فرصت‌ها را دریابیم!

بدیهی است که سیاست ورزی یک علم است و ورود به این عرصه، دانش و مولفه‌های خاص خودش را می‌طلبد. بنابر این پدیده ای به نام سیاست مستلزم آن است افرادی که وارد این عرصه می‌شوند مشق آن را کرده باشند و خم و چم آن را بیاموزند. از این جهت، در حیرتم چگونه است که افرادی به خود اجازه می‌دهند واژه سیاستمدار را یدک بکشند، در حالی که نه دانش، قواعد یا شم آن را داشته یا آموخته‌اند. قدر مسلم، اشخاصی که خود را منتسب به این حوزه می‌دانند می‌بایست افرادی خردمند، باهوش و فرصت ساز باشند، جز این نیست و نباید هم باشد. اما سال‌هاست در کشور شاهد حضور افرادی تنگ نظر بدون دیدگاه جهانی هستیم که فاقد دانش و توانمندی‌های لازم و کافی در این عرصه هستند و توانسته اند با ظاهری موجه و با استفاده از کلمات ارزشی و رانت، با حاشیه‌سازی‌های مکارانه خود را سکاندار و کنشگر حوزه سیاست کشور معرفی کنند. طی چهار دهه که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد شاهد فرصت سوزی‌های بسیاری در زندگی سیاسی چنین اشخاصی بوده‌ایم که از این بابت مردم و کشور خسران فراوانی دیده است، که ماحصل تصمیمات آنها بوده است. 
 آنان که مشق سیاست کرده‌اند و دستی بر آتش دارند، خوب می‌دانند که داشتن هوش و فراست در شناخت فعل و انفعالات جهان چه نردبان بلندی است. چه زیبا فرمود حضرت علی(ع): «فرصتها چون ابری است در باد که به سرعت می‌گذرد». 
 بدیهی است که در دنیای سیاست کمتر صداقت دیده می‌شود! لذا درک و دریافت فرصت‌ها ملجایی ست برای حضور و ظهور در عرصه بین‌المللی و باز کردن حسابی در میان کشورها، و دقیقا اینجاست که زیبایی هوش خود را متجلی می‌نماید.
وانگهی، در دنیا هیچ دشمنی عبدی نیست و دوستانی هم که داریم برحسب منافع مشترکی ست که می‌بایست گوشه چشمی هم به آنها داشت. اما مهمتر از همه این است که با نگاه به درون و حفظ منافع ملی، کشور و ملت را قربانی خصومت‌ها، مطامع جناحی یا 


فردی نکنیم!
 از یاد نبرده‌ایم شوروی سابق با تکیه و پافشاری بر آرمان‌های کمونیستی، با داشتن ارتشی قوی و چند صد بمب هسته‌ای چگونه در پای دیوار فرو ریخته برلین متلاشی شد و زانو زد. اما کشور چین با همان ایدئولوژی، با نگاهی خردمندانه از سال1980 ، به بعد با هوشیاری و فراست، دروازه‌های باز اقتصادی را بر روی جهان گشود و امروزه یکی از کشورهای تصمیم ساز جهان است. جز این نبود مگر درک و دریافت فرصت‌ها در زمان مقتضی. چه خوب است که سکانداران و سیاستمداران مملکت حوادث و واقعیت‌های جهانی را درک و تجزیه تحلیل کنند و بدانند که در جهان، خاصه در همسایگی ما چه می‌گذرد؟ لذا ضرورت ایجاب می‌کند تا در مقاطع پیش رو فرصت‌ها را دریابند و فرصت سوزی را از زندگی این مردم دور کنند که شانه‌های این ملت شریف خیلی پهن نیست و دیگر آن توان گذشته را ندارد.