سیاسی‌کاری با کرونا در پارلمان

سیاسی‌کاری با کرونا در پارلمان مجلس به دنبال طرح تعطیلی نه‌تنها تهران بلکه همه کلان‌شهرهاست. این در حالی است که در اواخر مجلس قبلی که مصادف با شیوع کرونا شد، این طرح مطرح اما از دستور کار خارج شد. در‌حال‌حاضر ستاد ملی کرونا مسئولیت تصمیم‌گیری درباره مسائل مرتبط با این پاندمی جهانی را برعهده دارد و تصمیم‌گیری درباره آن خارج از حوزه اختیارات مجلس است. به نظر می‌رسد در‌حالی‌که مجلس هم کاملا آگاه به این است که در این حوزه اختیار و وظیفه‌ای ندارد اما در راستای سیاست پوپولیسم پارلمانی و تقابل با دولت که در مجلس یازدهم به‌شدت پررنگ شده، چنین اظهارنظرهایی مطرح می‌شود. تا جایی که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مدعی شده که ستاد ملی کرونا برای این عملکرد و خروجی خوبی ندارد که دولتی است نه ملی! اخیرا برخی از چهره‌های جناح راست حتی اعضای خود مجلس مانند مصطفی میرسلیم از برخورد پوپولیستی مجلس با مسائل گلایه کرده بودند و حتی محمدرضا باهنر یکی از اصولگرایان با‌سابقه در حوزه پارلمان بیشترین انتقاد را به مجلس فعلی وارد کرده بود؛ چرا‌که به اعتقاد او‌ در اظهارنظرها یا ارائه طرح‌هایی که به نظر او فاقد پشتوانه و امکان عملیاتی است یا از حیطه اختیارات این نهاد خارج است، حد افراط را در پیش گرفته‌اند. یکی از تصمیمات اخیر مجلس که با ایرادات کارشناسی در بیرون و حتی اما‌و‌اگرهایی در شورای نگهبان روبه‌رو شده، طرح جدید پرداخت یارانه است درحالی‌که فاقد پشتوانه مالی است.
اخیرا نیز زمزمه تعطیلی موقت تهران در نشست نمایندگان با اعضای ستاد مقابله با کرونای تهران، استاندار و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، مطرح شد. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دیروز گفته است در صورت عدم تعطیلی تهران و کلان‌شهرها، مجلس با یک طرح دو‌فوریتی در این زمینه اقدام خواهد کرد. او از لزوم کمک‌گرفتن از بسیج و سپاه هم سخن گفته و در ادامه اضافه کرده است که ستاد مبارزه با کرونا ستاد دولتی و نه ستاد ملی است، «چون ستاد ملی باید به نمایندگی از مردم و نه براساس خواست دولت عمل کند». زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج برای پایش افراد مشکوک به کرونا در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند، گفته می‌توانیم با استفاده از الگوی بسیج مردمی با کرونا مقابله کنیم. نماینده تهران، در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا نوشت: «در این شرایط ضرورت دارد که یک روند جدید بر پایتخت حاکم شود و محدودیت‌های شدید یا تعطیلی شهر تهران با توجه به این آمار فزاینده اعمال شود. متأسفانه برخی از مسئولان ستاد ملی کرونا با انگیزه‌های نامشخص نسبت به ورود سپاه و بسیج‬ با محوریت بسیج اساتید کل کشور به این عرصه مخالفت می‌کنند...».
اسفند‌ماه و هم‌زمان با ورود کرونا به ایران تعدادی از نمایندگان مجلس دهم یک طرح سه‌فوریتی را با هدف تعطیلی کشور برای یک ماه تهیه کردند. بر مبنای این طرح دولت باید حقوق کارکنان دولت با هر نوع قرارداد را پرداخت می‌کرد، دولت همچنین موظف به تأمین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و واریز حقوق کامل دو‌ماهه برای تمامی آنها بود. اما مشخص بود که انجام چنین تعهدی از عهده دولت در شرایط اقتصادی موجود بر‌نمی‌آمد. در نهایت این طرح از دستور کار خارج شد؛ اگرچه طیبه سیاوشی، سیده‌حمیده زرآبادی، عبدالکریم حسین‌زاده، بهرام پارسایی، سید‌فرید موسوی، فاطمه سعیدی در توییت مشترکی نوشتند: « طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماهه، با اخطار یک نماینده و اشتباه نایب‌رئیس، از دستور کار خارج شد. اولا اصل ۷۱ چنین اختیاراتی را ابتدا به مجلس می‌دهد. ثانیا اگر اصل ۷۹ فقط برای دولت احصا شده، چرا در فصل قوه مقننه و ذیل حقوق آن قرار گرفته است؟ ثالثا به طرح سه‌فوریتی اخطار وارد نیست».
استدلال نهایی مخالفان این بود که اصولا تعطیلی کشور بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی در اختیار مجلس نیست و دولت باید لایحه آن را بدهد. حسین‌زاده اما می‌گوید اگر این‌طور است چرا اصل ۷۹ در فصل مربوط به اختیارات قوه مقننه آمده و نه در فصل مربوط به
 قوه مجریه؟