تبدیل وضعیت ۸۷ شهر از قرمز به نارنجی

 
آرمان ملي- منيره چگيني: بعد از گذشت يک هفته که آمار مرگ و مير روزانه کرونا، عددي بيش از 400 نفر بود، براي سومين روز پي‌درپي تعداد فوتي‌هاي روزانه کرونا در ايران کاهش يافت و بار ديگر به پايين‌تر از 400 نفر رسيد. روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد از جمعه (7 آذر) تا شنبه (8 آذر) 391 بيمار جانشان را از دست دادند. همچنين در اين مدت 13هزار و 402 بيمار جديد مبتلا به کرونا در کشور شناسايي شدند. همچنين 5865 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. طبق اعلام سخنگوي اين وزارتخانه، استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه‌وبويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در وضعيت قرمز قرار دارند. اين استان‌ها در شرايطي وضعيت قرمز و فوق قرمز را سپري مي‌کنند که با گذشت بيش يک هفته از اعمال محدوديت‌هاي سختگيرانه، مسئولان وزارت بهداشت و درمان بر ‌اين باورند که ‌داده‌هاي سيستم مقابله با کرونا کاهش خوبي را نشان مي‌دهند. اين موضوع را ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت و درمان با ذکر مثال بيشتر توضيح داده است، او گفته «کاهش قابل توجه رفت‌وآمدها چه در سطح درون‌شهري، چه در سطح برون‌شهري و چه در ساعات مختلف شبانه‌روز را شاهد هستيم. همچنين حضور و تماس اجتماعي مردم که منجر به نقض فاصله‌گذاري اجتماعي مي‌شود نيز به ميزان قابل توجه و چشمگيري کاهش يافته است و رعايت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هاي بهداشتي، به شکل قابل توجهي افزايش يافته است. در 43 و 46 شهرستان که تعطيل‌ بودند، شدت کمتر از نظر شيوع و مبتلايان در مقايسه با اوايل و اواسط آبان تجربه کردند، خوشبختانه اکثر اين شهرها از وضعيت قرمز بيرون رفته و به وضعيت نارنجي و زرد بدل شدند.»
87 شهر نارنجي شده‌اند
همزمان عليرضا رئيسي، سخنگوي ستاد ملي مبارزه با کرونا با اعلام اينکه از 160 شهر و شهرستان قرمز وضعيت 145 شهر رو به کاهش است، گفت: در خصوص 89 شهر قبلي، به‌جز دو شهر همه از حالت قرمز خارج شده و نارنجي يا زرد شده‌اند. وضعيت آمار فوتي‌ها دو تا سه هفته ديگر نمايان خواهد شد. با توجه به اينکه ورودي به بيمارستان‌ها کم شده است، انتظار مي‌رود آمار فوتي‌ها نيز کم شود.


نامه پرغصه پرستاران به روحاني
اما يکي از خبرهاي بد روز گذشته درباره شيوع کرونا، شهادت 30 پرستار کشور در آبان‌ماه بود. در اين بين اعضاي شوراي‌عالي و روساي هيات‌مديره‌هاي نظام پرستاري سراسر کشور طي نامه‌اي به رئيس‌جمهوري، برخي نارضايتي‌هاي مدافعين سلامت در ايام کرونا از جمله خستگي، فرسودگي و سختي کار، کمبود نيرو، کاهش در پرداخت‌ها، عدم تحقق کامل فوق‌العاده ويژه، ابتلاي بالاي آنان به بيماري و اجرا نشدن مصوبات ستاد ملي کرونا را مطرح کردند. در متن نامه اين پرستاران آمده است: حتما مستحضر هستيد که فقط در همين آبان‌ماه، تعداد 30 شهيد پرستار و مجموعا تا امروز تعداد شهداي پرستار به 84 نفر رسيد و تعداد مبتلايان پرستار؛ 50هزار نفر و تعداد پرستاران قرنطينه؛ بستري يا... که از خدمت منفک شده‌اند از مرز هشت‌هزار نفر گذشته است. اين آمار جداي از ابتلا و... خانواده‌هاي اين عزيزان است اما متاسفانه در بيمارستان‌هاي درگير کرونا باوجود نياز و کمبود شديد پرستار نه هنوز نيروي پرستار کافي و متناسب جذب و به‌کارگيري شده، نه توسط مديران و مسئولان عملياتي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و بيمارستان‌ها به انگيزه مدافعان سلامت توجه کافي مي‌شود. نه حقوق و دستمزد آنها متناسب اين روزهاي سخت و پرخطر پرداخت مي‌شود و نه علت اين همه ابتلا شهيد و انفکاک نيروي متخصص از خدمت بررسي و رسيدگي مي‌شود. اين در حالي است که همگان شاهدند پرستاران و سايرمدافعان سلامت در اين روز و شب‌ها با بي‌سابقه‌ترين درصد اشغال تخت‌ها؛ پرکارترين و پرريسک‌ترين بيماران، خطرناک‌ترين بيماري، پرفرسايش‌ترين اوقات و شيفت‌هاي خدمتي را در بيمارستان‌ها سپري مي‌کنند. در اين شرايط به علت عدم افزايش نيرو و شرايط خاص بيماري و بيماران کرونايي؛ فشار کاري و روحي- رواني زيادي به کادر درمان و پرستاران وارد شده به‌گونه‌اي که در برخي از بيمارستان‌ها و بخش‌هاي کرونا هر 10 بيمار و بلکه بيشتر به يک پرستار سپرده مي‌شود. آن هم پرستاراني که 10 ماه مداوم بر اثر مراقبت بي‌وقفه ‌و طولاني از بيماران کرونايي هم فرسودگي روحي- رواني و انگيزشي و هم فرسودگي شديد جسمي پيدا کرده‌اند و تعداد زيادي از اين فرشتگان رحمت حتي مدت‌ها از فرصت ديدار اعضاي درجه يک خانواده خود، برخوردار نمي‌شوند.