دو - هیچ به سبک اسکوچیچ


گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال ایران که خود را برای ادامه دیدارها  در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر آماده می‌کند، ساعت 20:30 پنجشنبه در دومین مسابقه تدارکاتی خود با هدایت دراگان اسکوچیچ در ورزشگاه آسیم فرهاتوویچ هاسه سارایوو به مصاف تیم ملی بوسنی و هرزگوین رفت. در این مسابقه که میلووان میلاتسیچ از مونته‌نگرو قضاوت آن را برعهده داشت، تیم کشورمان گلزنان بازی دوستانه با ازبکستان یعنی سردار آزمون و مهدی طارمی را در اختیار نداشت و در این شرایط سرمربی کروات تیم ملی تغییرات عمده‌ای را نسبت به بازی قبل در ترکیب خود به وجود آورد. اسکوچیچ که در بازی با ازبکستان از سیستم 4 دفاعه استفاده کرد، در این بازی تیمش را با روش 1-2-4-3 به میدان فرستاد ولی زمانی که تیم ملی مالک توپ و در حال حمله به سمت دروازه بوسنی بود، آرایش 3-4-3 را به خود می‌گرفت و در زمان از دست دادن توپ، ترکیب تیم به سیستم 4-4-2 سوویچ می‌شد یا زمانی که بوسنی صاحب توپ و میدان می‌شد ایران آرایش 5-3-2 یا 5-4-1 به خود می‌گرفت. اسکوچیچ برخلاف بازی با ازبکستان که از سید پیام نیازمند درون دروازه استفاده کرده بود، در این بازی از امیر عابدزاده در ترکیب اصلی استفاده کرد. شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و مرتضی پورعلی‌گنجی 3 مدافع تیم ملی را تشکیل می‌دادند که جلوتر از آنها صادق محرمی به عنوان مدافع هافبک سمت راست و میلاد محمدی به عنوان مدافع هافبک سمت چپ بازی می‌کردند. در پست هافبک دفاعی احمد نوراللهی و احسان حاج‌صفی حضور داشتند. حاج صفی با حضور در این بازی، صد و یازدهمین بازی ملی خود را تجربه کرد تا به رکورد بازی‌های ملی مهدی مهدوی‌کیا برابری کند. او که برای هفدهمین بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم به بازوی خود بسته بود، از نظر تعداد کاپیتانی در تیم ملی هم با مهدوی‌کیا برابر شد. دو هافبک تهاجمی تیم ملی را علی قلی‌زاده و وحید امیری تشکیل می‌دادند و کاوه رضایی هم در نوک حمله حضور داشت. در مقابل هم بوسنی با نفراتی به میدان آمده بود که اکثر آنها بازی‌های ملی کمی داشتند و 3 بازیکن هم اولین بازی ملی خود را تجربه می‌کردند. البته دوژان باجویچ سرمربی بوسنی از میرالم پیانیچ هافبک بارسلونا هم به عنوان کاپیتان در ترکیب اصلی خود استفاده کرده بود.
این مسابقه با پاس‌های کوتاه و سریع دو تیم در میانه میدان آغاز شد و در ادامه بوسنی یکی دو موقعیت نصفه و نیمه به روی دروازه ایران به وجود آورد که عابدزاده با خروج‌های خود آنها را مهار کرد. دقیقه 18 اشتباه یوسیپ چورلوکا، مدافع راست بوسنی و پاس به عقب این بازیکن، رضایی را در موقعیت عالی گلزنی قرار داد که ضربه بغل پای این بازیکن را یاسمین بوریچ به زیبایی دفع کرد. دقیقه 19 هم ضد حمله سریع ایران و پاس‌های پیاپی توسط قلی‌زاده و رضایی به امیری رسید، اما بوریچ با خروج بموقع از دروازه توپ را در اختیار گرفت. البته این گلر بوسنی که دروازه‌بان دوم این تیم است، در این صحنه مصدوم شد و جای خود را به کنان پیریچ دروازه‌بان سوم کشورش داد. پس از آن بازی متعادل