واکنش‌های گسترده به ترور شهید محسن فخری‌ زاده؛ پاسخ به ترور چه خواهد بود؟ از پاسخ به وقت مناسب تا همبستگی ملی

ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند و مدیر برجسته ایران در وزارت دفاع و صنعت هسته‌ای واکنش‌های دامنه‌دار داخلی و خارجی داشته است. رسانه‌ها، مقام‌ها، تحلیلگران و گروه‌های مختلفی دراین‌باره اظهار نظر کرده‌اند. بیشتر واکنش‌ها در محکومیت این ترور بوده، بسیاری از مقامات کشور از انتقام حرف زده‌اند، برخی از واکنش‌های بین‌المللی هم ابراز نگرانی از نتایج این ترور است.
به گزارش فرارو، عصر روز جمعه محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران و معاون وزیر دفاع در اقدامی تروریستی در آبسرد دماوند به شهادت رسید.
رهبر معظم انقلاب در پیامی فقدان شهید فخری زاده را تسلیت گفتند و تاکید کردند: دو موضوع مهم را همه‌ دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ بخش‌هایی که وی بدانها اشتغال داشت.
حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی شهادت محسن فخری زاده را تسلیت گفته و تاکید کرد: بی‌شک این حادثه تروریستی و مذبوحانه ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی‌های ملت بزرگ ایران و شکست‌های پی در پی آنان بوده است.


او همچنین نوشت: بی‌تردید وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با ایثار و تلاش روزافزون و بهره‌گیری از همکاران و شاگردان این شهید والامقام جای خالی این دانشمند ‌خدوم را پر خواهد کرد.
محمدجواد ظریف پس از اعلام خبر ترور در پیامی توئیتری اسرائیل را متهم کرد و نوشت: تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور کردند. این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در پیامی خواستار برخورد با عاملان این حادثه شد. او نوشت: «لازم است نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشدّ مجازات عوامل این حادثه تروریستی اقدامات لازم را به انجام رسانند. امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت‌های بزرگ است که هزینه سنگین و غیرقابل بازگشت این ترور‌ها را برای آن‌ها مشخص خواهد کرد.»
رئیس قوه قضائیه هم در پیامی مشابه تاکید کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی زی‌ربط، موظفند در اسرع وقت و با به کارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام و کلیه‌ی دست اندرکاران این جنایت اعم از امران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.
سرلشکر سلامی فرمانده سپاه پاسداران هم در پیامی بحث انتقام را پیش کشید و تاکید کرد: دشمنان کوردل ملت ایران به ویژه طراحان، عاملان و حامیان این جنایت نیز بدانند اینگونه جنایات در عزم و اراده ایرانیان برای ادامه این مسیر پر شکوه و اقتدار آفرین خللی ایجاد نخواهد کرد و انتقام و مجازات سخت از آنان در دستور کار قرار گرفته است.
دیگر مقامات نظامی هم در این باره پیام‌هایی منتشر کردند از جمله سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، که او نیز از انتقام حرف زده است. سرلشکر باقری نوشت: «دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده‌ها آغاز کرده اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آن‌ها خواهد بود.»
سردار محمد دهقان مشاوره رهبر معظم انقلاب نیز در این باره روز گذشته در توئیتی نوشت: «صهیونیست‌ها در واپسین روز‌های عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام‌عیار هستند. شب دراز است و قلندر بیدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم.»
بسیاری دیگر از اعضای دولت، نمایندگان مجلس نهاد‌ها و چهره‌های سیاسی و نظامی هم درباره فخری زاده پیام داده‌اند و شهادتش را محکوم کرده‌اند.
واکنش‌های خارجی به ترور شهید فخری زاده
در میان واکنش‌های خارجی سه نوع واکنش دیده می‌شود، برخی محکوم کرده‌اند، برخی آن را اشتباه دانسته و از آینده ابراز نگرانی کرده‌اند و البته کسانی هم خوشحال شده‌اند.
بنیامین نتانیاهو توئیتی منتشر کرد که به عقیده رسانه‌های اسرائیلی اشاره غیر مستقیم به ترور فخری زاده داشته است. نتانیاهو نوشت: شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم.
