جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین برگزار می‌شود پرواز پروانه‌ها در دنیای وی‌اودی‌ها

گروه فرهنگ و هنر - سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از 27 مهرماه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد، امسال تحت تاثیر کرونا حال و هوای دیگری دارد. امسال به دلیل شرایط خاص کشور تصمیم بر برگزاری آنلاین بخش‌های گوناگون شد.
کرونا امسال همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ماه‌ها است که سالن‌های سینما دیگر آن جمعیت مشتاق را مقابل گیشه‌ها نمی‌بینند. همین امر جشنواره‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. سرنوشت بسیاری از جشنواره‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. کسی نمی‌دانست در این شرایط چگونه باید جشنواره‌های فیلم را برگزار کرد. اما در نهایت با فراهم شدن بسترهای لازم، جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان امسال توانست با کمک اکران آنلاین برگزار شود. علیرضا تابش درباره علت برگزاری جشنواره امسال در شرایط بغرنج کنونی گفته است: کشور ما شرایط سخت و غم‫باری را می‌گذراند و ما با حجم وسیعی از اخبار دردآور به خاطر شیوع کرونا مواجه هستیم. هر مرگ اعضای یک خانواده می‌تواند چهار کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار بدهد و شرایط روحی آن‌ها نیاز به توجه دارد همه ما وظیفه داریم در بخش‌های مختلف به این موضوع توجه کنیم اساساً برگزاری جشنواره دو هدف داشته یکی تقدیر از صاحبان آثار که از آن‌ها تشکر می‌کنم که امسال آثار بیشتری هم ارسال کرده‌اند این آثار باید در جشنواره داوری شود. در طول ۶ روز برگزاری جشنواره انتظار ما این است که خانواده‌ها کمک کنند بچه‌ها با مراجعه به پلتفرم‌ها در این ۶ روز فضای شادتری را تجربه کنند.
این دوره از جشنواره با شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» برگزار می‌شود. طبق گفته علیرضا تابش دبیر جشنواره، امسال 403 اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این میان 325 اثر واجد شرایط قرار گرفتند و از این میان 101 اثر به بخش ملی راه یافتند و 11 اثر نیز به شکل فیزیکی نمایش داده خواهند شد.
ازجمله تغییراتی که در این دوره از جشنواره شاهد آن هستیم، حضور داوران کودک و نوجوان است، که در این دوره داوران ۵ تا ۱۵ ساله (متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴) برخلاف گذشته، به‌صورت آنلاین آثار جشنواره را در خانه و از طریق برخط داوری می‌کنند. این افراد پس از ثبت نام و تایید، می‌توانند طی روزهای جشنواره، بعد از دیدن آثار پنج بخش بلند داستانی، کوتاه زنده و انیمیشن، وب‌سری و بخش کروناروایت در یکی از پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و تیوا، به سامانه جشنواره مراجعه و یکی از سه گزینه (خوب، متوسط و ضعیف) را انتخاب کنند. نمایش فیلم‌ها برای داوران کودک و نوجوان و خانواده‌هایشان در پلتفرم‌ها رایگان در نظر گرفته شده است. همچنین با هدف اختصاص شرایط عادلانه برای داوری آثار این پنج بخش، اگر داوران کودک و نوجوان دیدن فیلمی را بر اساس جدول برنامه‌ها از یک پلتفرم از دست دادند، می‌توانند فقط یک بار دیگر، آن فیلم را در یک پلتفرم دیگر ببینند.


اما برگزاری جشنواره کودک تا چه اندازه در معرفی و رشد سینمای کودک، اهمیت و تاثیرگذاری دارد؟ اکبر خامین، تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده سینما در این‌باره گفته است: برگزاری جشنواره در گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بود و آثار بسیار جریان‌سازی در آن حاضر می‌شدند. در دوره‌های اول برگزاری جشنواره، فیلم‌های بین‌المللی بسیار خوبی در کنار فیلم‌های ایرانی حاضر بودند؛ این اتفاق سبب می‌شد تا سینمای کودک ایران جان گرفته و آثار درخشانی همانند «باشو غریبه کوچک» در سینمای کودک ایران تولید شوند و قدرت این فیلم‌ها به شکلی بود که چندین سالن سینما در آن سال‌ها به اکران تخصصی فیلم کودکان اختصاص یافت. با این حال در سالیان اخیر کارآیی این جشنواره رو به افول رفته است و کیفیت فیلم‌های حاضر در جشنواره کمتر شده است و این جشنواره تقریباً از سر وظیفه برگزار می‌شود. با این حال برگزاری این جشنواره بسیار بهتر از برگزار نشدن آن است و در آشنایی با فیلم‌های کودکان تاثیرات خوبی برجای می‌گذارد.
