انتخابات ایالات متحده برخلاف نظرسنجی‌ها با رقابت تنگانگ همراه بود

التهاب ادامه‌دار دوئل آمریکایی
در یکی از حساس‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده آمریکا مردم در ایالت‌های مختلف پای صندوق‌های رای می‌روند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ماندن در قدرت با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رقابت می‌کند.
اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم از کرسی‌‌های سنا و فرمانداران ایالت‌ها هم در این رای‌گیری انتخاب می‌شود. انتظار می‌رود میزان مشارکت در این انتخابات بسیار بالا باشد.
روز موعود فرا رسیده است. انتخاباتی حساس که توجه جهان را به خود جلب کرده است. دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات پس از ماه‌ها رقابت نفس‌گیر حالا به راند آخر رسیده‌اند.


انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با برنده شدن نامزد‌ها در هر یک از ایالات و جمع کل کالج‌های انتخاباتی کسب شده در ۵۰ ایالت این کشور صورت می‌گیرد. هر ناحیه (و درمجموع هر ایالت) بنا بر نیمرخ جغرافیایی و جمعیتی خود تعداد مشخصی کالج انتخاباتی دارد که تمامی آن‌ها به نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده باشد تعلق می‌گیرد. جمع کل این کالج‌ها ۵۳۸ است و نامزد برنده باید دست کم ۲۷۰ کالج انتخاباتی کسب کند تا بتواند خود را برنده انتخابات بداند.
با این حال تارنمای آمریکایی فاکس نیوز نوشت به رغم ادعای دو نامزد اصلی انتخابات ۲۰۲۰ هنوز نتایج انتخابات معلوم نیست و شمارش آرا ادامه دارد و ممکن است تا مشخص شدن قطعی آرا چند روز طول بکشد.a
این رسانه آمریکایی روز چهارشنبه نوشت: مردم آمریکا سه شنبه شب به رختخواب رفتند در حالی که هنوز مطمئن نبودند که روز چهارشنبه وقتی از خواب بیدار می شوند چه کسی رئیس جمهوری بعدی آنها خواهد بود.
این رسانه افزود: روند کند شمارش آرا در ایالت های رقابتی نتایج را به تاخیر انداخته و نمی‌توان دونالد ترامپ یا جو بایدن را پیروز انتخابات اعلام کرد.
ترامپ: ما انتخابات را بردیم
ترامپ در واشنگتن گفت: ما خود را برای جشن آماده می‌کردیم، در حال پیروزی بودیم، ما آماده جشن و پایکوبی هستیم برای این موفقیت بزرگ.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در حالی که اعضای خانواده‌اش او را همراهی می‌کردند، گفت: کنفرانس امروز بی‌شک کنفرانس خبری‌ای است که دیرتر از هر زمانی برگزار کردم. تشکر می‌کنم از مردم آمریکا برای میلیون‌ها میلیون نفر که به من رای دادند و متاسفانه برخی سعی دارند حق ما را سلب کنند و ما تحمل نمی‌کنیم. از بانوی اول متشکرم و از معاونم پنس.
وی افزود: شهروندان ما در شمار رکوردشکنی از جنبش خارق‌العاده ما حمایت کردند. ما با اختلاف زیاد در برخی ایالت‌ها پیروز شدیم. ایالت‌هایی را بردیم که اصلا انتظارش را نداشتیم.
ترامپ در میان تشویق مردم با تاکید بر پیروزی در پنسیلوانیا گفت: محال است دموکرات‌ها در آنجا پیروز شوند. ما در میشیگان هم پیروزیم با اختلاف ۳۵۰ هزار رای. ولی ما به این‌ها احتیاج نداریم، فرماندار تگزاس به من تبریک گفت برای پیروزی. فرماندار به من گفته که تاکنون چنین چیزی را شاهد نبوده. ما شب بزرگی داشتیم. تمامی ایالت‌ها و اختلاف آرا بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: می‌دانستند نمی‌توانند ببرند مساله دادگاه را مطرح کردند. من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی‌ می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم. از تمام حامیان و کسانی که با ما کار کردند، متشکرم. پنس نیز با تشکر از میلیون‌ها آمریکایی برای شرکت در انتخابات گفت: ما هوشیار خواهیم بود، من معتقد هستم که با اختلاف زیاد آرا پیروز شده‌ایم. ما در راه پیروزی هستیم و دوباره عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم.
مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید اما گفت: اظهارات رئیس‌جمهوری که گفت پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیرمسئولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌جمهوری گفته است. ما نمی‌دانیم نتیجه (انتخابات) چه خواهد بود. کاملاً محتمل است ترامپ بتواند پیروز شود اما او صحت تمام روند انتخابات را به‌ خاطر منافع شخصی خود، زیر سوال برد. این فضاحت است.
