تلاش برای خاموشی صدای ملت

آفتاب یزد – گروه سیاسی: بار دیگر کرسی‌ها‌ی شاه نشین بهارستان، محل جدل شده است و دوباره وکلای ملت در معرض یک آزمون دو گزینه‌ای قرار گرفته اند که یا باید همچون انتخاباتِ ریاست مجلس سالِ گذشته، به فراکسیون امید پشت نمایند و یا آنکه آراء مردمی که بر تن آنها جامه وکالت پوشانده‌اند را مدنظر قرار دهند و براساس آن تصمیم بگیرند.
روز یکشنبه قرار است یک بار دیگر انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار شود. آزمون مهمی که این روزها در سایه دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا قرار گرفته و کمتر کسی از آن سخن می‌گوید. خرداد 95 پس از پیروزی لیست امید در اقصی‌نقاط این سرزمین، امید آن می‌رفت که محمدرضا عارف کاندیدای این فهرست، در راس مجلس حضور یابد اما به دلیل آنکه بخشی از نمایندگان که پیش از ورود به بهارستان با عارف عکس یادگاری‌ها گرفتند اما به محض حضور در خانه ملت به زیر پرچم اصولگرایان پناه بردند، عارف از تکیه بر مسند ریاست خانه ملت بازماند. به هرروی5تن از اعضاء فراکسیون امید توانستند به جایگاه هیئت رئیسه راه یابند که دو نفر از آن‌ها‌ در غیاب علی لاریجانی عهده دار ریاست مجلس شدند؛ مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نوابین اول و دوم رئیس مجلس. حال که یک بار دیگر بهارستانی‌ها‌ در معرض امتحان قرار گرفته اند، اصولگرایان داخل مجلس در تلاشند تا کرسی‌ها‌ی اعضاء فراکسیون امید را از آنها بستانند، اما آن صندلی که بیش از سایرین برایشان حائز اهمیت است و برای ربودن آن به تکاپو افتاده‌اند و به هر وسیله‌ای دست‌ می‌زنند تا آن را به چنگ درآورند، کرسی نایب رئیس دوم مجلس است. اعضاء فراکسیون ولایت به قصد براندازی علی مطهری از جایگاه هیئت رئیسه سخت به تکاپو افتاده اند.
**جزای یک دیدار!
مصطفی تاجزاده، تئوریسین جریان اصلاحات روز پنج شنبه در صفحه توییتر خود از تلاش اصولگرایان برای به زیر کشیدن علی مطهری خبر داد و چنین نوشت: «شنیدم که علی #لاریجانی و تیمش درصدد حذف علی #مطهری از نایب رئیسی مجلس اند. امیدوارم کذب بودن خبر، یکشنبه ۷خرداد معلوم شود.» درباره درستی این خبر، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: «بله. چنین اتفاقی در حال روی دادن است و تیمی در مجلس از فراکسیون ولایت، درصدد براندازی علی مطهری و همینطور محمدعلی وکیلی از هیئت رئیسه مجلس هستند و می‌خواهند ترکیب هیئت رئیسه مجلس را تغییر دهند. آن هم به دلیل دیداری که این دو نفر با رئیس دولت اصلاحات داشتند. این عزم در این گروه از نمایندگان اصولگرا جزم‌تر شده است که صندلی نایب‌رئیس و همینطور دبیری هیئت رئیسه را از این دو نفر بگیرند. واقعیت این است که یک گروه خواهان آنند تا بتوانند دیگر این دو در هیئت رئیسه نباشند از چند‌ماه قبل هم به دنبال این موضوع بودند.»


**براندازی با سیب زمینی
پارسایی همچنین از نقش آفرینی مجدد سیب زمینی در اقناع نمایندگان سخن گفت و اینکه این بار سیب زمینی به جای تعیین رئیس باید به براندازی بپردازد؛ این گیاه خاکی رنگ که از آن به‌عنوان نمادی برای نشان دادن ابزارهای اقناع و تطمیع استفاده‌ها شود. سخنگوی فراکسیون امید در این خصوص به خبرنگار «آفتاب یزد» اظهار داشت: «پخش شب نامه در مجلس موسوم است اما کارکرد چندانی ندارد و در مجلس جواب نمی‌دهد چون قاطبه افرادی که اکنون در بهارستان هستند رویکردشان مشخص است و شب نامه بر روی آنها اثر نمی‌گذارد. شب نامه برای عوام فریبی و بیان حرف‌های غیر منطقی است اما به هر حال توزیع می‌شود. کاری که مخالفان نایب رئیسی علی مطهری انجام می‌دهند، لابی و معاملات گسترده با گروه‌هایی است که احساس می‌کنند دیدگاه‌هایشان به آن‌ها نزدیک‌تر است که در این لابی‌هایشان از هر کاری برای گرفتن نتیجه بهره می‌برند. جلساتی با فراکسیون مستقلین داشته‌اند و با آنها وارد مذاکره شده‌اند اما من بعید می‌دانم توانایی براندازی علی مطهری را داشته باشند. چون قاطبه مجلس حتی کسانی که در فراکسیون امید امروز حضور ندارند، در لیست امید حضور داشتند. از همین روی گمان نمی‌کنم از تصمیم فراکسیون اصولگرایان تمکین کنند. افرادی که الان در حال انجام کارهای خلاف برای گرفتن صندلی‌های مطهری و وکیلی هستند باید جوابگوی افکار عمومی در حوزه‌های انتخابیه شان باشند.»
