جهان پسا ترامپ؛ نیازمند گفت‌وگو و تعامل در عرصه بین المللی شهاب زمانی (کارشناس ارشد علوم سیاسی و تحلیلگر روابط بین الملل )

عاقبت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده با اعلام پیروزی جو بایدن نامزد انتخابی دموکرات ها و شکست دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان به پایان رسید تا جهان، ۴ سال بی نظمی و تکخوانی رئیس جمهوری بیزننس کار آمریکا را در عرصه روابط بین‌الملل، به تاریخ بسپارد.
با این حال از فضای حاکم بر عرصه نظام بین‌الملل چنین استنباط می توان کرد که جهان، بیش از آنکه مترصد پیروزی رقیب انتخاباتی ترامپ باشد، برای شکست دونالد ترامپ لحظه شماری می کرد تا از رفتارهای خلاف عرف دیپلماتیک و مرسوم رئیس جمهور ساختارشکن و در عین حال بی‌توجه به اصول اولیه دیپلماسی، خلاصی یابد.
هر چند سیاست کشورهای جهان، بر اساس کسب منافع بیشتر در روابط خود در عرصه بین‌المللی است، با این وجود توجه به اصول همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان مشترک، که می‌تواند ارزش ها و اصول مشترکی را نیز شامل شود، اساس برقرار ماندن صلح فراگیر در جهان و ممانعت از جنگ‌ها و کشمکش های خشنی است که ملت ها همیشه از آن رنج برده و می برند.
پیروزی بایدن می تواند آغازی برای اصلاح سیاست هایی باشد که رقیب او در عرصه بین‌المللی و در جهت تضعیف مجامع و سازمان‌های بین‌المللی انجام داده بود.


جنون تهدید، تحریم، تحقیر، ترور، نقض توافقات و قطعنامه‌های دوجانبه و بین‌المللی، حرکت در مسیر جنگ افروزی، نفرت پراکنی و صلح ستیزی، رویکردی بود که رئیس جمهوری ۷۴ ساله آمریکا طی چهار سال در پیش گرفته و طی این مدت ایالات متحده را به سمت انزوای بین‌المللی سوق داده بود، چنانچه حتی موجب دوری جستن و انتقاداتی را نیز از سوی سران حزب جمهوری خواه موجب گردید.
شعار اول آمریکا و تلاش جهت بی اعتبار نمودن یا خروج از سازمان‌ها، پیمان‌ها و توافقات بین‌المللی از جمله پیمان اقلیمی پاریس، سازمان یونسکو، شورای حقوق بشر، پیمان نفتا، پیمان منع موشک‌‌های هسته ‌ای میان‌برد (INF)، پیمان آسمان باز، دیوان بین‌المللی کیفری (ICC)، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، توافق نیویورک و نادیده گرفتن شرایط مهاجرین، توافق بین‌المللی برجام و قرار گرفتن در مسیر یکجانبه گرایی قلدرمآبانه در رویارویی با دیگران و حتی در مقابل متحدین و شرکای بین‌المللی آمریکا، نظام بین المللی را در وضعیتی بی ثبات، بی‌نظم و غیرطبیعی قرار داده بود.
این در حالی بود که نظم کنونی بین‌المللی ضامن رعایت حداقل حقوق و مقرراتی است که منشور سازمان ملل متحد متعاقب تاسیس خود بر آن صحه گذاشته است. حقوق و قواعدی که میان دولت‌ها و ملت‌ها مورد پذیرش عمومی قرار گرفته بود ولی با رفتارهای خارج از قواعد و اصول شناخته شده در عرف بین المللی دونالد ترامپ، دچار بی‌نظمی، هرج و مرج و یکه تازی ذهن مغرور و بی‌نزاکتی شد که نه تنها سران دولت های مختلف را دچار واکنش‌های عصبی نموده بود بلکه در ذهن بشر قرن ۲۱ نیز نمی­ گنجید.
با این حال، جهان پسا ترامپ با حضور پاندومی کرونا و تبعات فراگیر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن، نیازمند تقویت و هم‌افزایی اندیشه­ و نظرات مشترک دولت­‌ها، احترام به مقررات بین‌المللی و ارتقای همکاری­‌ها و مناسبات به جای تقابل و مجادلات موجود و شکل گرفته شده در عرصه بین‌المللی است.
هرچند کسانی که نخواهند تعامل و گفت‌وگوی سازنده با دیگران داشته باشند، بر نقاط افتراق و اختلافی خود با دیگران تمرکز می‌کنند تا همچنان سایه جنگ را در فضای روابط بین کشورها و ملت‌ها حفظ نمایند، با این حال کسانی که بخواهند تعامل و گفت‌وگوی سازنده با دیگران داشته باشند، علاوه بر تاکید بر نقاط مشترک انسانی و منافع فی‌مابین، تلفیقی از موارد افتراق و اشتراک را در سیاست های خود نسبت به دیگران لحاظ خواهند نمود تا منافع خود و دیگران را در عرصه روابط بین‌الملل حفظ، تداوم و در نتیجه، صلح را استحکام بخشند، زیرا آنچه وجود دارد و گریزی از آن نیست آن است که، همه کشورها، با همه اختلافات موجودشان، مجبور به ادامه حیات در کنار یکدیگرند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» دلایل ایجاد انتظار ریزش قیمت مسکن را بررسی کرد پیش شرط های تعادل در بازار مسکن محمد یوسفی آرامش بورس، اعتماد ملی فراموش شده و اشک‌های مجانی! حسن روحانی با تاکید بر استفاده از هر فرصتی‌ برای رفع تحریم مطرح کرد فرصت‌سوزی ممنوع آیا می‌توان بار دیگر سلیقه ترانه‌ای جامعه را به سمت درستی هدایت کرد؟ دوربرگردانی برای ترانه توجه به تهران باید بیشتر دیگر نقاط کشور باشد حجت‌الاسلام داوود فیرحی درگذشت فدایی استعفا داد، «علی زینی وند» استاندار کرمان شد جنجال در کرمان حواشی انتخابات 2020 در ایالات متحده ابعاد تازه ای پیدا کرده است ترامپ در مسیر کودتا؟ عراقچی: از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم ظریف خبر داد گشایش معبر مرزی در هفته آینده بین ایران و پاکستان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی: بلیت‌های ارزان آزاد شد؛ قیمت‌های قبلی برنگشت حجت‌الاسلام داوود فیرحی درگذشت وزیر ارتباطات: از انعکاس مشکلات اینترنت در فضای مجازی استقبال می‌کنیم جهان پسا ترامپ؛ نیازمند گفت‌وگو و تعامل در عرصه بین المللی شهاب زمانی (کارشناس ارشد علوم سیاسی و تحلیلگر روابط بین الملل )