جدایی مهدویان از رضوی

آفتاب یزد – یوسف خاکیان: انتخابات به پایان رسید و دکتر حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم پس از کسب آرای میلیونی مردم ایران بر مسند ریاست جمهوری دولت دوازدهم منصوب شد و مردم بار دیگر اثبات کردند که بیش از هرچیز خواستار میانه روی و اعتدال هستند. در این میان هنرمندان عرصه های مختلف خصوصا سینما نقش بسیار مهمی در جمع آوری آرا برای نامزدهای ریاست جهموری داشتند. از هنرمندانی که با اعلام رای خود به نامزد مورد علاقه شان، طرفداران خود را به رای دادن به نامزد مشخصی ترغیب می کردند تا هنرمندانی که فیلم های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را تهیه و با این کار هم به پیشبرد اهداف انتخاباتی نامزدها کمک می کردند و هم نامزد مورد اعتماد خودشان را ساپورت می کردند تا روز رای گیری مردم تعیین کنند که رئیس جمهور منتخب چه کسی خواهد شد. اما در این میان و در عرصه هنر اتفاقاتی رخ داد که در ذهن بعضی از افراد سوالاتی را ایجاد کرد. یکی از این اتفاقات درباره همین ماجرای فیلم های تبلیغاتی برای نامزدهای ریاست جمهوری بود. برای روشن تر شدن موضوع بهتر است کمی به گذشته بازگردیم.
محمدحسین مهدویان کارگردان جوان و کاربلد سینمای ایران که در سال 1394 فیلم تحسین برانگیز «ایستاده در غبار» را به تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد ساخت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فیلم جسورانه «ماجرای نیمروز» را پیشکش مخاطبان رسانه ای خود کرد. او این‌بار نه با حبیب الله والی نژاد که به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی فیلم جدید خود را جلوی دوربین برده بود. کارنامه سیدمحمود رضوی کارنامه ای در خور شان است چه آنکه او به غیر از محمدحسین مهدویان با کارگردانان بزرگی مانند بهروز شعیبی، حمیدرضا قربانی، سید جلال دهقانی اشکذری، کمال تبریزی و اصغر فرهادی کار کرده بود و پیشینه ای موفق در زمینه تهیه کنندگی سینما داشت و این اطمینان را به مهدویان می داد که با تهیه کننده بانفوذی «ماجرای نیمروز» را مقابل دوربین می برد و این آغاز همکاری محمدحسین مهدویان و سیدمحمود رضوی بود. همکاری ای که ادامه یافتن آن در آینده با اتفاقاتی که در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افتاد موضوع این گزارش است.
** نقش سیدمحمود رضوی در انتخابات
پس از مشخص شدن نامزدهای دوازدهمین


دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر رسید که سید محمود رضوی تهیه‌کننده سینمای ایران، به عنوان سرپرست کل تبلیغات ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف (یکی از نامزدها) انتخاب شده است.
یعنی همان کسی که در سی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وپنجمین جشنواره
بین المللی فیلم فجر با فیلم «ماجرای نیمروز» توانست
جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه مردم و بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کند. انتخابات ادامه یافت و نامزدها در مناظره های تلویزیونی به تجزیه و تحلیل عملکرد دولت یازدهم و همین‌طور دادن وعده و وعیدها برای ریاست جمهوری دولت دوازدهم بودند و در این میان نقش ستادهای انتخاباتی برای تبلیغات نامزدهای مورد نظر نقشی بسیار بی بدیل و انکار نشدنی بود تا اینکه خبر رسید محمدباقر قالیباف یکی از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری از گردونه رقابت ها کنار کشید و به این وسیله فعالیت سیدمحمود رضوی به عنوان سرپرست کل تبلیغات ستاد انتخاباتی پایان یافت.