**بودن یا نبودن مطهری؛ تصمیم مستقلین
پارسایی در پاسخ به این سوال که فراکسیون امید در چنین شرایطی برای حفظ علی مطهری و وکیلی در هیئت رئیسه اقدام به انجام چه کاری کرده است، عنوان کرد:«انتظار ما و انتظار جامعه پس از انتخابات اردیبهشت‌ماه 96 این است که نمایندگان خیلی واضح و روشن دیدگاهایشان را بیان کنند و بگویند که در چه مسیری قرار گرفته‌اند نه اینکه بگویند ما با شما هستیم اما در عمل به نفع رقیب عمل کنند. ما راه مذاکره با آن‌هایی که از لیست امید بودند اما اکنون در ترکیب فراکسیون قرار ندارند، یعنی گروه مستقل‌ها را باز گذاشته‌ایم تا ترکیب هیئت رئیسه بتواند باعث اقناع افکار عمومی شود. ما به خاطر حاکمیت آرامش در مجلس کف خواسته مان حفظ وضعیت موجود در هیئت رئیسه است.
وی افزود: « اگر ببینیم دوستان دیگر، با جبهه پایداری و دیگر اصولگرایان تندرو وارد ائتلاف شوند، قطعا لیستی مستقل در همه ارکان هیئت رئیسه ارائه خواهیم داد. فعلاً کمیته تعامل مان با افراد مستقلین، طی چند روز گذشته مذاکره داشته‌اند و خواسته ما را هم مطرح کرده‌اند. منتظریم ببینیم این افراد مستقل چه تصمیمی می‌گیرند چون این‌ها جلساتی هم با اصولگرایان فراکسیون ولایت هم زمان داشته‌اند و منتظر جمع بندی مستقلین هستیم که تا صبح شنبه مشخص می‌شود و جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید در بعدازظهر شنبه تصمیم نهایی را اعلام کند.»
**حاجی بابایی VS مطهری
شنیده‌ها حاکی از آن است که اصولگرایانِ خواهانِ براندازیِ علی مطهری ، جانشین او را نیز تعیین کرده اند. حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان، گزینه ای است که فراکسیون ولایتی‌ها مترصد آنند تا او را بر صندلی علی مطهری بنشانند. نماینده ای که نزدیک به جبهه پایداری و احمدی‌نژاد است و در خرداد 95 هم به رقابت با علی مطهری برای تصدی گری صندلی نائب رئیسی جنگید اما در نهایت مغلوب مطهری شد چراکه حاجی بابایی در حالی توانست 123 رای نمایندگان را به دست آورد که در مقابل مطهری 133 رای را در سبد خود داشت. حال قرار است نبرد دیگری میان این دونماینده انجام شود که نتیجه آن به آراء نمایندگان مستقل وابسته است.
**مستقلین خام پایداری ها می شوند؟
از دیگر سو بنا به گفته منابع آگاه جلسه‌ای متشکل از پنج نماینده جبهه پایداری و پنج نماینده فراکسیون مستقلین ولایی با حضور دو تن از اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه، برگزار شده است که در این جلسه پیشنهاد شد برای حفظ وحدت در جامعه، وضعیت موجود حفظ شود، اما این پیشنهاد با مخالفت نمایندگان جبهه پایداری مواجه شده است. این نشان می‌دهد که از قبل برنامه‌ریزی شده بود که جبهه پایداری با کمک مستقلین مطهری و وکیلی را از هیئت رئیسه خارج نماید، ولی گمان آن می‌رود که بدنه مستقلین مجلس ائتلاف با پایداری‌ها را نمی‌پذیرند هر چند پایداری‌ها سعی در نزدیکی مستقلین به خودشان دارند؛ پایداری‌ای که در چند انتخابات اخیر جواب منفی از مردم گرفت.
**دیروز عارف - امروز مطهری
سال 95در آستانه انتخابات ریاست مجلس بود که گفته شد گروهی از اصولگرایان با توسل به ابزارهایی چون ارائه مسکن و تسهیلات مالی درصدد تطمیع نمایندگان لیست امید هستند تا آراء آنها را از سبد محمدرضا عارف به سبد علی لاریجانی منتقل کنند که پیروزی لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس هم گواه موفقیت آن‌ها‌ بوده است. حال این بار دیگر نمایندگان ملت در حالی که پیام آنها را در انتخابات اردیبهشت ماه 96 شنیده اند در معرض یک دوراهی قرارگرفته‌اند، دو راهی که یک سوی آن به حفظ علی مطهری در جایگاه هیئت رئیسه به عنوان کسی که بنا به باور آحاد کنشگران سیاسی ایران از حنجره اش در خانه ملت، بانگ ملت خارج‌ها شود،ختم‌ها شود و سوی دیگر آن منجر به براندازی مطهری‌ها گردد. باید منتظر ماند و دید نمایندگانی که روزی با عارف عکس یادگاری گرفتند، از این طریق به مجلس راه یافتند و بعد از آن خود را مستقل نامیدند و علی لاریجانی را در صندلی ریاست نشاندند، این بار هم از فراکسیون امید روی گردانی می‌کنند یا آنکه پیام مردم را‌ها شنوند و علی مطهری و وکیلی را در جایگاهشان
حفظ می‌کنند.
سخنگوی فراکسیون امید در گفتگو با آفتاب یزد:
اصولگرایان درصدد براندازی علی مطهری و همینطور محمدعلی وکیلی از هیئت رئیسه مجلس هستند؛
به‌دلیل دیداری که این دو نفر با رئیس دولت اصلاحات داشتند