وب‌سایت خبری «اینتل تایمز» هم به نقل از نتانیاهو نوشت: «دوست دارم فهرستی از کار‌هایی که این هفته کردم با شما در میان بگذارم؛ فهرست مفصلی هم هست است، اما نمی‌توانم همه‌چیز را برای شما فاش کنم.»
رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند ردپای این رژیم در ترور شهید فخری زاده دیده می‌شود. اینتل تایمز مدعی شده عملیات ترور، پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و تعقیب انجام شده است.
در همین حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با بازنشر چند توئیت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. در توئیت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که محسن فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است!
نشریه آمریکایی نیویورک تایمز جمعه شب به وقت تهران به نقل از سه مقام امنیتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی طراح و هدایت‌کننده اصلی ترور شهید فخری‌زاده بوده است.
اما حزب الله لبنان در بیانیه‌ای، عملیاتی تروریستی را که منجر به شهادت محسن فخری زاده شد را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما در مقابله با اتحاد جدید رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشور‌های منطقه در کنار ایران هستیم.»
حزب‌الله لبنان تاکید کرده است: «ایران قادر به شناسایی مجرمان و قطع کردن دست کسانی است که به دانشمندان و مسئولان ایرانی دست‌درازی می‌کنند، حال این مجرمان هر کسی می‌خواهند باشند.»
خورخه آرز‌ا وزیر خارجه ونزوئلا در یک پیام ترور محسن فخری زاده را محکوم کرد.
گروه «کتائب حزب الله» از گروه‌های عضو سازمان الحشد الشعبی عراق هم با صدور بیانیه‌ای این حادثه را تسلیت گفت.
کتائب حزب الله تاکید کرد: «همکاری میان عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده همه آن‌ها را در معرض انتقام و پاسخ قرار می‌دهد.»
این ترور در آمریکا بازتاب ویژه‌ای داشته و نگرانی‌هایی را برانگیخته است. بیشتر این واکنش‌های از سوی چهره‌های دموکرات است. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، ترور شهید محسن فخری زاده را اقدامی هولناک توصیف کرد و نوشت: «این اقدامی هولناک با هدف تضعیف دیپلماسی میان دولت آینده آمریکا و ایران است. زمان آن رسیده است که تشدید بی‌وقفه (تنش‌ها) متوقف شود.»
جان برنان رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «‌سیا»، درتوئیتر خود نوشت: «این اقدامی بسیار بی پروا و مجرمانه بود. این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را بوجود می‌آورد. برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند.»
کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت نیز در پیامی که در توئیتر خود منتشر کرد، ضمن انتقاد از این اقدام تروریستی تاکید کرد که ترور فخری‌ زاده به امن‌تر شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی و جهان کمکی نمی‌کند.
واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ترور شهید فخری زاده
در شبکه‌های اجتماعی، اما غوغایی به پاست. برخی از انتقام سخت حرف می‌زنند. هشتگ انتقام مورد توجه کاربران در شبکه‌های مجازی است.
عده‌ای از مخالفان نظام این ترور را هم به حساب نظام نوشتند! آن‌ها می‌گویند تقصیر جمهوری اسلامی است. حتی برخی از آن‌ها این اتفاق ترور نمی‌دانند و با حمله مسلحانه آن را توصیف می‌کنند.
کاربری در این باره نوشته است: یعنی این اتفاق رو هم ترور نمی‌دونید؟ از نظر شما ترور چیه جدا؟
سیاوش صفاریان برنامه‌ساز و مجری تلویزیون هم در توئیتی نوشت: «وقتى خبرنگارى به جاى عبارت ترور از عبارت حمله مسلحانه استفاده میکند بى طرف نیست، بى شرف است.»
در این بین برخی نیز از عملکرد نیرو‌های امنیتی انتقاد می‌کنند که چگونه تروریست‌ها توانسته اند در روز روشن در قلب کشور عملیاتی به این گستردگی انجام دهند و یک دانشمند برجسته هسته‌ای و سرمایه انسانی کشور را به شهادت برسانند.
مهدی محمودیان فعال سیاسی اصلاح طلب دراین‌باره نوشته است: ترور دکتر شهید محسن فخری‌ زاده مثل هر ترور دیگری بدون هیچ قید و شرطی محکوم است. امیدوارم نهاد‌های امنیتی دست از بازی‌های جناحی بردارند و تمرکزشان را بر روی حفاظت از منافع ملی ایران و سرمایه‌های انسانی آن قرار دهند.