** فیلم تبلیغاتی حسن روحانی را چه کسی ساخت؟
پر واضح است که هر نامزدی برای تبلیغات خود در ریاست جمهوری فیلم مستندی را تهیه و آن را در معرض دید عموم مردم قرار می دهد تا با آگاهی بیشتری به انتخاب رئیس جمهور منتخب خود مبادرت ورزند و در این میان هر نامزدی تلاش می کند تا با کارگردان برجسته تری برای ساخت فیلم تبلیغاتی اش تعامل داشته باشد تا آن کارگردان بتواند مستند واقعی تر و زیباتری از فعالیت های نامزدی که فیلمش را می سازد تهیه کرده و آن را به مردم نشان دهد. موضوعی که درباره دکتر حسن روحانی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری که عاقبت نیز بر مسند ریاست نشست، نیز صادق بود.
در میانه راه انتخابات و پیش از آنکه همه چیز قطعی شود گفته می شد که محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» قرار است مستند حسن روحانی را بسازد اما این کارگردان موضوع را تکذیب کرد و گفت برای هیچ‌کدام از کاندیداها فیلم نمی سازد! اما این پایان ماجرا نبود چرا که دیری نپایید که محمدحسین مهدویان با انتشار پستی که حاوی چند تصویر بود حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرده و از مردم خواست به خاطر انتخاب هایشان به هم انگ نزنند و همدیگر را نرنجانند.
نکته مهمی که در پست اینستاگرامی محمدحسین مهدویان وجود داشت تصاویر منتشر شده توسط وی بود که حکایت از این موضوع می کرد که این کارگردان جوان کشورمان در کار ساخت فیلم تبلیغاتی حسن روحانی همراه بوده است و این موضوع آنقدر عیان بود که خود مهدویان نیز آن را فهمیده به همین علت در انتهای متن اینستاگرامی خود نوشته بود: « انتشار این عکس‌ها به هیچ‌وجه معنی‌اش این نیست که کارگردان مستند انتخاباتی من بودم.» اما به نظر می رسید که این کارگردان جوان نقش پررنگی در تیم کارگردانی فیلم تبلیغاتی حسن روحانی داشته است.
** یک پرسش و چند علامت سوال
اینکه محمدحسین مهدویان فیلم اولش «ایستاده در غبار» را با همکاری سازمان هنری- رسانه ای اوج و فیلم دومش «ماجرای نیمروز» را با حمایت ۳ ارگان مختلف از حوزه هنری تا فارابی و البته تصویرشهر وابسته به شهرداری تولید کرده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کرده و حتی فیلم تبلیغاتی وی را ساخت در نوع خود جالب پرسش برانگیز بود. موضوع هنگامی جالب تر می شود که بدانیم ارگان های حامی مهدویان در فیلمسازی در زمان انتخابات همانند تهیه کننده فیلم دوم وی اغلب به حمایت از رقبای روحانی پرداختند در حالیکه خود مهدویان از روحانی حمایت کرده و برایش فیلم تبلیغاتی هم ساخت.
*** نتیجه گیری
شاید زمان برای نتیجه گیری درباره ادامه همکاری مهدویان با همکاران سرمایه گذار و حامی اش زود باشد اما اگر نگاهی به مستند جدید محمدحسین مهدویان که این روزها در حال ساخت است و نام آن «ترور در سرچشمه» است، بیندازیم تا حدودی پاسخ پرسش هایمان را درباره ادامه همکاری های ذکر شده درخواهیم یافت. «ترور در سرچشمه» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و قرار است تهیه‌کنندگی آن را مجید رجبی معمار بر عهده داشته باشد. گرچه اینبار بر خلاف آن ضرب المثل معروف می توان ادعا کرد که مشت نشانه خروار نیست و نمی توان با ساخت یک فیلم از عدم همکاری مهدویان با نهادها و تهیه کننده فیلم دومش سخن گفت اما این موضوع می تواند مقدمه ای برای این عدم همکاری باشد. به هر روی باید نشست و انتظار کشید که
چه خواهد شد.