به موضوعات دیگر از جمله مسئله زندانی ها ندارد. خانم زاغری حکم دادگاه را دارد. قوه قضائیه در ایران کاملا مستقل است. او بر اساس حکم قضایی دوران محکومیت خود را طی می‫کند. هر چند اکنون در مرخصی است. این پرونده مسیر قضایی خاص خود را دارد و فقط یک امر سیاسی نیست و باید مراحل قضایی خود را طی کند و پس از طی شدن مراحل قضایی هر چیزی ممکن است. وزارت خارجه در کنار سایر قوا از جمله قوه قضائیه قرار دارد تا امور را تسهیل کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر محمدجواد ظریف به چین در روز شنبه اشاره کرد و گفت: سفر و رایزنی‫های آقای ظریف به چین دارای سه بعد دو جانبه، منطقه ای و بین‫المللی بود. هر دو کشور نگاه یکسانی به تحریم‫های فراسرزمینی و یکجانبه آمریکا دارند‫. چین نیز به مانند روسیه طرحی را برای گفت‫وگوهای منطقه ای ارائه کرده، ایران از هر طرح فراگیری که واقعیت های منطقه را بشناسد و به دنبال برقراری گفت‌وگوهای درون منطقه‫ای باشد استقبال می‫کند. چه طرح چین و چه طرح روسیه، گرچه ما فکر می‫کنیم طرح صلح هرمز که از سوی ایران ارائه شده طرح فراگیرتری است و ساختارمندتر از طرح های دیگراست و البته ابعادی در این طرح ها نیز مشترک است.
وی همچنین گفت: در این سفر در‫مورد مسائل منطقه‫ای و بین‫المللی و موضوعات مرتبط با برجام و تحریم های آمریکا نیز رایزنی و گفت‌وگو شد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا تکایا احیا می‌شوند؟ تعزیه‌‌ای برای تمام فصول جلال خوش‌چهره برنده و بازنده جنگ قره‌باغ «ابتکار» تاثیر راهکارهای دولت برای کنترل بازار ارز را بررسی کرد صعود پرزور دلار، مقابله کم‌زور دولت طرح‌های بازسازی مناطق سیل‌زده با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید تدوین 17 کتاب از ضعف و قوت‌های مقابله با سیل در ایران فعلا شناسنامه‌ای برای فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی صادر نشده است صدای شنیده نشده کودکان بی‌شناسنامه علیرضا زاکانی به عنوان اولین متهم جرم سیاسی تبرئه شد برگزاری نخستین دادگاه جرایم سیاسی با حضور هیئت منصفه رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری: مشکلات اقتصادی با «تلاش مسئولان خسته‌نشو» قابل حل هستند در نامه قالیباف به روحانی مطرح شد بودجه ۱۴۰۰ با لحاظ شرایط اقتصادی و اصلاحات ساختاری تدوین شود سخنگوی وزارت امور خارجه: بدهی انگلیس به ایران ربطی به پرونده زاغری ندارد یک تحلیلگر آمریکایی: ترامپ قصد نابودی دموکراسی را دارد متهم گردانی فاقد وجاهت قانونی و فقهی اولین کشتی اماراتی وارد بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی شد