عزت الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صداوسیما درباره همین واکنش‌ها نوشته است: «زیر سوال بردن اصل غنی‌سازی، ناتوانی دستگاه‌های اطلاعاتی در مقابله با رژیم صهیونیستی و سیاست خویشتنداری ایران با ترامپ، خط اصلی شبکه‌های خبری بیگانگان است. مردم منتظر پاسخ درخور ما هستند».
اما برخی دیگر می‌گویند فعلا فقط انسجام ملی باید داشته باشیم. علی پیرحسینلو در این باره معتقد است: «جسارتا پیشنهاد می‌کنم وقتی در خاک کشورمان یک مقام نظامی کشورمان را ترور می‌کنند، اولین واکنشمان همبستگی و همدلی علیه دشمن توریست باشد. شب و روز اول نه وقت آسیب‌شناسی سیستم امنیتی است، نه اعلام موضع درباره برنامه‌های هسته‌ای، نه انتقام‌جویی سیاسی و نه وقت تعیین تکلیف مذاکرات و ...»
برخی نیز خواستار واکنش هوشمندانه از سوی ایران شده اند. کاوه لاجوردی مترجم آثار فلسفی نوشته است: «امیدوارم جوابِ حکومتِ جمهوری اسلامی به ترورِ امروز قاطع و هوشمندانه باشد. به رغمِ همه‌ مشکلاتم با ج.ا. از مشکلاتِ بنیادیِ نظری تا مشکلاتِ پرتعدادِ موردی، کمترین تردیدی ندارم که در مقابلِ تهدیدِ نظامیِ خارجی در کنارِ نظامِ مستقر می‌ایستم.»
کبری آسوپار فعال رسانه‌ای اصولگرا معتقد است: «انتقام کدام دانشمند هسته‌ای ترور شده‌مان را گرفتیم؟ انتقام کدام یک را گرفتیم که حالا ساعتی پس از ترور دکتر محسن فخری‌زاده، باز رجز انتقام می‌خوانیم و بیانیه‌ تکراری می‌دهیم؟»
او افزود: «ما عصبانی هستیم؟ بله؛ هستیم. دانشمند کشورمان ترور شده؛ نه ترور کوری بوده و نه عملیات ‌ناموفقی، نقطه‌زنیِ دقیق، و یک کار اطلاعاتی و عملیاتی حرفه‌ای؛ و فراتر از هر فقدانی، حس ناامنی را با خود آورده است. نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها گفته بود نام محسن فخری‌زاده را بخاطر بسپاریم و حالا همان چیزی که او می‌خواسته شده؛ تحقیر شده‌ایم. زیر و بم تردد دانشمند ایرانی را که می‌دانستیم در لیست ترور است و نتانیاهو از او نام برده، داشته‌اند، یک نیسان انتحاری و یک تیم ترور وسط سرزمین ما... چطور عصبانی نباشیم؟»
در این بین عده‌ای هم حسن روحانی و دولت او را در این ترور متهم می‌کنند. آن‌ها معتقدند که نام و اطلاعات فخری‌ زاده از طریق دولت به سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهایتا به اسرائیل و نتانیاهو رسیده و زمینه سازی این ترور صورت گرفته است.
کریمی قدوسی نماینده مشهد نیز از همین زاویه در توئیتی نوشت: جناب روحانی در زمان ریاست شما بر قوه مجریه و با اصرار دشمن و تاکید شخص جنابعالی دانشمند هسته‌ای کشورمان دکتر ‎محسن فخری زاده با آمانو ملاقات داده شد، قطعا روزی باید در محکمه عدالت پاسخگو باشید که این چنین راحت سرمایه‌های کشور را در دسترس جاسوسان و قاتلان موساد قرار دادید.
این دیدگاه بیشتر از سوی هواداران جبهه پایداری حمایت می‌شود. در همین راستا شب گذشته بعد از اعلام جزئیات خبر ترور از دانشجویان و طلاب مقابل دفتر شورای عالی امنیت ملی در میدان پاستور تجمع کردند و شعار انتقام سخت دادند.