دنبال شد تا دو تیم در نیمه اول با تساوی بدون گل به رختکن بروند. با شروع نیمه دوم تیم ملی توانست توسط رضایی(46) به گل برسد و از میزبان خود پیش بیفتد. اشتباه بویان ناستیچ مدافع بوسنی در سمت چپ زمین موجب شد تا امیری با توپ‌گیری از او به رضایی پاس بدهد و این بازیکن هم با فرصت‌طلبی و شوت پای چپ از داخل محوطه جریمه گل اول ایران را به ثمر رساند. رضایی که چهاردهمین بازی ملی خود را در این مسابقه تجربه می‌کرد، در بازی دوستانه با سیرالئون اولین گل ملی خود را زده بود، در این بازی توانست دومین گل ملی خود را بزند. رضایی دقیقه 62 جای خود را به کریم انصاری‌فرد داد و حاج‌ صفی هم که دچار آسیب‌دیدگی شده بود، در همین دقیقه بیرون رفت و به جای او امید نورافکن به زمین آمد تا انصاری فرد که هشتاد و دومین بازی ملی خود را تجربه می‌کرد، بازوبند کاپیتانی را به بازوی خود ببندد. انصاری‌فرد دقیقه 63 با نفوذ از سمت چپ محوطه جریمه بوسنی حمله خطرناکی به وجود آورد که ضربه او را پیریچ در دو مرحله جمع کرد. دقیقه 68 هم دفع توپ محرمی با ضربه سر به عمار رحمانوویچ رسید که شوت پشت محوطه او به شکل خطرناکی از کنار دروازه ایران به بیرون رفت. پس از این، اسکوچیچ دست به تعویض زد و سیامک نعمتی را دقیقه 76 به جای محرمی به میدان فرستاد. ضمن اینکه سعید عزت‌اللهی هم در این دقیقه به جای امیری وارد زمین شد. تعویض‌های بعدی ایران هم چنین بود که مهدی قایدی 83 به جای قلی‌زاده و علی کریمی به جای نوراللهی وارد زمین شدند. در حالی که بازی رو به پایان بود، دقیقه 91 پاس چیپ و زیبای عزت‌اللهی از میانه زمین به پشت مدافعان بوسنی، مهدی قایدی را در موقعیت گلزنی قرار داد که شوت روی پای او وارد دروازه شد تا گل دوم ایران بزند. به این ترتیب قایدی هم که دومین بازی ملی خود را تجربه می‌کرد، موفق به زدن اولین گل ملی‌اش شد. این بازی در نهایت 2-0 به سود ایران به پایان رسید تا اسکوچیج پس از برد 2-1 تیمش مقابل ازبکستان، در این مسابقه هم برنده شود. تیم ملی با این برد اعتماد به نفس خوبی را به دست آورد تا با امیدواری به دیدارهای پیش روی خود در مقدماتی جام جهانی بیندیشد. گفتنی است تیم ملی که آخرین بار در جام جهانی 2014 برزیل برابر بوسنی قرار گرفته و 3-1 بازنده شده بود، پنجمین برد خود را برابر این تیم در هشتمین تقابلشان به دست آورد. ایران تاکنون 67 بار مقابل تیم‌های اروپایی به میدان رفته و 17 برد، 16 تساوی و 34 باخت کسب کرده است.



بــــرش
رضایی: باید دیدارهایی مثل بوسنی بیشتر در تقویم باشد

کاوه رضایی درباره برتری تیم ملی مقابل بوسنی گفت: بازی خوب و سطح بالایی بود. امیدوارم در آینده هم چنین دیدارهایی در تقویم ما باشد. مطمئناً اگر از گروه خود بالا برویم و حتی به جام جهانی صعود کنیم، حریفان ما خیلی سطح بالا و بهتر از بوسنی هستند.» او درباره گلزنی خود هم صحبت کرد: «خیلی خوشحال هستم که به تیم کمک کردم. همه تیم سعی کردیم صد درصد باشیم و مقابل بوسنی ضمن ارائه بازی خوب به برد برسیم. پیروزی در این دیدار خیلی مهم بود. همه بازیکنان تلاش کردند همدیگر را در دیدار با بوسنی رو به جلو هل بدهند تا بهترین بازی ممکن را انجام بدهیم.»