تهران بر لبه تیغ طغیان شدیدتر کرونا

سرویس جامعه جوان آنلاین: روند کاهشی فوتی‌های کرونایی طی روز‌های اخیر همچنان حفظ شده‌است. روز گذشته هم گزارش وزارت بهداشت از آخرین آمار شیوع کرونا در کشور از کاهش فوتی‌های ۲۴ ساعته به ۲۹۴ مورد حکایت داشت. در طول دو ماه گذشته این نخستین‌باری است که فوتی‌های کرونا به زیر ۳۰۰ نفر رسیده‌است. با تمام اینها، اما اوضاع در برخی مناطق از جمله پایتخت به شدت شکننده است و تهران لب تیغ طغیان شدیدتر کرونا قرار دارد. به همین خاطر فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به احتمال بازگشت سنگین‌تر ویروس کرونا در روز‌های افول هشدار می‌دهد. وی با تأکید بر اینکه کرونا هنوز در تهران در حال قربانی گرفتن است، تصریح می‌کند: «کالبد پایتخت به ویروسی آلوده است که در حال تسخیر سنگر‌های جدید بیولوژیک است. بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.»
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۶ آذر، ۱۱ هزار و ۵۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر رسید.
در همین زمان، ۲۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.
تا کنون ۷۳۰ هزار و ۷۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۸۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


از ابتدای شیوع کرونا در کشور ۶ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
تهران در لبه تیغ طغیان شدیدتر کرونا
تهران دومین روزی است که وارد وضعیت نارنجی شده، اما هنوز هم بر لب تیغ وضعیت قرمز قرار دارد.
علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت شکننده و نگران‌کننده تهران از نظر شیوع کرونا و تأکید بر اینکه نباید وضعیت فعلی را به عنوان شرایط مطلوب و ثبات یافته در تهران تلقی کرد، در خصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد.
وی به عوارض ناشی از بیماری کرونا در ابعاد مختلف بیماری‌زایی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی اشاره کرد و با توجه به نتایج مطالعات صورت گرفته در تهران افسردگی، اضطراب، دلزدگی‌های اجتماعی، اختلال در امنیت شغلی، تزلزل وضعیت اقتصادی آحاد شهروندی، آسیب‌های اقتصادی اقشار فرودست، سیکل معیوب بیماری و فقر را برخی از این عوارض برشمرد.
زالی با اشاره به وضعیت شکننده و نگران‌کننده تهران از نظر شیوع بیماری یادآور شد: «نباید وضعیت فعلی را به عنوان شرایط مطلوب و ثبات‌یافته در تهران تلقی کرد و باید در خصوص پدیده رجعت یا بازگشت سنگین‌تر بیماری در اپیدمی‌ها هشدار داد.»
وی خاطر نشان کرد: «در این پدیده هنگام افول بیماری ممکن است شاهد بازگشت سنگین‌تر آن باشیم به همین دلیل باید مردم و مسئولان مراقب باشند، زیرا هنوز کرونا در تهران در حال قربانی گرفتن است، کالبد شهر به ویروسی‌آلوده است که در حال تسخیر سنگر‌های جدید بیولوژیک است، بنابراین از دیدگاه کارشناسی از نقطه افول نسبی بیماری در تهران دور هستیم.»
به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، اکنون در استان تهران تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها مقداری کمتر شده‌است و وضعیت نسبی قابل‌قبولی داریم؛ البته هنوز تعداد بیماران کرونایی بستری بیش از ۴ هزار نفر است و تعداد فوتی‌ها در استان تهران ظرف دیروز و امروز نیز نزدیک به ۷۰ نفر بوده‌است.
کار کارستان وزارت بهداشت برای واکسن کرونا
هر چند هنوز تا رسیدن به ثبات در کشور فاصله زیادی داریم و تعداد فوتی‌های کرونا از ۵۰ هزار نفر عبور کرده، اما وزیر بهداشت از عملکرد خود و همکارانش راضی است.
سعید نمکی با تأکید بر آمادگی وزارت بهداشت از قبل از ورود کرونا به کشور افزود: «خارجی‌ها گروه‌های مطالعاتی دارند و محاسباتی در خصوص ایران داشتند و برای آن‌ها کرونا، یک مؤلفه بسیار مهم در فروپاشی نظام جمهوری اسلامی بود.»
وزیر بهداشت تأکید کرد: بحث مدیریت کرونا، مربوط به وزارت بهداشت نیست، بلکه مربوط به کل نظام جمهوری اسلامی ایران است. برای همه کشور‌ها پیش‌بینی‌های مرگ‌ومیر بیماران را کرده اند و ما هم جزو آن مجموعه بودیم و امروز پنج به یک از آن‌ها جلو هستیم.»
نمکی با تأکید بر اینکه اپیدمی کرونا و امواجی مانند آن، هر ۱۵۰ سال یک بار جهان را تهدید می‌کند، افزود: «امروز در نقطه‌ای قرار داریم که یکی از نقاط بسیار حساس تاریخ این مملکت است. ما در این مملکت، دو ماهه رمدسیویر و فاویپیراویر را ساختیم. در عرض ۵۶ روز ونتیلاتور و ماسک تولید کردیم که می‌توانستیم صادر کنیم. اجازه نداده‌ایم و نمی‌دهیم که این غرور ملی آسیب ببیند و خواهید دید که در زمینه واکسن هم کاری کارستان خواهیم کرد. الان دنیا قبول کرده‌است که ما یکی از پیشتازان عرصه واکسن‌سازی هستیم.»
کاهش مرگ و میر‌های کرونایی با طرح شهید سلیمانی
همراهی بسیج و سپاه با وزارت بهداشت تأثیر بسزایی در دستاورد‌های مدیریت کرونا داشته‌است.
به گفته سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور، فرمانده کل سپاه طی تماسی با دکتر نمکی، وزیر بهداشت، آمادگی سپاه و بسیج را برای کاهش آلام مردم اعلام کردند.
وی افزود: «در طول این ماه‌هایی که از شیوع کرونا طی شده‌است، در چهار زمینه مشخص سپاه ورود کرده که آگاهی‌بخشی و آموزش بخشی از این برنامه بود که همگام با صدا و سیما پیگیری شد و ما نیز از ظرفیت‌های خودمان در این زمینه بهره گرفتیم تا بتوانیم به بدنه سلامت کشور کمک کنیم.»
سردار رمضان شریف به اجرای طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: «این طرح حاصل مشارکت بسیج و وزارت بهداشت است که در این دوره غربالگری برای کمک به شناسایی مبتلایان و کمک برای درمان و شناسایی افرادی که نیاز به مراقبت ویژه دارند با همکاری خانه‌های بهداشت در دستور کار است تا بتوانیم در قالب تیم‌هایی که متشکل از پزشک، پرستار، بهیار و مسئول تأمین لجستیک نیز در آن دیده شده، یک امکان بهتری در درون محلات برای کمک به بیماران کرونایی و درمان آن‌ها فراهم کنیم.»
وی از دستاورد‌های این طرح را کمک به کاهش مشکلات بیماران کرونایی و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا برشمرد و تصریح کرد: «این طرح به واسطه پراکندگی گسترده پایگاه‌های بسیج در سراسر کشور و از جمله تا عمق محلات، می‌تواند با همکاری وزارت بهداشت به اهداف ارزشمند آن برسد که همانا تقویت ارائه خدمات به مردم در مواجهه با این بیماری است.»