اما عباس عبدی تحلیلگر اصلاح‌طلب هم ضمن ابراز ناراحتی از این ترور سعی کرده از زاویه دید خود آن را ریشه یابی کند.
عبدی نوشته است: متاسفانه سیاست رسمی کشور به هیچ وجه آمادگی شنیدن واقعیات در این زمینه‌ها را ندارد در نتیجه نمی‌توان به آنها ورود کرد. خیلی سربسته باید گفت که ریشه ماجرا در مجموعه اتفاقاتی است که بعد از سال ۸۴ رخ داد. شاید برخی تعجب کنند، ولی معتقدم که این نفوذ اطلاعاتی دقیقا با فساد هم‌ریشه است.
او افزود: هر دو ناهنجاری از یک سو محصول عمومیت یافتن بی‌تعهدی به سیاست و کشور است، و از یک سوی دیگر ناشی از طبیعی شدن حضور افراد فرصت طلب و بی‌ریشه و نان به نرخ روز خور و دورو و دروغگو و چاپلوس در ساختار مدیریتی کشور بود. هر دو علت و هر دو نتیجه یعنی فساد و نفوذ یکدیگر را تقویت کردند. درنتیجه این وضعیت سطح سیاست در ایران چنان نازل و حتی سخیف شده که در تصور نمی‌گنجد.
این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: می‌گویند شخصی به قصد دزدی دیواری را حفر می‌کرد. گفتند چه می‌کنی؟ گفت دهل می‌زنم. گفتند پس چرا صدای دهل نمی‌آید؟ گفت فردا خواهید شنید. آن دهلی که در سال ۸۴ زده شد خیلی زود صدایش بلند شد. باز هم نشنیدید. اکنون چقدر باید رساتر شود تا بشنوید؟ نمی‌دانم آیا فرصتی پیش می‌آید که جزییات این تحلیل و استدلال را بیان کنم؟ امیدوارم.
روحانی: به موقع انتقام می گیریم
در کنار درخواست‌ها برای انتقام امروز حسن روحانی موضع متفاوتی گرفت. رییس جمهور گفت: «این ترور وحشیانه نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پر‌اضطرابی هستند، هفته‌هایی که احساس می‌کنند دوران فشار آن‌ها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند و برای آن‌ها این چند هفته مهم است که حداکثر استفاده را از این روز‌ها ببرند تا هم بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به وجود بیاورند و هم توجهات جهانی از ترور و ‌ارعابی که در مناطق اشغالی این روز‌ها به وجود آورده بودند، به مشکلات و مسائل دیگر معطوف شود.»
روحانی با بیان اینکه ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آنند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند، ادامه داد: آن‌ها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آن‌ها را از پیش خواندیم و آن‌ها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.
روحانی تاکید کرد: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولین کشور شجاع تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند. به موقع و مناسب، مسئولین مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در پیام تسلیت برای شهید فخری‌ زاده تاکید کردند عاملان و آمران ترور شهید فخری‌زاده مجازات شوند رضا دهکی وسایل بی‌هدف رسانه آلمانی گزارش داد نقش آمریکا و اسرائیل در ترور دانشمند ایرانی چرا پس از گذشت سال‌ها، هنوز «روز ملی موسیقی» به سرانجام نرسیده است؟ موسیقی قربانی اختلاف نظر در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد «ابتکار» واکنش بازارهای داخلی به ترور محسن فخری‌زاده را بررسی کرد اقتصاد مصون از شوک‌های سیاسی واکنش‌های گسترده به ترور شهید محسن فخری‌ زاده؛ پاسخ به ترور چه خواهد بود؟ از پاسخ به وقت مناسب تا همبستگی ملی رئیس قوه قضائیه: شهید فخری زاده تصور آمریکا و صهیونیست‌ها را باطل کرد سعید خطیب‌زاده: منطقه ما نیازی به چکمه‌پوشان آمریکا برای تامین امنیتش ندارد درپی شهادت محسن فخری زاده رضایی به رئیس جمهوری نامه نوشت گاردین گزارش می‌دهد هدف از ترور «محسن فخری زاده» چه بود؟ واکسن کرونای تیم شهید فخری‌زاده به مرحله انسانی رسیده است؟ روایت تلاش‌های فخری‌زاده در دفاع بیولوژیک و مقابله با کرونا