صرف انتقادکردن کافی نیست

میرلوحی خطاب به منتجب‌نیا و حکیمی‌پور: صرف انتقادکردن کافی نیست بالاگرفتن مناقشات بر سر «شعسا» شرق: در ادامه بحث‌هایی که برخی اصلاح‌طلبان در دفاع و رد عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) داشته‌اند، اخیرا انتقادها وجه تندتری به خود گرفته است و برخی از شخصیت‌ها اساس این شورا را نادرست می‌دانند؛ به بیان دیگر اگر در گذشته برخی احزاب این انتقاد را مطرح می‌کردند که در شورای عالی سیاست‌گذاری احزاب از نظر سرمایه اجتماعی و نفوذ کلام هم‌وزن نیستند، درصورتی‌که به هر حزب یک کرسی برای تصمیم‌گیری داده شده است یا آنکه چرا اشخاص حقیقی در کنار اشخاص حقوقی (احزاب) تصمیم‌گیر هستند، اکنون رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت به تندی به «خبرآنلاین» گفته است: «من از اول موافق شورای عالی سیاست‌گذاری نبودم. من بارها گفته‌ام که شورای سیاست‌گذاری یک پرچم ائتلاف در یک مقطع خاص بود که در اواخر سال ۹۳ برای رفع اختلافات بین کمیته راهبردی و کمیته انتخابات شورای هماهنگی اعضای اصلاح‌طلب به وجود آمد، پس محور و مبنای شورای هماهنگی، احزاب اصلاح‌طلب است که مرکب از بیست‌وخرده‌ای حزب قانونی است که در آنجا دبیران می‌نشینند و با هم تبادل نظر می‌کنند و اختلاف‌نظرهایشان را به اتحاد می‌رسانند... شورای سیاست‌گذاری یک مسیر اشتباه بود و ما از ابتدا مخالف بودیم و بعد هم دوستان به‌تدریج به اشتباهاتی که در آن وجود داشت رسیدند، اصل اولیه این است که احزاب تصمیم بگیرند و بعد در یک فضای جمعی بنشینند و با هم تبادل‌نظر کنند و به وحدت نظر برسند و پشتوانه عملی آن هم این است که این کار برای سا‌ل‌های سال انجام شده است و چیز جدیدی نیست، شورای سیاست‌گذاری یک فاجعه جدیدی بود که وارد صحنه شد و تجربه تلخی را بر جا گذاشت... تجربه نشان داد که این نهاد و این فرایند به نتیجه واحدسازی نظرات نمی‌رسد و دیدیم که نه‌تنها وحدت ایجاد نشد بلکه در این مدتی که شورای سیاست‌گذاری فعال بود، بین اصلاح‌طلبان اختلافات تا حدی تشدید شد».
یا آنکه روز گذشته احمد حکیمی‌پور، دبیر کل حزب اراده ملت، در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» علاوه بر حمله به شورای عالی ادعاهایی هم علیه اعضای این شورا مطرح کرد: «من از ابتدا هم منتقد شورای عالی سیاست‌گذاری بودم زیرا این شورا عملا احزاب را تضعیف می‌کرد. اکنون هم ادامه شورای عالی سیاست‌گذاری به صلاح اصلاح‌طلبان نیست و همه باید درپی یک سازوکار اجماعی بهتر باشیم که شمولیت بالایی هم داشته باشد و همه طیف‌ها، تشکل‌ها و احزاب را شامل شود. ما مدت زیادی که برای ایجاد پارلمان اصلاحات یا همان مجمع عالی اصلاح‌طلبان تلاش کردیم اما با کارشکنی برخی و ایجاد بحث‌های فرسایشی از سوی آنها امکان ایجاد آن مجمع عالی فراهم نشد... ما بعد از تشکیل مجلس دهم پیگیر تشکیل مجمع عالی بودیم اما عده‌ای در شورای عالی سیاست‌گذاری خود را قیم همه احزاب می‌دانستند و به‌جای همه تصمیم می‌گرفتند. 
گویا عده‌ای حاکمِ بی‌حکم، در شورای عالی فرمانروایی می‌کردند و هر کجا کم می‌آوردند آقای خاتمی را خرج می‌کردند و هر‌گونه انتقاد به شورای عالی سیاست‌گذاری را تضعیف آقای خاتمی قلمداد می‌کردند... . ایجاد یک جبهه واحد واقعا خنده‌دار است. شورای عالی فضایی بود که برخی فعالیت‌های پشت پرده خود را به نام اصلاح‌طلبی انجام دهند».
در مقابل چنین انتقادهایی محمود میرلوحی، از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری، به دفاع از عملکرد این شورا پرداخته و گفته است: «شورای عالی در هر دو دوره‌اش موفق عمل کرد. حتی به نظر من در دوره اخیر یعنی فعالیتش در انتخابات مجلس یازدهم هم قابل قبول بود زیرا بعد از ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان شورای عالی توانست موضع‌گیری بجا و دقیقی داشته باشد و همه دوستان پای حرفشان ایستادند و زمانی که احساس کردند در انتخابات رقابتی شکل نمی‌گیرد گفتند که لیست نمی‌دهیم و هیچ لیستی از سوی شورای عالی ارائه نشد. بعد از انتخابات مجلس هم که کشور درگیر کرونا شد و با استعفای آقایان عارف و موسوی‌لاری تا‌کنون جلسه‌ای تشکیل نشده است».
او به سخنان منتجب‌نیا و حکیمی‌پور واکنش نشان داد: «درحال‌حاضر که وقت زیادی تا انتخابات نمانده است و در وضعیت کرونا هم قرار داریم بهترین راه همین است که با شورای عالی جلو برویم. آقای منتجب‌نیا و آقای حکیمی‌پور که می‌گویند یک ساختار دیگری باید ایجاد شوند و شورای عالی فایده ندارد از مدل بی‌عیب و نقص خود رونمایی کنند تا ما هم بدانیم چه راهی باید در پیش بگیریم. فقط منتقدبودن که کاری از پیش نمی‌برد. ما می‌گوییم در حال حاضر با همین سازوکار می‌شود وارد انتخابات 1400 شد و حالا که دوستان انتقاد دارند بگویند که باید چه کرد؟».
این اختلاف‌نظرها در حالی است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چند ماهی می‌شود که رئیس‌ و نایب‌رئیس ندارد و باید دید که در وضعیتی که چند ماهی تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 باقی نمانده امکان احیای این تشکیلات وجود دارد یا خیر!