انتخابات آینده ایران و تأثیر مشارکت سیاسی در افزایش امیدملی

برگزاری انتخابات مشارکت جویانه بی‌سابقه در آمریکا و فضای دلمرده سیاسی ناشی از اختلافات، کرونا و مشکلات معیشتی مردم، نگرانی‌های زیادی درمیان وطن دوستان نسبت به سرنوشت انتخابات آتی و احتمال کاهش مشارکت مردم نظیرآنچه درانتخابات مجلس افتاد، ایجاد کرده است.
علاوه براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره با مشارکت گسترده مردم در عرصه‌های مختلف به طور نسبی موفق به حفظ حضور مردم بوده است، نکته مهم دیگر اینجاست کشوری با مشارکت حداقلی قدرت چانه زنی و مذاکرات را درعرصه نظام بین‌المللی ازدست خواهدداد. ولذا پیشنهاد می‌شود:
۱- همه گروه‌ها و جناح‌ها و شخصیت‌های دوستدار کشور همه اختلافات را موقتا هم که شده فراموش کنند وازحالابرای داغ کردن تنورانتخابات درجامعه جنب وجوش و امید ایجاد کنند. یأس از تأثیرگذاری رأی مردم برای امنیت ملی کشور که محور اقتدارش حضورمردم بوده است بزرگترین خطر است. این خطر باید جدی گرفته شود.
۲- ادب تخاطب در میان سلایق وگفتمان‌های متفاوت مراعات شود و جناح‌ها از متهم کردن همدیگر درصدد جلب آرای مردم نباشند. نظام هویتی یکپارچه درذهن جامعه دارد، سلب اعتماد از حکومتگران و افشاگری‌ها تیغ دولبه‌ای است که هردوجناح را در معرض آسیب قرار می‌دهد و نتیجه آن بی‌اعتمادی مردم به کل نظام و حکومت خواهد بود.


۳- دولت به واسطه برخی از سوء تدبیرهای خود برخی از انتقام جوئی‌های جریان مقابل، شیطنت‌های ترامپ در خروج از برجام و تحمیل خسارت‌های فراوان ناشی از تحریم علی‌رغم ۲۴ میلیون رای مثبت مردم فاقد قدرت تبیین و روشنگری بود و بسیاری از مدیران حرفه‌ای و کار بلد خود را هم بواسطه قانون پوپولیستی منع بکارگیری بازنشستگان در مشاغل کلیدی و ملی از دست داد و انسجام لازم و کافی در پیشبرد برنامه‌های خود نیافت هر چند که خدمات و کارهای انجام شده و افتتاح پروژه‌های متعدد در دوران سخت کرونا و تحریم قابل انکار هیچ منصفی نمی‌تواند باشد.
۴- دولت باید با رویکرد نخبه‌گرائی و حفظ استقلال قوه مجریه که متاسفانه در این دوره بسیار مورد تاخت و تاز قوای دیگر بخصوص مقننه قرار گرفته حس دولتمداری و استقلال خود را حتی در میان هواداران از دست داده که لازم است در فرصت باقی مانده به ترمیم آن بپردازد.
۵- دولت با استفاده ازظرفیت سایر قوا و نهادهای حاکمیتی بایدبا توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی جامعه و معیشت توده مردم و طبقات متوسط نسبت به رفع تحریم‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی و فنی داخل کشور اهتمام ویژه‌ای بگمارد. این مهم جز با بکارگیری مدیران با انگیزه و وطن دوست امکان‌پذیر نخواهد بود حتی اگر لازم باشد تغییرات اساسی درمدیران اجرائی و سیاسی را برای افزایش امید و انگیزه مشارکت مردم دنبال کند تا بتوان مردم را مسئولانه پای صندوق‌های رای دعوت کرد و تصور اینکه اندکی از زمان دولت مانده برای ابقای مسئولان بی‌انگیزه کم کار منطقی نخواهد بود!
۶- شایسته است رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی ازهمین امروز که در پایان هفته وحدت بین شیعه و سنی هستیم، موقتا وحدت ایرانیان رادر دستور کار قرار دهند و با طرح موضوعات و مسائل اختلاف برانگیز امید جامعه را به بهبود شرایط ازمیان نبرند و دستیابی به قدرت را به منافع ملی ترجیح ندهند که آتش قهرالهی ونفرین شهیدان را در پی داشته و آزردگی ملت و در نتیجه بی‌تفاوتی مردم را در پی‌خواهد داشت.
منبع: خبرآنلاین