محدوده برزخی

مسعود حمیدی

 آغاز ماجرا به سال 87 یعنی 12 سال پیش بازمی‌گردد، زمانی که طرقبه و شاندیز که بخش‌هایی از شهرستان مشهد بودند، در تقسیمات کشوری تغییر جایگاه پیداکرده و شهرستان طرقبه شاندیز در تابستان 87 متولد می‌شود، شهرستانی با خطوط و مرزهای سیاسی در تقسیمات کشوری. از همان ابتدای تأسیس این شهرستان مسئولان شهرستان مشهد به خطوط مرزی تعیین‌شده بین این دو شهرستان معترض و معتقد بوده‌اند که حدود هزار کیلومتر از حریم شهر مشهد از این شهر جدا شده و در مرزهای تقسیمات کشوری شهرستان جدید التاسیس طرقبه شاندیز قرارگرفته است ولی این تمام ماجرا نبود متولیان شهرستان طرقبه شاندیز نیز اعلام کردند که مرز بخش طرقبه باید با مرزهای این شهرستان منطبق شود و این یعنی حدود 2 هزار هکتار دیگر از حریم شهرستان مشهد کاهش یابد. اختلافات ادامه‌دار و ریشه‌ای حریم و محدوده شهر مشهد و شهرستان طرقبه شاندیز ناشی از آن بود که شورای شهر مشهد مصوبات شورای عالی شهرسازی را مبنا قرار داده و می‌دهند و مسئولان شهرستان طرقبه شاندیز مرز سیاسی تقسیمات کشوری وزارت کشور را مبنا می‌دانند؛ اما آتش این اختلافات زمانی شعله‌ورتر شد که سال 96 طرح جامع شهر مشهد رونمایی شد و در قالب این طرح حریم شهر مشهد افزایش دو برابری یافت و مسئولان شهرستان طرقبه شاندیز به شدت به این موضوع معترض شدند، در برهه‌ای نیز بنا بود ستاد تدبیر استان درباره این اختلاف تصمیم‌گیری کند اما این کلاف هنوز سردرگم است.
محدوده مورد اختلاف کجاست؟
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد درباره محدوده مورد اختلاف به خراسان رضوی می‌گوید: محدوده حدفاصل سه‌راه طرقبه شاندیز تا خیابان مدرس (کال صفی‌آباد) که در سمت راست جاده شاندیز قرار می‌گیرد جزء « محدوده» شهر مشهد است و بعد از آن تا جاده حسن‌آباد هم جزء حریم شهر مشهد است که این محور مورد اختلاف مشهد و طرقبه شاندیز است.محمدهادی مهدی نیا منشأ اختلاف را این‌گونه ترسیم می‌کند: تعیین حریم و محدوده شهرها و شهرستان‌ها بر عهده مرجع قانونی است؛ شورای عالی معماری و شهرسازی خطوط حریم و محدوده شهرها را ترسیم  می کند و تقسیمات کشوربر عهده  وزارت کشور است که بیشتر از نظر سیاسی تعیین می‌کند کدام آبادی، روستا و بخش جزء یک شهرستان است.12 سال پیش زمانی که شهرستان بینالود متولد شد مسئولان تقسیمات کشوری خطی را به‌عنوان شهرستان طرقبه شاندیز مشخص کرده اند در همان برهه طرح سوم جامع مشهد به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی می‌رسد و محدوده و حریم شهر مشهد را مشخص می‌کند، خطوط تعیین‌شده در طرح جامع مشهد با خطوط تعیین‌شده برای طرقبه شاندیز با هم تداخل پیدا می‌کند.این عضو شورای شهر مشهد درباره مساحت مورد اختلاف می‌گوید: کار شورای عالی معماری و شهرسازی نقشه مبناست بر اساس خطوطی که با GPS تعیین می‌شود خط حریم و محدوده را مشخص می‌کند اما در تقسیمات کشوری خیلی به نقشه توجه نمی‌شود و می‌گویند مثلاً فلان روستا و فلان  آبادی متعلق به شهرستان الف است و این موضوع باعث می‌شود وقتی روی نقشه بخواهیم صحبت کنیم مساحت‌های مختلف بین 5 تا 20 هزار هکتاری محل اختلاف این دو شهرستان می‌شود. بعضی روایت‌ها تا الهیه مشهد را متعلق به طرقبه شاندیز  و بعضی روایت‌ها هم شهرک صنعتی توس را متعلق به مشهد می‌داند؛ اما به دلیل این که آن چه در صورت‌جلسات تقسیمات کشوری آمده است خیلی «جغرافیایی» نبوده یعنی خطوط مشخص نیست تنها در دو محدوده «تخته مایون» و «کلاته آهن» به دلیل این که اراضی قیمت چندانی ندارد محل اختلاف چندانی نیست اما در محدوده سمت راست جاده شاندیز تا جاده حسن‌آباد، اراضی شهرک صنعتی توس، اراضی حسین‌آباد و صفی‌آباد تا روستای چاهشک محدوده مورد اختلاف جدی است چون همیشه این اراضی نوسانات قیمت زیادی دارد.مهدی نیا درباره اراضی اضافه‌شده در طرح جامع اخیر مشهد می‌گوید: حدفاصل سه‌راه طرقبه شاندیز تا کال صفی‌آباد جزو محدوده شهر مشهد و با کاربری مسکونی و گردشگری در نظر گرفته‌شده‌اند اما طبق ابلاغیه طرح جامع، این اراضی به این شرط به محدوده و حریم شهر مشهد اضافه‌شده‌اند که این اراضی باید با دفتر تقسیمات کشوری تدقیق شوند؛ اما دو وزارتخانه؛ یعنی وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی هیچ‌وقت جلسه مشترکی به میزبانی استانداری خراسان رضوی برگزار نکرده‌اند تا محدوده‌های مورد اختلاف را شناسایی و تصمیم‌گیری کنند. باید توجه داشته باشیم که مسئولان دو شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز در این موضوع ذی نفع هستند و این می‌طلبد که در استانداری یک «همت» وجود داشته باشد که با همکاری دو وزارتخانه کشور و راه و شهرسازی صورت‌جلسه‌ای بر اساس نظرات کارشناسان تدوین کنند و اعلام شود که هم مسئولان شهر مشهد و هم مسئولان طرقبه شاندیز از آن تمکین کنند.


