«شاد» نیاز به زنگ تفریح دارد

بابک خطی‪-‬ حضور کرونا در دنیا و پاندمی آن باعث شده‌است تحصیل دانش‌آموزان به صورت آنلاین ادامه یابد؛ تصمیم شایسته‌ای که حفظ جان میلیون‌ها دانش‌آموز و معلم را از خطر در معرض کرونا بودن برحذر داشت و امکان ابتلا و احتمال شکل‌گیری یک قتل‌عام دلخراش در سیستم آموزش و پرورش کشور را منتفی کرد.
انتقادات محتوایی به این سبک آموزش همان مواردی‌است که در آموزش حضوری هم وجود داشته‌است که می‌توان به اختصار به آوار حجم مطالب زیاد و یادگیری طوطی‌وار، عدم وجود آیتم‌‌های کافی برای شکوفایی استعدادها در مفاد طرح‌های درس، ارجاع برخی از موارد آموزشی به کتاب‌های کمک آموزشی با قیمت‌های نسبتا گران برای طبقات متوسط به پایین اقتصادی و...اشاره کرد.
اما به نظر می‌رسد علاوه بر مسائل فوق که به قوت خود باقی مانده‌است، مسائل جدیدی نیز در آموزش آنلاین وجود دارد که یا باعث تشدید مشکلات قدیمی یا رخ نمودن مشکلات جدید شده ‌است و حول و حوش نرم‌افزار «شاد»؛ شبکه آموزش دانش‌آموزان و سایر نرم‌افزارها در جریان است.
هدف اساسی آموزش، پرورش استعداد‌ها و یادگیری مهارت‌های زندگی کردن است، چیزی که در هر نوع آموزش از جمله نوع آنلاین بخشی غیرقابل جایگزین و پایه‌ای‌است.


اما چیزی که ظاهرا در واقعیت دیده می‌شود، ایجاد فشار بسیار شدید بر کودک و والدین(خصوصا مادران) است، طوری که فضای نرم افزار شاد و... به جای محیطی شاد و پر از آرامش برای تسهیل یادگیری تبدیل به گذر لحظات سخت و طولانی از صبح تا گاهی پاسی از شب برای کودک و والدین می‌گردد-دانش‌آموزان و والدین مشق نویس!- که به عنوان اولویت، بر پایه حاضرغایب‌های سفت و سخت و راستی آزمایی وسواسی عمل می‌کند، در صورتی که اجبار مزمن، رفته‌رفته احساس و شوق یادگیری را می‌کُشد و این‌گونه به نظر می‌رسد
که اولویت اولیه سازو کار تحصیل مجازی به جای ارائه مفاد آموزشی جذاب و موثر، تبدیل به یک موسسه‌ی جنایی دستگیری مجرمین! شده است که بر پایه عدم اعتماد مطلق استوار است، در صورتی که یکی از اهداف بسیار مهم آموزش طبعا آموزش مهارت‌های وظیفه‌شناسی است.مشکل بزرگ دیگر، ساختار غیرمنعطف و ایستا در ساز و کار تحصیل مجازی فعلی است که خشک و بی‌روح است.
در صورتی که گنجاندن زنگ‌های تفریح برنامه ریزی شده‌ی شاد و مفرح و فرصت‌های کافی برای استراحت و به خاطر سپردن مفاهیم درسی از مبانی اولیه آموزش صحیح در همه مراتب است.
وقتی دانش‌آموزان شروع تعطیلات را با یک «آخیش»! آبدار -شادی بیش از شروع یک تعطیلات آغاز می‌کنند و شب شنبه دچار اضطراب هستند یعنی جایی از سیستم آموزشی درست کار نمی‌کند و نیاز به اصلاحاتی اساسی و بازآرایی کلی
وجود دارد.
این انتظاری بسیار اولیه است که برنامه تحصیلی دانش‌آموزان از پیش‌دبستانی تا پایان متوسطه دوم، طوری طراحی گردد که دانش‌آموزان را راغب به درس‌خواندن کند و آن‌قدر جذاب، مفرح و خواستنی باشد که آنان برای شروع کلاس لحظه شماری کنند و سر آسوده بر بالین بگذارند در حالی‌که والدین آنان هم آرام و در آرامش باشند و ذهن و ظاهرشان چون سربازان خسته و فرسوده‌ی از جنگ برگشته را به ذهن متبادر نکنند.
اگر قرار بر دوری از تعارفات معمول باشد باید بگوییم این شرح حال داده شده از دانش‌آموزان خوشبخت و والدین با آرامش فعلا در طراحی نرم‌افزارهای آموزش آنلاین کشور وجود ندارد.
اما همیشه می‌توان آغاز کرد و آموزش و پرورش می‌تواند در کنار همه تلاش‌های انجام شده تاکنون برای کار بزرگی چون تهیه نرم افزار آموزشی مجازی دانش‌آموزان، دست به تغییرات و اصلاحات لازم، تحت‌نظر کارشناسان کارکشته و مجرب بزند و هرمقدار تلاش و صرف زمان و انرژی برای این مهم، زیاد محسوب نمی‌شود چرا که آینده میلیون‌ها دانش‌آموز آینده ساز کشور در گرو آن است.
“«شاد» نیاز به زنگ تفریح هم دارد.”