مخاطبان درباره «تله تنش» چه گفته‌اند؟

آرمان ملي- گزارش ديروز روزنامه «آرمان ملي» در خصوص ترور شهيد محسن فخري زاده با تيتر «تله تنش - بازهم ترور‌دانشمندان هسته‌اي» با حمايت‌ها و انتقاداتي روبه‌رو شد که از اين رو بهتر ديديم موضع روزنامه «آرمان ملي» را در مساله اخير بشکافيم. امروز در منطقه‌اي قرار گرفته‌ايم که دشمنان اين مرز بوم که مثلث آمريکا، رژيم‌صهيونيستي و عربستان سعودي در آن نقش‌آفريني مي‌کنند همواره درصدد ضربه زدن به کشور هستند. از اين جهت است که نبايد در زميني که آنها تعريف کرده و درست مي‌کنند بازي کنيم. بلکه بايد برخورد قاطع و انتقام سخت به تروريست‌ها و دشمنان را با درايت عملي کنيم. مساله مهم امنيت ملي است که محلي براي جناح‌بازي نيست.
در زمين دشمن بازي نکنيم!
ترور ناجوانمردانه شهيد دکتر محسن فخري‌زاده باعث ناراحتي عميق آحاد جامعه، مسئولان و رسانه‌ها شد و همگان نيز بر موضع انتقام و برخورد با عاملان و آمران اين جنايت دهشتناک و تروريستي هم‌نظرند. اين در حالي است که همه رسانه‌هاي مکتوب و رسمي به پوشش خبر اين عمل تروريستي و تحليل ابعاد، زوايا و کشورهاي داخل در اين عمليات پليد پرداختند و اين مساله را مورد بحث و ارزيابي قرار دادند. روزنامه «آرمان ملي» نيز به‌عنوان يک رسانه مستقل در شماره گذشته خود اين موضوع را از اين زاويه بررسي کرد که مثلث ترامپ، نتانياهو و بن‌سلمان درصدند که تا حد ممکن نگذارند ايران در فضاي بين‌المللي به تحرک بپردازد و روابط دوجانبه يا چندجانبه خود را با کشورهاي مختلف جهان برقرار سازد. قدر مسلم موضع جمهوري اسلامي نسبت به توافقات بين‌المللي چون برجام و ارتباط با کشورهايي همچون آمريکا مشخص است و همانطور که مقام معظم رهبري نيز فرمودند آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها مورد اعتماد نيستند. هدف ما نيز فارغ از جنجال‌هاي جناحي بر دفاع از منافع ملي است و در موضوع اخير نيز بر همين محور گام برمي‌داريم. با اين حال مطلب روز گذشته با تيتر «تله تنش» با واکنش‌هاي متفاوتي از جانب مخاطبان روبه‌رو شد. از حمايت‌ها و تشکر‌ها مخاطبان عبور مي‌کنيم. اما منتقدان که اکثرا از خانم‌ها بودند در تماس با روزنامه بر اين نظر بودند که ما از موضع ضعف و ترس چنين عنواني را انتخاب کرده‌ايم. چنانکه پايگاه خبري مشرق‌نيوز با اشاره به مطلب منتشرشده در روزنامه «آرمان ملي» آورده است: «متاسفانه بخشي از بدنه طيف اصلاح‌طلب اصرار دارد که همواره نسخه «ذلت» و «حقارت» بپيچد.» با اين حال منتقدان بايد بر اين نکته مهم توجه داشته باشند که مثلث آمريکا، رژيم‌صهيونيستي و عربستان سعودي درصدند با ايجاد تنش در منطقه، ايران را وارد تنش‌هايي کنند و با دستاويز قرار دادن همين امور مساله صلح جهاني که ايران همواره داعيه‌دار آن بوده را زير سوال ببرند. مسلما پيگيري اخبار جهان مي‌تواند در تحليل بهتر مسائل به افراد کمک کند. اگر امروز توانسته‌ايم پس از سال‌ها آمريکاي جنايتکار را در مجامع بين‌المللي محدود و منزوي کنيم برمبناي همين سياست و حکمت بوده است.