واکنش ستاد انتخاباتی بایدن به اظهارات ترامپ
ستاد انتخاباتی جو بایدن نیز به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و ترامپ را به تلاش برای سلب حق رای آزاد آمریکایی‌های متهم کرد.
ستاد انتخاباتی بایدن در این خصوص گفت: «ترامپ سعی دارد حق مردم آمریکا برای رای آزاد را سلب کند. ترامپ نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کند و روند دموکراتیک همچنان ادامه دارد.»
ستاد انتخاباتی بایدن با ابراز اطمینان درباره پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات تصریح کرد: «اطمینان داریم که پس از اتمام روند شمارش آرا، بایدن رئیس‌جمهور می‌شود.»
مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، اظهارات ترامپ را «شنیع، بی‌سابقه و نادرست» خواند و گفت اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌ کردن روند طبیعی شمارش آرا عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد.»
هنوز نتیجه معلوم نیست
فاکس نیوز نوشت: در حالی که نتایج هنوز نامعلوم است، هر دو نامزد ادعای پیروزی می‌کنند. بایدن از رای دهندگان می‌خواهد صبر کنند و ترامپ اساسا ادعای پیروزی کرده است.
ترامپ در چند ایالت کلیدی در صبح چهارشنبه اعلام پیروزی کردن، هر چند که معلوم نبود که چه کسی آرای این ایالت ها را از آن خود کرده است. او همچنین اشاره کرد که دیوان عالی هرگونه آرای بحث انگیز را به چالش خواهد کشید.
مایک پنس معاون ترامپ در سخنانی متناقض با ادعای ترامپ درباره پیروزی گفت: باور دارد که حزبش در مسیر پیروزی قرار دارد.
فاکس نیوز نوشت: با توجه به این که هنوز روند شمارش آرا ادامه دارد میز تصمیم گیری شبکه خبری هنوز پیش‌بینی خاصی درباره پیروز انتخابات ندارد.
این رسانه افزود در حالی که انتخابات در سطح ملی پایان یافته است بسیاری از آرا در برخی از ایالت‌ها به ویژه پنسیلوانیا هنوز باید شمرده شوند و پیش‌بینی می‌شود شمارش آرای پستی تا حتی بعد از روز چهارشنبه ادامه پیدا کند.
به نوشته فاکس نیوز ترامپ و بایدن تا رسیدن به حد نصاب آرای الکترال فاصله دارند.
فاکس نیوز نتیجه گرفت: با توجه به رقابت نزدیک در ایالت‌های چرخشی و با توجه به تعداد بی‌شماری از آرا هنوز شمرده نشده‌اند تا روشن شدن نتایج ممکن است چند روز طول بکشد.
در همین حال شبکه خبری فاکس نیوز که به طور آنلاین در حال مخابره آخرین نتایج آمار پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، از پیشتازی ترامپ در مجموع آرای شمارش شده در هر یک از ایالت های حساس کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان و ویسکانسین خبر داده است.
انفجار پسا انتخاباتی در راه است؟
واکنش توئیتری ترامپ به برگشتن ورق انتخابات این بود که در ایالت‌های زیر کنترل دموکرات‌ها پیش افتاده بودم و حالا به طرز معجزه‌آسایی تک تک آنها ناپدید شدند. این صحبت‌ها و اینگونه تنش‌های لفظی نشان می‌دهد سرنوشت انتخابات آمریکا به راحتی معلوم نخواهد شد. در همین راستا وزیر دفاع آلمان گفت، وضعیت در آمریکا بعد از انتخابات انفجاری بوده و او نگران است که این وضعیت منجر به بحران اساسی شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان اظهار کرد: این یک وضعیت بسیار انفجاری است. این وضعیتی است که می‌تواند همانطور که کارشناسان به درستی می گویند، منجر به بحران اساسی شود.
او در مصاحبه‌ای به کانال تلویزیونی زد.دی.اف بیان کرد: این مساله‌ای است که باید برای ما موجب نگرانی زیاد شود.
