رکوردشکنی دوباره کرونا با ۵۶۱۶ بیمار جدید

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به تعطیلات پیش رو از تمام هموطنان خواهشمندیم به منظور حفظ سلامت خود و خانواده از هر گونه اقدام به سفر به طور جد خودداری کنند. به گزارش ایلنا، سیما سادات لاری با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان یزد بیان کرد: هم اکنون تمامی شهرستان‌های استان یزد در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی  در این استان 63 درصد، همچنین استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن عمومی استان یزد 60 درصد و در وسایل نقلیه‌ی عمومی 54 درصد گزارش شده است.وی ادامه داد: در هفته‌ی چهارم مهر ماه بروز موارد بستری در استان در مقایسه با هفته‌ی ماقبل حدود 28 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت گزارش شده است که این شاخص  با اختلاف قابل توجه‌ای بالاتر از میزان  متوسط کشور است.سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همچنین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در این استان 24 و نیم نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت می‌باشد که میزان بروز در این شاخص نزدیک میزان متوسط کشوری است.لاری در پایان تاکید کرد: با توجه به تعطیلات پیش روی از کلیه هموطنان کشورمان خواهشمندیم به منظور حفظ سلامت خود و خانواده از هر گونه اقدام به سفر به طور جد خودداری کنند.
۳۱۲ فوتی کرونا در ۲۴ ساعت 
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۵هزار و ۶۱۶ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: از این تعداد ۲هزار و ۳۴۰ تن در بیمارستان بستری شدند.به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 29 مهر تا روز ۳۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۴۰ نفر از آنها بستری شدند.وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.لاری گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۳۱۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید.وی ادامه داد: خوشبختانه تا روز ۳۰ مهر، ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی افزود: تا روز ۳۰ مهر، چهار میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.وی در توضیح استانهای در شرایط قرمز گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.لاری درباره استانهای در وضعیت هشدار نیز گفت: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
لازم باشد از بخش‌های دیگر به بخش کرونا


 اضافه می‌کنیم
وزیر بهداشت خطاب به مدیران بهداشتی و درمانی گفت: مردم را نباید هراسناک و وحشت زده کنیم. مصاحبه نکنید که «تخت خالی نداریم». اینگونه نیست. مردم نباید در هیچ کجای کشور هراس نبود تخت بیمارستانی داشته باشند.به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ستاد این دانشگاه اظهار داشت: در هیچ کجای کشور نباید بگوییم که تخت خالی برای بیماران نداریم. خوشبختانه در تمام کشور کادر بهداشتی و درمانی برغم همه مشکلات مثل کوه ایستاده اند و دارند تخت خاص بیماران کرونا اضافه می‌کنند. اگر لازم باشد از بخش‌های غیر کرونا، باز هم به بخش کووید-۱۹ اضافه می‌کنیم.وی افزود: نگران درآمد اختصاصی بیمارستانها هم نباشید. به شما قول می‌دهم و رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه هم حمایت می‌کنند. کسری درآمد اختصاصی بیمارستانها را به دلیل اشغال بخش‌های کرونایی حتما جبران می‌کنیم.وزیر بهداشت تاکید کرد: تقاضای من این است که به مردم سیگنال مایوس کننده  بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید اما اینگونه صحبت نکنید که «ایها الناس، تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید». بنده به عنوان وزیر و شما به عنوان خدمتگزاران کنار مردم در نظام سلامت، وظیفه داریم که همه بیماران را فارغ از هر دلیل و علتی پذیرش و به آنها خدمت رسانی کنیم.نمکی تصریح کرد: مگر کسی که چاقو خورده، دعوا کرده، رانندگی ناجور کرده، خودرو او واژگون شده را پذیرش نمی‌کنیم؟ همیشه می‌گویم و تکرار می‌کنم بنده وزیر بهداشتِ همه ملت ایران اعم از شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، مسیحی، کلیمی، لامذهب، اصولگرا، اصلاح طلب و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون چاقو کشیده ای و به شکم همدیگر فرو کرده اید، تو را پذیرش نمی‌کنم. مسوولیت ما چیز دیگریست.بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی یادآور شد: خواهش من این است که به مردم وحشت بیهوده منتقل نکنیم که تخت خالی نداریم و هیچ وقت نباید این را اعلام کنیم چون تخت خالی داریم اما از آن طرف هم باید مردم را نسبت به این بیماری آگاه کنیم. فرض کنید همه خودروهای آتش نشانی، جنب خانه فردی ایستاده آیا او باید خانه خود را آتش بزند؟ یا اینکه همه امدادگران در یک مکان حضور دارند، فرد باید خودش را از پشت بام پایین بیاندازد؟وزیر بهداشت تاکید کرد: نمی‌توانیم به مردم القای وحشت کنیم پس باید برای بخش کرونا و غیرکرونا حتما آمادگی داشته باشیم و این بخش‌ها حتی برای انجام سی تی اسکن و آزمایش را از همدیگر جدا کنیم تا زنجیره انتقال را قطع کرده و برای سایر بیماران اعتماد و اطمینان ایجاد کنیم.
تصمیم‌گیری برای بیمارستان‌های صحرایی؛ بزودی
معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه اگر روند ابتلا به همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی مواجه می‌شود.دکتر علی ماهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند صعودی ابتلا و میزان بستری بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران در طول پیک سوم کرونا، اظهار کرد: متاسفانه همچنان میزان ورودی بیمارستان‌ها به مراتب بیشتر از ترخیصی‌هاست و هر روز نیز بر تعداد مبتلایان و مراجعین به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و به تبع آن افراد نیازمند بستری افزوده می‌شود.وی با بیان اینکه طبیعتا ظرفیت تخت‌های عادی و ویژه در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران از چند وقت پیش تکمیل شده است، گفت: از هفته گذشته اکثر بیمارستان‌ها با ترخیص بیماران الکتیو، ظرفیت‌های جدیدی را برای بستری بیماران کرونایی ایجاد کردند که این ظرفیت نیز محدود بوده و حداکثر طی چند روز آینده پر می‌شود.ماهر با بیان اینکه اگر روند به همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی مواجه می‌شود، اظهار کرد: البته استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی هنوز در دستور کار ستاد قرار نگرفته ولی این امکان وجود دارد که در صورت نیاز و بحرانی شدن شرایط از ظرفیت این بیمارستان‌ها نیز استفاده شود.وی تامین نیرو برای ارایه خدمات درمانی در بیمارستان‌های صحرایی را معضل جدی دانست و گفت: در این رابطه نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم و به زودی در زمینه راه‌اندازی این بیمارستان‌ها در نقاط مختلف تهران تصمیم‌گیری می‌شود.معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران در پایان با بیان اینکه امکانات و تجهیزات لازم برای ارایه خدمات درمانی در بیمارستان‌های صحرایی فراهم می‌شود، گفت: اولویت اول ما ایجاد تخت‌های سیار ویژه در این بیمارستان‌هاست.