سكه به ثبات بيشتر مي‌رسد؛ قيمت زير١٠ميليون

آرمان‌ملي_محمد سياح: روند تغييرات نرخ سکه از زمان مشخص شدن نتيجه انتخابات آمريکا و در پي انتظارات عقلايي و جو رواني ايجاد شده، باعث شد تا قيمت اين کالا به نسبت هفته‌هاي گذشته کاهش چشمگيري داشته باشد. هر چند که اين کاهش چندان هم ادامه نيافت، اما بازهم باعث تغييراتي در روند عرضه و تقاضا در بازار شد. در عين حال کاهش نرخ ارز که به نظر مي‌رسد روندي ادامه‌دار است با اينکه اين کاهش در حد چند هزار تومان است، بي‌تاثير در نرخ‌گذاري سکه نبوده است. به همين ترتيب روز گذشته قيمت سکه کاهش يافت و به کانال 12 ميليون تومان بازگشت. در ساعت 13 و 10 دقيقه روز يکشنبه، سکه تمام بهار آزادي طرح جديد به 12 ميليون و 250 هزار تومان رسيد و سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با کاهش 600 هزار توماني به قيمت 12 ميليون تومان معامله شد. همچنين قيمت نيم‌سکه بهار آزادي با کاهش 450 هزار توماني به شش ميليون و 800 هزار تومان، ربع ‌سکه با کاهش 200 هزار توماني، به چهار ميليون و 600 هزار تومان و سکه يک گرمي‌با کاهش 100 هزارتوماني به نسبت به روز پيش از آن، دو ميليون و 600 هزار تومان تعيين شد. در همين زمينه «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با ابراهيم محمدولي، رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر، داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
برخلاف افزايش قيمت هفته پيش، روز گذشته شاهد کاهش قيمت سکه در بازار بوديم، اين نوسانات به چه دليلي اتفاق مي‌افتد؟
يک دليل عمده اين اتفاق بازار ارز است چون بازار ارز کاهشي بوده و اگر اين روند را ادامه دهد طبيعتا اثر مستقيم از نظر قيمتي روي طلا و سکه دارد. اين يک عامل اصلي است. با کاهش نوسانات نرخ ارز طبيعتا تقاضا هم کمتر مي‌شود. موارد ديگري هم هستند که در قيمت تاثير مي‌گذارند و انتظار هم مي‌رود که اگر اين روند معمول و معقول فعلي ادامه پيدا کند انتظاري غير از اين را مي‌توانيم داشته باشيم، يعني ممکن است کاهش بيشتري را شاهد باشيم ولي بايد ببينيم در آينده چه اتفاقي مي‌افتد. انتظار ما هم اين است که اين روند ادامه داشته باشد و بازار ثبات خودش را پيدا کند، اگر اين آرامش و ثبات در بازار ايجاد شود طبيعتا چه تقاضاکننده و چه کساني که همکار ما به‌عنوان فروشنده در بازار حضور دارند، راحت‌تر مي‌توانند تصميم بگيرند و معاملات کاري خود را انجام دهند.
الان روند بازار به چه شکلي است آيا صف فروش وجود دارد يا به حالت ساکن درآمده است؟


در حال حاضر تقريبا بازار بسيار آرام است، يعني تقاضاي زيادي وجود ندارد که بخواهد مانند چند روز قبل تقاضا هيجاني خريد يا بعضا فروش را ايجاد کند. هم‌اکنون تقاضا براي سکه، طلاي آب‌شده يا مصنوعات طلا بسيار اندک است.
تغييرات اونس جهاني را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
ثابت مانده است. قيمتي که ديروز اونس جهاني داشت، به دليل اين است که شنبه و يکشنبه بازار جهاني تعطيل است و قيمتي را که روز جمعه ايجاد شده، حفظ مي‌کند، بستگي دارد که ببينيم امروز يعني روز اول هفته کاري اونس چطور آغاز مي‌شود. اميدواريم که روند اونس هم رو به کاهش باشد و سير صعودي به خود نگيرد. انتظار مي‌رود که اونس هم در همين روند در رنج قيمتي يا کمي‌کاهشي بازار خودش را آغاز کند.
آيا خبرهايي که از کشف واکسن کرونا منتشر شده در تعيين قيمت تاثير مي‌گذارد؟
طبيعتا بله؛ همچنان که کرونا در اوايل اثر مستقيمي ‌بر اقتصاد جهان داشت و باعث ايجاد نوسانات، هيجانات و گراني شد. طبيعتا اگر واکسني کشف شود اثرگذار خواهد بود، شدت هيجان کرونا را از بين مي‌برد تا به وضعيت به صورت عادي دربيايد و بازار اقتصاد بتواند فعاليت خود را بهتر از آنچه الان هست، آرام آرام آغاز کند. همه اين موارد در موضوع اقتصاد اثرگذار است.
با توجه به اينکه خريدوفروش مصنوعات طلا بسيار کمتر شده اگر قيمت طلا کاهش يابد ممکن است اين بخش رونق بگيرد؟
زماني بخش توليد و عرضه مصنوعات طلا رونق مي‌گيرد که بازار آرامش خودش را داشته و التهابات گذشته را نداشته باشد، اگر اين آرامش وجود داشته باشد طبيعتا مي‌تواند به گذشته و دادوستدهاي خود برگردد و اين انتظار هم مي‌رود که با رفع کلي کرونا اين اتفاق بيافتد.
فکر مي‌کنيد بازار در هفته‌هاي آينده چطور پيش خواهد رفت؟
اگر بازار ارز روند کاهشي و آرامش خود را حفظ کند طبيعتا انتظار بازاري بهتر را داريم يا به شکل ديگر انتظار بسيار جزئي روند کاهشي را مي‌توانيم داشته باشيم ولي اگر بازار ارز مسير خودش را نگه ندارد يا تغييراتي در آن ايجاد شود انتظاري غير از اين را در بحث قيمت طلا و دادوستد بايد داشته باشيم، اما تمام توجه‌ مسئولان اين است که بتوانند بازار ارز را به آرامش برسانند.
سياست‌هايي که بانک مرکزي مي‌تواند در قبال ارز اتخاذ کند چقدر تاثيرگذار هستند؟
سياست‌هاي بانک مرکزي در يد خودش است، اما با همه اين تفاسير آنچه که ما شاهد آن بوده‌ايم اين است که در برخي از موارد خوب و در برخي بد عمل شده است. شايد ما که در بيرون از کار هستيم مي‌گوييم خوب عمل نشده و آنها ادله‌اي داشته باشند که بگويند بيش از اين نتوانسته‌اند کاري انجام دهند، با اين حال اين توانايي اقتصادي در بانک مرکزي يا مجموعه دولت وجود دارد که بتوانند بازار ارز را به سمت آرامش ببرند.
توصيه شما براي متقاضيان طلا و سکه در روزهاي آينده چيست؟
ما اين انتظار را داريم که مردم به سمت و سوي طلا بيايند و مصنوعات طلا را خريداري کنند، اما در نهايت آنها هم حساب و کتاب خودشان را دارند ولي کسي که مصنوعات طلا بخرد در درازمدت مطمئنا ضرر نخواهد کرد.
بازار همچنان حباب دارد؟
بازار تا ساعت 16 روز يکشنبه حدود 800 هزار تا يک ميليون تومان فاصله قيمتي يا حباب دارد. با توجه به حباب و روند کاهشي امکان کاهش قيمت سکه زير 10 ميليون تومان وجود دارد ولي همه چيز به ثبات بازار و قرارگيري بازار ارز در روند کاهشي بستگي دارد.