نظرسنجی‌ها باز هم اشتباه از آب درآمد
یک کارشناس مسائل آمریکا درمورد علت تفاوت نتایج نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا با آنچه که تاکنون به عنوان نتایج آرا در این انتخابات اعلام شده است، گفت: در پاسخ به این موضوع می توان دو نظریه را مد نظر گرفت این که اشتباهات سهوی در نظرسنجی‌ها صورت می‌گیرد و عمدی در این کار نیست یا این که نظرسنجی‌ها توسط موسسات و کسانی صورت می‌گیرد که سوگیری حزیی و انتخاباتی دارند . اسفندیار خدایی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که براساس نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شد که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها به راحتی بتواند در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا پیروز شود ولی اکنون شاهد رقابت تنگاتنگ ترامپ و بایدن هستیم و حتی در برخی از ایالات‌ها که نظرسنجی‌ها بیانگر پیروزی بایدن بود، ترامپ به پیروزی رسیده است و آیا این موضوع به این معنا است که نظرسنجی های انتخاباتی کارکرد خود را از دست داده‌اند، افزود: در ارتباط با زیر سوال رفتن نتایج نظرسنجی‌ها باید به دو موضوع توجه داشت این که ممکن است اشتباهات سهوی در نظرسنجی‌ها صورت بگیرد و عمدی در کار نباشد.
این کارشناس مسائل آمریکا افزود: از دیگر سو این احتمال وجود دارد که نظرسنجی‌ها دارای سوگیری باشند یعنی موسسات و کسانی که اقدام به نظرسنجی می‌کنند سوگیری‌های خود را در آن دخالت دهند. مثلا این که موسسات نظرسنجی تمایل به دموکرات ها دارند و نظرسنجی‌ها را به نحوی انجام دهند که نتایج به نفع کاندیدای دموکرات باشد و از این طریق بتوانند رسانه‌ها و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.
خدایی با بیان این که در سال 2016 نیز نظرسنجی‌ها بیانگر پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات بود و ولی درنهایت ترامپ به عنوان رئیس جمهوری راهی کاخ سفید شد در پاسخ به این سوال که به نظر وی از بین دو مورد اشاره شده علت اصلی در نتایج اشتباه نظرسنجی‌ها چیست گفت: به نظر می‌رسد هر دو موضوع مورد اشاره در این قضیه دخیل هستند و برخی از موسسات نظرسنجی و افرادی که در این عرصه حضور دارند خواسته و یا ناخواسته سوگیری‌های خود را در این نظرسنجی‌ها دخالت داده باشند.
وی با بیان این که در این دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا به نحوی شاهد زیر سوال رفتن اعتبار نظرسنجی‌ها بوده‌ایم، اظهار کرد: توجه به نتایجی که تاکنون از انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دست آمده است باید این موضوع را در نظر داشت که اختلافات اندک 4 الی 5 درصدی در نظرسنجی‌ها چندان دارای اعتبار نیست و نباید بر روی آن حساب جدی باز کرد.
خدایی با بیان این‌که در روزهای آخر برگزاری انتخابات ترامپ تلاش کرد که فاصله خود خود با بایدن را جبران کند به شیوه‌های متفاوت تبلیغاتی ترامپ و بایدن اشاره کرد و گفت: ترامپ از نظر تبلیغاتی بهتر عمل کرد و هم خودش و هم اطرافیانش انرژی زیادی گذاشتند. تبلیغاتش در روزهای آخر در ایالات‌های حساس بسیار هوشمندانه بود سفرهای زیادی انجام داد و دیدار چهره به چهره داشت ولی بایدن به خاطر کرونا در جمع مردم حضور پیدا نمی‌کرد و تاکید بر حفظ سلامتی مردم داشت و در همین چارچوب تصور می‌کرد که با توجه به این استراتژی ممکن است مردم به او گرایش پیدا کنند در حالی که نتایج تاکنون بیانگر این موضوع است که استراتژی ترامپ در تبلیغات بهتر از بایدن بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» چگونگی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی را بررسی کرد سایه اما و اگرها بر سر بازار بورس محمد یوسفی آرامش روز آبروریزی موسسات افکارسنجی آمریکایی! آیا ساخت فیلم‌ها و سریال‌های در ایام شیوع کرونا ادامه می‌یابد؟ سینمایی‌ها در یک‌ قدمی کرونا معاون پارلمانی رئیس جمهوری 25 لایحه اقتصادی تقدیم مجلس شده است اولین گام برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان نیروی انسانی چیست؟ نابسامانی و آشفتگی در تامین «معلم» به روایت آمارها رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت پیش از اعلام نتایج انتخابات ایالات متحده مطرح کرد برای ما شیوه آمریکا مهم است نه افراد انتخابات ایالات متحده برخلاف نظرسنجی‌ها با رقابت تنگانگ همراه بود به مناسبت میلاد پیامبر اسلام انجام شد موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات جمعی از محکومان ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت: دلیل بخشی از افزایش قیمت‌ها عدم توانایی ما در تهیه به موقع ارز بود سرلشکر سلامی: قدرت موشکی ما ضامن عقب‌نشینی دشمنان است آیت‌الله رئیسی در بازدید از مجتمع قضایی خانواده: طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی: اگر آمریکا تغییر رفتار بدهد برای ما مانند دیگر کشورها خواهد بود