ويرانی‌های امروز نتيجه احمدی‌نژاد است

بــا توجه به اينکه کانديدا شدن زنان ما براي انتخابات رياست جمهوري بــه يکي از مطالبات جامعه تبديل شده فکر مي‌کنيد آيا زنان ما شانسي براي تاييد صلاحيت شدن در انتخابات رياست جمهوري دارند؟
اينکه بانوان ما بتوانند در انتخابات به‌عنوان کانديدا تاييدصلاحيت شوند بستگي به‌نظرات شوراي نگهبان دارد. شوراي نگهبان بايد به يک جمع بندي برسد که تاييد صلاحيت شدن زنان ما در انتخابات مورد حمايتشان است يا نه هنوز بر سياست‌هاي گذشته خود پافشاري دارند. شوراي نگهبان بايد علنا به جامعه اعلام کند که صحبت‌هاي سخنگوي اين شورا درباره رجل سياسي خط مشي جديد شوراي نگهبان مي‌باشد يا نه قصد داشتند فقط صحبت‌هايي را انجام داده باشند. صحبت‌هايي که درباره بررسي حضور زنان به‌عنوان کانديدا در انتخابات شده خوب است اما اينکه موضوع تاييد صلاحيت شدن زنان در انتخابات رياست جمهوري به عمل برسد جاي سوال دارد. اينکه بانوان ما به‌عنوان يک رجل سياسي در انتخابات شناخته شوند يک گام مثبت شمرده مي‌شود اما تجربه ثابت کرده‌ اين مسأله هيچ‌وقت به اجرا نرسيده و فقط ادعاهايي بوده که براي ساکت کردن صداي زنان گفته شده است . اميدوارم که در آينده شاهد اين باشيم که زناني از جامعه ايران براي رياست جمهوري کانديدا شوند و حتي آنقدر محبوبيت خود را افزايش دهند تا بتوانند رئيس جمهور شوند. چشم انداز آينده ما براي اينکه زنان بتوانند در انتخابات کانديدا شوند بستگي دارد به اينکه شوراي نگهبان تصميم نهايي را براي تاييد صلاحيت بانوان در انتخابات رياست جمهوري بگيرند.
دلايل اينکه زنان ما براي کانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري رد صلاحيت مي‌شوند چه موضوعاتي مي‌تواند باشد؟
فکر مي‌کنيد فقط مسأله جنسيت مطرح است؟ من فکر مي‌کنم که شوراي نگهبان موضوع جنسيت را ترجيح مي‌دهد بر اينکه افرادي در انتخابات کانديدا شوند که موقعيت سياسي داشته باشند. رجل سياسي يعني کسي که مدارج و مناصب سياسي را به تديرج طي کرده و برخوردار از يک ديد کلي در عرصه بين‌الملل براي اداره کشور است . يعني اينکه زناني که در عرصه رياست جمهوري قصد کانديدا شدن و يا اصولا هرکسي که قصد کانديدا شدن در انتخابات را دارد بايد هم مدارج اجرائي مانند مدير کل يا معاون رئيس جمهور داشته باشد و يا شغل هايي که مسئوليت اجرائي دارند. از همه مهمتر اين موضوع مطرح است که حتما بايد شخصي که قصد رياست جمهوري دارد ديدگاه سياسي نسبت به مسائل مختلف داشته باشد. يعني اگر اين شرايط را داشته باشد آن وقت مي‌تواند در انتخابات کانديدا شود. در بين زنان ما کساني هستند که هر دو ويژگي براي کانديداشدن را دارند ، يعني هم داراي ديدگاه سياسي هستند و مي‌توانند مسائل سياسي روز را تحليل کنند و البته مسائل سياسي را در بين‌الملل دريابند و قادر به تصميم گيري در موضوعات سياسي باشند و هم کساني هستند که مدارج و مناصب سياسي را طي کردند و مي‌توانند در حوزه آزمايش قرار بگيرند و براي کسب راي مردم در انتخابات تلاش کنند. انتخابات رياست جمهوري نياز به حضور بانواني دارد که داراي الگويي براي جامعه باشند و مردم هم با اعتماد به بانوان براي رسيدن به کرسي رياست‌جمهوري باعث رشد و پيشرفت کشور شوند. زنان ما مي‌توانند با داشتن اين شرايط خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند و مردم هم به آنها اعتماد مي‌کنند. بنابراين اينکه رسيدن بانوان ما به کرسي رياست جمهوري امکانپذير است همگي بستگي به شرايطي دارد که زنان ما بايد داراي آن باشند، اما من بازهم تاکيد مي‌کنم که ما زناني داريم که داراي اين شرايط مناسب براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري باشند و حتما هم از سمت مردم مورد حمايت قرار مي‌گيرند. منصب رياست جمهوري شامل حال زنان ما خواهد شد و ما کساني داريم که داراي اين ويژگي‌ها باشند و کشور را بسيار خوب هم مديريت مي‌کنند.


