فرمان بسيج همگانی؛ «اغماض نكنيد»

آرمـان مــلي: رئيس‌جمهور در آستانه اعمال محدوديت‌هاي شديد براي مقابله با موج سوم کرونا بيانيه‌اي خطاب به ملت ايران منتشر کرد. متن بيانيه به اين شرح است: ملت بزرگ و سرفراز ايران؛با توجه به جهش ويروس کرونا و اوج‌گيري مجدد بيماري عالمگير کوويد-19 در کشور، به پيشنهاد وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه عملياتي کرونا، «طرح جامع مقابله با کرونا» در ستاد ملي کرونا به تصويب رسيد که به موجب آن، اعمال محدوديت‌هاي شديد در شهرهاي مختلف کشور، از هفته آينده الزامي مي‌گردد. در اين شرايط، وظيفه اخلاقي، شرعي و انقلابي همه ما، حفظ حيات جامعه و توجه به مسئوليت عمومي و عمل به اقتضائات اين شرايط است. از اين رو وظيفه خود مي‌دانم که موارد زير را به اطلاع ملت شريف ايران برسانم: بسيج همگاني ملت و دولت را براي مقابله با موج سوم کرونا در کشور اعلام مي‌کنم.
از همه دستگاه‌هاي دولتي و ديگر قوا و نهادها، مي‌خواهم که با اجراي دقيق مصوبات ستاد ملي کرونا، با همه امکانات به ياري وزارت بهداشت و درمان و کادر درماني کشور بشتابند.
از قرارگاه عملياتي کرونا مي‌خواهم اجراي همه مصوبات ستاد ملي‌، توسط دستگاه‌هاي مسئول را پيگيري نمايد.
از سازمان برنامه و بودجه مي‌خواهم در اجراي اين طرح، اعتبارات موردنياز وزارت بهداشت و درمان و ديگر دستگاه‌هاي مسئول در امر مقابله با کرونا را به فوريت تامين کند.


از وزارت بهداشت و درمان مي‌خواهم به‌طور کامل و بدون اغماض، طرح نظارت بر قرنطينه مبتلايان و شناسايي حلقه تماس و هشدار و در صورت لزوم جريمه را اجرا کند.
از نيروي انتظامي و بسيج مي‌خواهم اجراي کامل و بدون استثنا، تصميمات انضباطي مقررات فاصله‌گذاري اجتماعي و محدوديت شديد بهداشتي را اجرا کرده و ضابطين نسبت به جريمه اقليت بسيار کوچک متخلفين که امنيت بهداشتي جامعه را به خطر مي‌اندازند، اقدام کنند.
از رسانه‌هاي مسئول و سياسيون کشور درخواست مي‌کنم که با توجه به اولويت قطعي حراست از جان مردم، وظيفه اطلاع‌رساني و اقناع‌سازي عمومي در رعايت مقررات بهداشتي را در اولويت قرار داده و با سياسي و جناحي کردن مساله مقابله با کرونا، مقابله کنند.
از مردم فهيم و شريف ايران هم استدعا مي‌کنم در پاسداري از حق‌الناس و حق حيات مردم، رعايت مقررات مقابله با کرونا را وظيفه شرعي و اجتماعي خود دانسته و همگان را به اين وظيفه اجتماعي دعوت کنند و سهل‌انگاري در اين مورد و يا سوءاستفاده از اين شرايط را برنتابند. رئيس‌جمهور با تشريح چارچوب تدوين بودجه سال آينده، تاديه بخش عمده مطالبات کارکنان، بازنشستگان و سازمان‌هاي بازنشستگي و به سرانجام رساندن بخش مهمي از پروژه‏هاي عمراني در برنامه بودجه سال 1400 را زمينه مناسبي براي تدوين برنامه هفتم توسعه دانست. حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح روز يکشنبه در يکصد و هشتاد و يکمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي، درباره چارچوب بودجه سال 1400 کل کشور گفت: هدف اصلي بودجه سال 1400 بر کاهش هزينه‌ها، افزايش درآمدها، کاهش تصدي‌گري‌هاي دولت، توسعه دولت الکترونيک، قطع وابستگي مستقيم بودجه به نفت، رونق و جهش توليد و اجراي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي استوار شده است. رئيس‌جمهور افزود: لايحه بودجه سال 1400 در چارچوب برنامه کلي اصلاح ساختار بودجه، سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي، با رويکردهاي «رشد بلندمدت از طريق تمرکز بر صادرات غيرنفتي»، «مقابله فعالانه با شيوع ويروس کرونا و کاهش آثار منفي اقتصادي آن»، «تسريع در تکميل طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي توليد»، «تسهيل فضاي کسب و کار»، «توجه به معيشت مردم با اولويت کالاهاي اساسي» و «توسعه الگوي مشارکت عمومي- خصوصي» تدوين خواهد شد. روحاني اظهار داشت: بودجه دستگاه‏ها بايد فرصت‌هاي جديد و منابع جديد درآمدي غيرمتکي به نفت براي کشور ايجاد کند، بدون اينکه موجب به‏هم‏خوردگي تعادل قيمت کالاها و خدمات در همان بخش يا ساير بخش‌ها و دستگاه‌ها شود. همچنين چالش‌هاي پيش روي کشور را که با بودجه در ارتباط است حل کند و موجب تسهيل فرآيند اجرايي بودجه شود. رئيس‌جمهور تصريح کرد: تقويت و حمايت از توليدات و ساخت داخل و تمرکز بر سياست توسعه صادرات به‌خصوص صادرات غيرنفتي با تاکيد خاص بر کشورهاي همسايه و اوراسيا و ايجاد روابط بلندمدت تجاري و کاهش تعرفه‌ها در توافقات دو يا چندجانبه بين‌المللي از اصلي‌ترين ابزارها براي مقابله با تحريم‌ها هدف‏گذاري شده است.