عملیات نجات پایتخت، با تعطیلی دو هفته‌ای

در اين بين جمعيت سه‌ميليون و 400‌هزار نفري هر روز به پايتخت مراجعه مي‌کنند، براي حضور در مشاغل از شهرهاي اطراف مانند کرج، ملارد، اسلامشهر، قزوين، ورامين، شهرري و... يا از استان‌هاي ديگر براي انجام امورات اداري و مراجعه به وزارتخانه‌ها است. اين سيل جمعيتي که بيشتر از جمعيت چند استان‌ بزرگ کشور به‌حساب مي‌آيد، باعث شده که پايتخت به نقطه پرخطر و عامل اصلي گردش ويروس کرونا در کشور تبديل شود. پس با تعطيلي دو هفته‌اي پايتخت حدود 47‌ميليون مراجعه مردم از شهرهاي اطراف و ديگر استان‌ها کاهش پيدا مي‌کند و اين موضوع مي‌تواند فرصتي براي احياي بيمارستان‌ها و کاهش آمار کرونا در تهران باشد. بنا به گفته مسئولان شهري استان تهران، وضعيت مهمترين استان سياسي كشور در حالي وخيم‌تر از ساير استان‌ها ارزيابي شده كه گفته مي‌شود، دولت به دلايل امنيتي حاضر نيست محدوديت‌هاي سخت‌گيرانه‌اي براي اين استان اعمال كند و در اين ميان شرايط شهر تهران هم از بابت تعداد بستري‌ها و فوتي‌هاي روزانه كوويد 19 از باقي شهرهاي استان بدتر است چنانكه حسن خليل‌آبادي، عضو شوراي شهر تهران، از افزايش 100‌درصدي آمار مرگ در پايتخت نسبت به قبل از شيوع کرونا، خبر داد و گفت: «برنامه‌ريزي‌ها جهت ايجاد سه آرامستان جديد در پايتخت آغاز شده است.» خليل‌آبادي اضافه کرد که قبرستان‌هاي جديد در مناطق جنوب، شرق و غرب تهران ساخته خواهند شد. خليل‌آبادي در شرايطي از ساخت اين قبرستان‌ها به مدت يک‌سال ديگر خبر مي‌دهد که بنا بر تاکيد او، همين اکنون قبرهاي بهشت زهرا سه‌طبقه شده و از قبور قديمي نيز دوباره استفاده مي‌شود. خليل‌آبادي نيز به جمعيت بيش از سه‌ميليون نفر شناور تهران که روزانه در آن رفت و آمد دارند، اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: «امکانات درماني در پايتخت و حضور بستگان برخي از بيماران در تهران از دلايل مراجعه بيشتر بيماران کرونايي به بيمارستان‌هاي پايتخت بوده است.»
فوت 386 بيمار ديگر
طبق آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان که روزانه از سوي سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت قرائت مي‌شود، از جمعه (9 آبان) تا شنبه (10 آبان 99) 7820 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند و کرونا جان 386 بيمار را گرفت. همچنين 5185 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. با احتساب اين آمار، مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 612‌هزار و 772 نفر رسيد و 34‌هزار و 864 نفر تا به‌حال و طبق آمار رسمي جانشان را از دست داده‌اند. در شرايطي تهران با محدوديت‌هاي اصناف در دو هفته گذشته مواجه شده است که وضعيت استان‌هاي اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان، قرمز است. روز گذشته مينو محرز، عضو ستاد ملي مقابله با کرونا، وضعيت را وحشتناک توصيف کرد و پيشنهاد داد که «من شنيدم که دولت گفته بود همه جا بايد براي يک هفته تعطيل باشند، اما ديدم مغازه‌ها در خيابان‌ها باز هستند، شايد قرار است بعدا تعطيلي اجرا شود. بالاخره بايد چنين اتفاقي رخ بدهد و مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خريد و ... حداقل براي يک هفته تعطيل شوند تا آمار کمي پايين بيايد، چون وضعيت خيلي وحشتناک است و اصلا در بيمارستان‌ها جا نيست».
مقررات سختگيرانه در مراکز 25 استان


در اين بين حسن روحاني، به‌عنوان رئيس ستاد ملي مقابله با کرونا از اعمال محدوديت‌هاي سختگيرانه در 25 مرکز استان‌هاي مذکور و 89 شهرستان خبر داد. به گفته عليرضا رئيسي که به‌تازگي به‌عنوان سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا منصوب شده است، «محدوديت‌هاي شغلي جديد در مشاغل گروه 3و 4 در مرکز 25 استان اعمال مي‌شود. گروه سه مشاغل شامل عدم فعاليت در دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سينما، تئاتر، موزه، ارايشگاه، مساجد، مصلي، آزمون‌هاي حضوري و... مي‌شود. در گروه چهار نيز فعاليت باشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام مي‌شود. اين محدوديت‌ها از روز چهارشنبه به مدت 10 روز اعمال مي‌شود و قابل تمديد خواهد بود.» وي افزود: در استان‌هاي البرز، خراسان رضوي، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، فارس، قم، مرکزي، خوزستان، اصفهان، اردبيل، کرمانشاه، خراسان شمالي، ايلام، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، بوشهر، هرمزگان، يزد، ايلام، همدان، زنجان، تهران، کردستان، سمنان و کرمان به مدت 10 روز از روز چهارشنبه بايد محدوديت‌هاي اعلام شده، اعمال شود. رئيسي همچنين گفت: مقرارت سخت‌گيرانه‌اي در 46 شهرستان جديد به علاوه‌ 43 شهرستان هفته قبل قرار است اعمال شود که در گروه‌هاي شغلي 2و 3 و 4 خواهد بود. اين 46 شهرستان شامل، استان آذربايجان شرقي شهرستان‌هاي اهر، بناب، شبستر، ميانه، در آذربايجان غربي اشنويه، بوکان، تکاب، خوي، سلماس، نقده، استان اصفهان، کاشان، شهرضا، مبارکه، در اردبيل مشکين‌شهر، در استان البرز نظرآباد، در خراسان جنوبي شهرستان‌هاي بيرجند، طبس، قائنات، در استان خراسان رضوي شهرستان تربت حيدريه، سبزوار، نيشابور، کاشمر، گناباد، استان خراسان شمالي اسفراين، استان سمنان شهرستان دامغان، گرمسار، استان فارس شهرستان ممسني، استان کردستان شهرستان سقز، سنندج، کامياران، مريوان، استان کرمان شهرستان زرند و شهربابک، در کرمانشاه شهرستان‌هاي جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور، در لرستان شهرستان دلفان، استان مازندران شهرستان رامسر، استان مرکزي شهرستان خمين، در همدان شهرستان اسدآباد، کبودرآهنگ، استان يزد شهرستان‌هاي بافق و ميبد هستند که شامل محدوديت‌هاي گروه شغلي 2و 3 و 4 مي‌شوند.