با توجه به اينکه احتمال دارد در انتخابات رياست جمهوري سال آينده مشارکت مردم پايين باشد فکر مي‌کنيد شوراي نگهبان براي اينکه مشارکت بالا برود احتمال دارد بعضي از زنان شاخص را در انتخابات رياست جمهوري سال آينده تاييد صلاحيت کند؟
حضور زنان در منصب رياست جمهوري يکي از مطالبان زنان ما است که بايد شوراي نگهبان به آن توجه کند. اين صحبت که گفته مي‌شود احتمال دارد بعضي‌ها براي اينکه مشارکت در انتخابات بالا برود برخي از بانوان را براي کانديدا شدن تاييد صلاحيت کنند، فکر نمي‌کنم که چندان درست باشد. کل جامعه اين مطالبه را دارد که چرا زنان ما نمي‌توانند به منصب رياست جمهوري برسند که بايد شوراي نگهبان پاسخگوي آن باشد. بحث ما حضور زنان در منصب رياست جمهوري است و اصلا مبحث مشارکت در انتخابات مطرح نيست و بي‌‌‌شک شوراي نگهبان هم با حضور زنان ما براي انتخابات 1400 همکاري مي‌کند.
قبل از شيوع ويروس کرونا و مخصوصا در مجلس دهم مسأله حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطرح بود، اما به جز مواردي اندک از حضور زنان در ورزشگاه‌ها امتناع شد. فکر مي‌کنيد چرا بخش‌هاي مختلف اجازه نمي‌دهند که بانوان ما در ورزشگاه ها حضور پيدا کنند و محدوديت براي زنان درست مي‌کنند؟
بخش‌هاي مختلف ناگزير هستند راه را براي زنان کشورمان باز کنند. زنان ما بايد از اين فرصت‌ها استفاده کنند. زنان ما بايد به ورزشگاه‌ها بروند و از حضور در آنجا لذت ببرند، البته ما بايد فضا را باز کنيم تا هر کسي خواست به ورزشگاه برود. جامعه ما اين موضوع را به دولت تحميل کرده است تا آنها هم پاسخ مثبتي به مطالبات زنان ما بدهند. نبايد کساني که مسئول حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستند از اين مسأله شانه خالي کنند. اين موضوع پذيرفته شده و بخش‌هاي مختلف هم قبول دارند و اين موضوع را تاييد مي‌کنند که زنان ما مي‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور پيدا کنند. اگر اين آزادي به جامعه داده شود آن وقت زنان ما براي اينکه در ورزشگاه‌ها حضور پيدا کنند تصميم‌گيري مي‌کنند.
