تعامل با دنیا

الیاس چگانی: تعامل با دنیا، نه یک ایده ی امروزی، بلکه از قرنها قبل بین کشورهای دنیا به عنوان یک امر عقلانی و عرفی پذیرفته شده است و احترام به فرهنگ و نظرات دیگران این تعامل را ایجاب می‌کند.
در سیر تاریخی، بارها خوانده‌ایم که امپراطوری بزرگ ایران، با کشورهای بزرگ چین و مصر و روم و عربستان ارتباط تجاری -فرهنگی داشته حتی بعد اسلام، وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) به کشورهای ایران و روم و مناطق دیگر نامه نگاری و پیک می‌فرستند تا نشان دهند که خواهان تعامل و ارتباط با دنیا است.
در دوران‌هایی پس از انقلاب اسلامی نیز از
یک طرف به کشورهای آفریقایی، از یک طرف به کشورهای آمریکایی و از طرف دیگر تا قلب اروپا تعامل و ارتباط تجاری و فرهنگی برقرار شد و این تعامل ایجاد نشد مگر در سایه اتحاد ملت و مسئولین نظام.


نمی‌توان از یک طرف به شعار بسنده کرد و مردم را ولی نعمت نامید و رای گرفت و از طرف دیگر آنها را ندید و به آراء آنها بی‌توجه بود.
گاهی ما، شانس‌هایمان را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم. واقع بینانه ما می‌توانستیم در مقاطعی، روابط را به بهترین نحو با برخی کشورها برقرار کنیم و دست بالا را بگیریم، به طوریکه ضرر ندهیم و سود کنیم، حتی می‌توانیم در دولت آقای روحانی، با استفاده از روابط دیپلماتیک و برجامی که زحمت زیادی کشیده شده، با استفاده از تجارب افرادی چون دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده، به این تعامل و تفاهم برسیم.
پیروزی در گرو دوراندیشی و احتیاط دوراندیشی در به کار انداختن فکر و اندیشه و اندیشه در نگاه داشتن رازهاست.