زمستان سختي در پيش داريم

آرمان ملي: آمار مرگ و مير کرونا در کشور با اعمال قرنطينه و تعطيلي اصناف و ادارات رو به کاهش است و طبق آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان در يک روز (از يکشنبه 9 آذر تا دوشنبه 10 آذر) 13 هزار و 321 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند و 371 بيمار نيز جان خود را از دست دادند. همچنين 5852 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. با اين حال هنوز تغييري در وضعيت شهرهاي قرمز رخ نداده و مانند ماه‌هاي گذشته فقط استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان نيز در وضعيت نارنجي و زرد قرار دارند. با توجه به کاهش آمار فوتي، مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت از سخت‌ترين زمستان قرن خبر مي‌دهند. همان‌طور که وزير بهداشت نيز به اين موضوع اذعان داشته که «ما پيک زمستانه‌اي را مانند تمام جهان پيش روي خود داريم. در استان‌هاي جنوبي الان هوا معتدل‌تر است ولي با پيش‌روي به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و درب‌ها و پنجره‌ها را مي‌بندند و شيوع بيماري بالا مي‌رود. بنابراين بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجي منطبق بر دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها را بيشتر رعايت کنند و نظارت را افزايش دهند.» سعيد نمکي در ادامه صحبت‌هايش خاطر نشان کرده: «از سازمان هلال‌احمر خواستيم کنار دانشگاه‌هاي علوم پزشکي باشند تا به اتفاق بر اجراي پروتکل‌ها نظارت کنيد و فيدبک آن را به استانداران و فرمانداران ارائه دهيد.»
زمستان سياه‌تر از پاييز
در هفته‌هاي گذشته نيز کارشناسان از شيوع کرونا در فصل زمستان ابراز نگراني مي‌کنند و معتقدند که دنيا بيش از پاييز تلفات شيوع کرونا را در فصل سال خواهد داد. ديويد رلمن، ميکروبيولوژيست در دانشگاه استنفورد گفته است: «روزهاي اوج ويروس کرونا در راه است و ماه‌هاي بسيار جدي و دشواري را پيش رو داريم.» شواهد فزاينده براساس آنچه که در مورد نحوه انتشار اين ويروس و رفتار مردم در ماه‌هاي سرد سال به‌دست آمده نشان مي‌دهد که يک اثر فصلي کوچک احتمالا به شيوع بيشتر اين ويروس در زمستان کمک خواهد کرد. راچل بيکر، اِپيدميولوژيست در دانشگاه پرينستون نيز معتقد است که «جدا از يک اثر فصلي کوچک، عامل اصلي افزايش شيوع ويروس، رقم بزرگي از مردم است که هنوز مستعد آلوده‌شدن هستند.» عوامل مختلف از جمله رفتار افراد و خواص ويروس بر روندهاي فصلي عفونت‌ ويروسي تأثير مي‌گذارد. بعضي ويروس‌ها آب‌وهواي گرم و مرطوب را مي‌پسندند و برخي ديگر برعکس. محققان مي‌گويند که اين يعني ساکنان مناطقي که فصل تابستان را در پيش دارند نيز نبايد بي‌احتياطي کنند.
آماده باش براي پيک زمستانه


در شرايطي کشور ما روزهاي سياهي از لحاظ شيوع کرونا در فصل پاييز پشت سر گذاشت که روزانه به‌طور ميانگين 400 تا 450 در دو ماه و نيم گذشته جانشان را از دست داده‌اند، پس تعطيلي و قرنطينه اين دو هفته مي‌تواند آخرين فرصت براي آمادگي در مواجهه با سخت‌ترين زمستان سال باشد، تا جايي که سعيد خال مديرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س) از ساخت 10 هزار قبر ويژه به دليل شرايط کرونا خبر داده است. اما سعيد نمکي پيک اخير بيماري کرونا در کشور را طوفان سهمگيني خوانده که خوشبختانه در اکثر استان‌ها فعلا به تعادل رسيده است. وزير بهداشت معتقد است که مردم به تله قديمي عادي انگاري شرايط نروند و با تصور اينکه شرايط بهتر شده، ما را از اجراي دقيق پروتکل‌ها دور نکنند و گرنه زمستاني وحشتناک‌ خواهيم داشت. وي افزود: اگر توانستيم تعداد مرگ و مير و موارد بستري را کاهش دهيم فقط در سايه رعايت دقيق پروتکل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است. خوشبختانه به‌رغم پيش‌بيني‌هاي سازمان‌هاي علمي جهاني که در اين ماه و ماه آينده مرگ بالاي 800 تا 1000 نفر را براي ما پيش‌بيني کرده بودند و پيش‌بيني آنها در مورد آمريکا و کشورهاي اروپايي درست از آب درآمد، اما اين پيش‌بيني‌ها به دليل مداخلات به موقع در کشور ما در حال عکس شدن است.