مجلس در ماه‌هاي اخير تهمت‌هاي زيادي را به دولت آقاي روحاني وارد کردند. فکر مي‌کنيد که مجلس يازدهم به جاي حل مشکلات مردم به‌دنبال خودنمايي و تشنج‌آفريني در کشور است؟
اينکه مجلس يازدهم به‌دنبال خودنمايي است را نمي‌توانيم دقيق اعلام کنيم اما اين موضوع که مجلس يازدهم به‌دنبال اين است که مشکلات جامعه را حل کند را من مشاهده نمي‌کنم. مشاهده نمي‌شود مجلس يازدهم با توجه به تصميم‌گيري‌هايي که دارند، همکاري که با دولت آقاي روحاني ندارد و مصوباتشان ، به‌دنبال حل مشکلات مردم باشد. اگر واقعا نمايندگان به‌دنبال حل کردن مشکلات جامعه هستند بايد با دولت همياري داشته باشند که در حال حاضر اين موضوع وجود ندارد. اين مجلس فعلا نه تنها با دولت همياري نمي‌کند بلکه مرتبا از دولت سوال مي کنند و بحث‌هايي را بر روي ميز مي‌آورد که مشکلات مردم را حل نمي‌کنند. بحث بعدي اين است که مجلس يازدهم براي حل مشکلات اقتصادي هيچ‌طرحي را ارائه نداده است. نگاه کنيد اين مجلس براي حل مشکلات بيکاري چه طرحي را در مجلس ارائه داده و يا اصلا براي موضوعات اجتماعي چه کارهايي را کرده است. چه طرحي توسط نمايندگان مجلس ارائه شده که بتوان آثار آن را در جامعه ديد و مشکلات جامعه را حل کند. بنابراين نمايندگان اين دوره مجلس ضمن اينکه من نه مي‌توانم تاييد کنم که به‌دنبال خودنمايي هستند نه تاييد نمي‌کنم که نيستند اما درباره حل مشکلات اجتماعي ما بازخوردي از نمايندگان مجلس نديده‌ايم . با توجه به اين بار بزرگي که بر روي دولت روحاني وجود دارد و دولت ايشان را با مشکلات عديده اي روبه‌رو کرده است بايد با اين دولت همکاري انجام شود . شما ببينيد بار بزرگي که بر روي اين دولت از مشکلات تحريم گرفته تا مابقي مسائل که کار را براي دولت سخت کرده است. دولت اين مشکلات را به هر صورتي که هست تحمل مي‌کند و مردم ما هم زير اين فشار زندگي مي‌کنند. خب بايد نمايندگان مردم هم با دولت براي حل اين مشکلات همکاري کنند نه اينکه با بحث و جدل فقط کشور را به سمت اختلاف افکني بکشانند.
به‌نظر شما آيا احمدي‌نژاد شخصيت پوپوليستي در ايران داشت؟ مي‌توانيم رئيس‌جمهور سابق را فردي رواج‌دهنده پوپوليست در ايران بدانيم؟
درباره احمدي‌نژاد بايد فراتر از تفکر پوپوليستي صحبت کنيم. در زمينه‌هاي مختلف بايد درباره آنچه احمدي‌نژاد در ايران عمل کرد و آثاري که در جامعه گذاشته است که البته تاکيد مي‌کنم احمدي‌نژاد فقط آثار تخريبي در ايران برجا گذاشت و جامعه را به سمت فساد کشاند، صحبت کرد و من معتقدم احمدي‌نژاد فراتر از تفکر پوپوليستي هم پيش رفت و به کشور ضررهاي زيادي وارد کرد، البته بايد به اين موضوع توجه داشت مسائلي که در کشور ما به خاطر تصميم‌هايي که زمان احمدي نژاد گرفته شد کشور را به سمت قهقرا کشاند. به صراحت اعلام مي‌کنم که نوع عملکرد احمدي‌نژاد جامعه را به سمت ويراني کشيد و نمونه آن تفکر پوپوليستي است که درون احمدي نژاد وجود داشت.
فکر مي‌کنيد اصلاح‌طلبان شانسي براي پيروزي در انتخابات دارند؟
اگر کانديداهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات تاييد صلاحيت شوند بي‌‌‌شک اصلاحات شانسي براي پيروزي در انتخابات دارند. همه اينها بستگي به مسئولان دارد و اينکه چه تصميمي درباره حضور چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان در انتخابات مي‌گيرند.
انتخاب جو بايدن به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريکا را براي ايران مثبت مي‌دانيد و فکر مي‌کنيد با انتخاب جو بايدن مشکلات مردم کمتر خواهد شد؟
انتخاب جو بايدن دولت آمريکا را به سمت منطقي درست حرکت مي‌دهد. با انتخاب جو بايدن اميدوارم دوباره بحث مسأله تعامل ايران و آمريکا و رفع تحريم‌ها بين دو دولت باز شود. جو بايدن طوري نشان مي‌دهد که اهل گفت‌و‌گو و تعامل است. بنده احتمال مي‌دهم دولت آقاي بايدن داراي منطق ، عقلانيت و رعايت مقررات بين‌المللي باشد اما دولت دونالد ترامپ داراي اين ويژگي‌ها براي اداره کشور نبود و ترامپ هم فردي مغرور بود.