او همچنین درباره دلایل افت تولید آثار جشنواره در سال‌های اخیر گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افت تولید فیلم‌های کودک، مسائل اقتصادی است؛ سرمایه فیلم‌های کودک معمولاً برنمی‌گردد و باید منابعی آن را پشتیبانی کنند. این مسئله مختص ایران نبوده و در همه جای دنیا، نهادهای دولتی باید برای رشد سینمای کودکان تلاش کنند. یکی از ارگان‌هایی که می‌تواند در این امر کمک فراوانی بکند، آموزش و پرورش است که می‌تواند بچه‌های مدرسه را در زمان‌های مناسب به تماشای فیلم‌های کودک بنشاند. فیلم‌های کودک ضررده هستند و همین امر، سرمایه‌گذاران را از این سینما دور می‌کند. البته از طرف دولت و به خصوص بنیاد سینمایی فارابی تلاش‌هایی می‌شود، اما این مسئله برای احیای سینمای کودک کافی نیست.
جشنواره‌ها گاهی حواشی مختلفی را به خود می‌بینند اما امسال آقای «مجری» چالشی خبرساز را آغاز کرد. هم‌زمان با آغاز جشنواره فیلم‌های کودک، «ایرج طهماسب» که بسیار از ما او را با نام «آقای مجری» در «کلاه قرمزی» می‌شناسیم، با انتشار ویدیویی از کودکان و نوجوانان دعوت کرد تا با بازی کردن یک سکانس خاطره‌انگیز از فیلم‌های کودکان، در چالش «من_نقش_اول» شرکت کنند. اما پرسش این است که آیا سینما بدون چنین چالش‌هایی هم کم طرفدار دارد؟ از سوی دیگر بسیاری از کودکان و نوجوانانی که از این سن وارد سینما می‌شوند آسیب‌های روانی بسیاری را پس از دوره کوتاهی اوج و سپس فراموشی با خود حمل می‌کنند. کودکان و نوجوان‌های بازیگر همزمان با بالا رفتن سن و تغییرات رخ داده در چهره و فیزیک‌شان از دایره دید مخاطبان سینما خارج شده و فیلم‌سازان هم دیگر علاقه چندانی به استفاده از آنها در آثارشان نشان نمی‌دهند. موضوعی که تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و نمونه‌های فراوانی هم در سینمای جهان دارد. این دسته از بازیگران برای ماندن در این حرفه گاه به تحصیلات آکادمیک روی آورده و کارشان را ادامه می‌دهند که البته زیاد نیستند.
گروه دیگری هم پشت دوربین را برای ادامه کار برگزیده و در سمت‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند، اما دسته سوم به صورت تمام‌عیار با بی‌رحمی سینما مواجه شده و بازیگری را کنار گذاشته و در حرفه‌ای دیگر مشغول به کار شده‌اند. بنابراین اینجاست که اهمیت مراقبت از کودکان سینمایی بیس از چالش‌هایی اینگونه نمایان می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین برگزار می‌شود پرواز پروانه‌ها در دنیای وی‌اودی‌ها علیرضا صدقی کرونا و آفت بی‌تصمیمی مجلس انقلابی؛ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت! علی بختیار / نماینده مجلس دهم همزمان با رکوردشکنی آمار مرگ و میر کووید19 در ایران، تشدید تمهیدات کنترلی ضروری به نظر می‌رسد پرواز 337 جان بر بال کرونا پیش‌فروش‌کنندگان مسکن کیش و مات می‌شوند ساخت و ساز مسکونی متری چند؟! ممنوعیت سفر برخی مقامات مرتبط با وزارت دفاع و سپاه ذیل قطعنامه 2231 رفع شد این ۲۳ نفر! آیا نتیجه انتخابات آمریکا نقطه عطف شرایط پیچیده بازار سرمایه می‌شود؟ بورس‌بازان در انتظار 13 آبان معاون زنان ریاست جمهوری از موافقت وزیر کشور با حق بدیهی مادران و فرزندان خبر داد «نام مادر» بر کارت ملی درج می‌شود رئیس‌جمهوری در دیدار مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان کرونا: آژیر خطر کرونا، شمار مرگ و میرها است، نه ابتلا آمارها و پیش‌بینی‌ها از یکی از پرمشارکت‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر آمریکا خبر می‌دهند از موج سرخ تا سراب سرخ ترامپ معاون اول رئیس‌جمهوری:‌ حذف بخش خصوصی از اقتصاد جفا به کشور است مجلس انقلابی؛ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت! علی بختیار / نماینده مجلس دهم