انتقادات مخاطبان


يکي از بانوان منتقد انتقاداتي بيان داشت که در واقع سخن بسياري از منتقدان بود، وي در تماس با روزنامه بيان کرد: اکنون در اين اوضاع جامعه وقت تيتر زدن درباره مذاکره است؟ ما هنوز جواب خون سردار سليماني را نداده‌ايم و الان اتفاقات ديگري مي‌افتد و معلوم نيست چند روز ديگر چه اتفاقاتي بيفتد. شما مسئوليد که چه به خورد مردم بدهيد. حرف زدن از مذاکره واقعا جايي براي گفتن دارد؟ مقداري به خودتان بياييد. همه ما مسئوليم در همه زمينه‌ها. اين است قداست ايراني بودنمان؟ مخاطب ديگري نيز اينگونه گفت: «سر تيتر روزنامه‌تان درخصوص برجام نوشته بوديد. چرا حرف برجام را سرتيتر مي‌کنيد؟ وقتي که ما هيچ مذاکره‌اي با آمريکا نداريم و نمي‌خواهيم مذاکره‌اي داشته باشيم و سرمايه‌هاي ملي ما را به نحوي شهيد مي‌کنند، چرا از مذاکره مي‌نويسيد؟ نبايد بگذاريد طرح هيچ مذاکره‌اي در روزنامه شما بيايد. مردم ما هيچ مذاکره‌اي را قبول نمي‌کنند و بايد بنويسيد فقط «انتقام سخت». لازم به ذکر است که اکثر منتقدان نيز از همين جنس مطالب بيان داشتند و تفاوتي در بين انتقادات آنها چندان ديده نمي‌شد.
گرفتار تحليل‌هاي جناحي نشويم
ترور ناجوانمردانه شهيد فخري‌زاده مساله‌اي ملي است و همگان فارغ از گرايش سياسي و جناحي در شهادت اين دانشمند ناراحت، غمگين و منتظر انتقام سخت هستند. لذا اينکه اين موضوع را به مساله‌اي جناحي تقليل دهيم، درست و منطقي به نظر نمي‌رسد و به منافع ملي هم کمکي نمي‌کند. چنانکه محمود صادقي نماينده تهران در مجلس دهم در توئيتي آورده است: «به آنها که ترور شهيد محسن فخري‌زاده را دستمايه‌ رقابت‌هاي سياسي کرده‌ و آن را به توافق هسته‌اي ربط مي‌دهند، يادآوري مي‌کنم شهيدان شهرياري، عليمحمدي، احمدي روشن و رضايي‌نژاد همه در سال‌هاي 88 تا 90 ترور شدند. يعني زماني که شما قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را ورق‌پاره مي‌دانستيد.» با اين حال برخي رسانه‌ها چنين برداشتي از موضوع ندارند و صرفا طبق منويات خود پيش مي‌روند. مثلا سايت جهان‌نيوز با اشاره به گزارش «آرمان ملي» در خصوص ترور شهيد فخري‌زاده به ظن خود و در حرکتي سياسي و جناحي روزنامه آرمان! را به خانواده مرحوم آيت‌ا... هاشمي منتسب کرده و تيتر انتخاب‌شده براي اين مطلب را نيز در ادامه راهبرد ذلت و تسليم دانسته است. اين در حالي است که اسم روزنامه نه آرمان که «آرمان ملي» بوده و موضع مستقل خود را داشته و دارد و وابستگي به هيچ خانواده و خانداني هم نداشته و ندارد. هر چند آيت‌ا... هاشمي را از استوانه‌هاي نظام و بنيانگذاران انقلاب اسلامي مي‌داند و همواره به عملکرد مثبت ايشان در دوران انقلاب و پس از آن اشاره مي‌کند. مساله مهم اينجاست که در اتفاق ملي نبايد گرفتار تحليل‌هاي سطحي و جناحي شويم و نا‌خواسته در زمين دشمن بازي کنيم بلکه بايد هوشياري، تدبير، عزت، مصلحت را همواره سرلوحه سياست خارجي قرار دهيم. آنچه مسلم است برجام بماند يا نماند و چه تصميمي در مورد اين توافق گرفته خواهد شد که در اختيار مسئولان و بزرگان نظام خواهد بود اما مهم اين است که امنيت ملي نبايد به هيچ وجه خدشه‌دار شود. تحليل‌هاي انتخاباتي برخي رسانه‌ها و کانال‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي منتسب به اصولگرايان تند نيز در اين موضوع ملي امري ناروا و خلاف اصول اخلاقي است. رسالت و مبناي اصلي حرکت ما همواره در راستاي حفظ امنيت ملي و مصالح عاليه نظام بوده و خواهد بود.