وفور كالا نزول قيمت!

همزمان با شمارش آراي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا و رقابت شانه به شانه جو بايدن و دونالد ترامپ، كيلومترها دورتر از واشنگتن و در تهران، حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري ايران در شرايطي از عدم تفاوت شخص حاكم بر كاخ سفيد در 4 سال آينده براي ايران گفت كه حداقل آنچه در شبكه‌هاي اجتماعي پيداست، ايرانيان توجهي ويژه به انتخابات رياست‌جمهوري امريكا داشته و بسياري از مقامات نيز به اين مهم واكنش نشان دادند. 4 سالي كه گذشت، حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد سبب شد تا تخاصمي بي‌سابقه ميان ايران و امريكا شكل گرفته و همزمان شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان به‌طور يك‌جانبه ازسوي ايالات متحده عليه ايران و ايرانيان شكل گيرد. از اين‌رو توجه ايرانيان به انتخابات امريكا به اميد تغيير روابط دو كشور و بازگشت به ميز مذاكره آن‌هم با شرايطي برابر است. روحاني با علم به اين مهم روز گذشته در نشست هيات دولت روابط آينده تهران و واشنگتن را به خط و مشي دولت آينده امريكا مشروط كرد، نه ترامپ و بايدن. او با بيان اينكه «انتخابات امريكا عبرت‌آموز است. البته براي ما مهم نيست چه كسي در امريكا انتخاب مي‌شود ولي شيوه‌اي كه امريكا درپيش مي‌گيرد، مهم است»، گفت: «براي ما اين مهم است كه امريكا به قانون، معاهدات بين‌المللي و چندجانبه برگردد و به مردم ايران احترام بگذارد؛ حالا  هر كسي كه مي‌خواهد  باشد.» عالي‌ترين مقام اجرايي جمهوري اسلامي تصريح كرد: «ما از امريكا بدون درنظر گرفتن اينكه چه كسي رييس‌جمهور است، به‌جاي تحريم، احترام و به‌جاي تهديد، تكريم و به‌جاي عهدشكني و بي‌قانوني، اجراي قانون و تعهدات را مي‌خواهيم؛ در اين صورت است كه شرايط فرق مي‌كند. براي ما شيوه و سياست امريكا مهم است و حزب و فرد اهميتي ندارد؛ البته ما بر فرض اينكه شيوه امريكا تصحيح  نخواهد شد براي كشور  برنامه‌ريزي كرده‌ايم.»
 نگاه  به  داخل؛ مبناي  تصميمات
آنچه در اين ميان از وزير كشور گرفته تا بسياري، به‌ويژه اصولگرايان نسبت به آن هشدار مي‌دهند، آسيب‌هاي مشروط‌سازي تصميمات داخلي به انتخابات امريكاست. سياستي كه حسن روحاني در نشست هفتگي هيات دولت آن را به‌كلي رد كرد و گفت كه «تصميمات ما براي كشور از چند هفته پيش بدون توجه به اينكه چه كسي در امريكا پيروز مي‌شود، انتخاب شده است. مبناي ما توليد داخلي، صادرات نفتي و عمدتا غيرنفتي و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها و بانك مركزي با يكديگر است. حالا اگر امريكايي‌ها عبرت بگيرند، به تعهدات خود بازگردند و رفتار گذشته‌شان را تغيير دهند و راه ديگري را انتخاب كنند، فبها! ولي اگر از مسير گذشته خود باز نگردند، ما برنامه‌ريزي‌هاي لازم را كرده‌ايم.» او با بيان اينكه «مردم مطمئن باشند كالاهاي اساسي در اختيارشان خواهد بود»، گفت: «در ستاد اقتصادي دولت تصميمات مهمي را براي ۹ ماهه پاياني اين دولت گرفته‌ايم و بر مبناي اين ۹ ماه برنامه‌ريزي كرده‌ايم البته برنامه‌هاي  بلندمدت  هم  وجود دارد.»
 افزايش  واردات  و  صادرات
رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت تلاش داشت به مردم نسبت به تامين كالاهاي مورد نياز و ضروري براي زندگي آنان اطمينان خاطر دهد؛ از اين‌رو به آخرين آمار واردات و صادرات جمهوري اسلامي كه رو به رشد بود، اشاره كرد و درشرايطي گفت كه «در هفته گذشته واردات ۳۸ درصد و صادرات ۱۴ درصد افزايش پيدا كرده كه اين نشان مي‌دهد روند واردات و صادرات رو به رشد بوده است. روحاني گفت: «ما  دو هدف  اصلي داريم يكي  وفور كالاهاي اساسي و غيراساسي و ديگري قيمت منصفانه، نسبت به اولي موفق بوديم و براي پايان امسال و سال آينده هم موفق خواهيم بود. آنچه امروز براي ما مهم است اين است كه قيمت‌ها  قابل  قبول  و  متعادل  باشد.»
 در  محكوميت  تروريسم
رييس‌جمهوري ايران همچنين در بخش پاياني گفته‌هاي خود علاوه بر تكرار مواضع تهران در قبال جنگ قره‌باغ، به مساله حملات تروريستي صورت گرفته در اروپا اشاره كرد و گفت كه «اگر كسي در دنياي امروز به‌دنبال جان انسان‌ها، ترور و حمله به معبد و دانشگاه باشد به شيوه‌ پيامبر (ص) عمل نكرده، امروز چيزهاي عجيبي مي‌بينيم كه عده‌اي با ادعاي پيروي از پيامبر (ص) به دانشگاه، مدرسه و عبادتگاه حمله مي‌كنند كه اين كار نادرستي است و البته آنها كه به پيامبر (ص) توهين كردند كار نادرستي انجام دادند.»