نتیجه حل نشدن اختلاف؛ حاشیه شدن محدوده
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد می‌گوید: باید توجه داشته باشید که آن چه در این محدوده در حال رخ دادن است هیچ‌گاه منتظر تحولات و اختلافات شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز نمی‌ماند و این شهرستان ها درهم‌ تنیده هستند. بنده به‌عنوان کارشناس باید بگویم وضعیت موجود به نفع هیچ‌کس نیست و اراضی مورد اختلاف در حال از بین رفتن هستند و یک حاشیه‌نشینی جدیدی در این محدوده ایجاد خواهد شد. بنابراین باید استانداری و شخص استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت حل کردن این موضوع را در دستور کار اصلی خود قرار دهد زیرا در این 12 سال چنین بازیگردانی را از استانداری و استاندار برای حل مشکل نداشته‌ایم.
ما تابع قانونیم و قانون مشخص است
رئیس شورای شهرستان طرقبه شاندیز نیز دراین‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: ما در شهرستان طرقبه شاندیز می‌گوییم همه باید تابع «قانون» باشند. در یک‌زمانی قانون شهرستان طرقبه شاندیز را تأسیس و محدوده آن را مشخص کرد. قانون می‌گوید طرح جامع هر شهری باید تابع تقسیمات کشوری باشد و این محدود به طرح جامع مشهد یا شهر دیگری نیست. وقتی بر اساس تقسیمات کشوری و سیاسی، بخشی از صفی‌آباد، حسین‌آباد، چاهشک زیر نظر طرقبه قرارگرفته‌اند شما نمی‌توانید طرح جامع تصویب کنید و 5 هزار متر از این اراضی را بگیرید.
با طرح جامع مشهد موجودیت شهرستان بینالود زیر سؤال می‌رود
حسین ثابت گلستانی می‌افزاید: این که الان جلوی طرح جامع مشهد گرفته‌شده این است که این‌ها قانون تقسیمات سیاسی کشور را رعایت نکرده‌اند. می‌گویند آن را هم درست می‌کنیم که این درست کردن یعنی شهرستان طرقبه شاندیز را منحل کنید. درواقع کاسته شدن 5 هزار هکتار از اراضی شهرستان طرقبه شاندیز و جمعیت آن مسائل جانبی را برای این شهرستان به وجود خواهد آورد و «موجودیت» شهرستان زیر سؤال خواهد رفت و این موضوع جدی است.وی تصریح می‌کند: علاوه بر این ما اعتقاد داریم دست‌هایی پشت پرده وجود دارد. کسانی هستند که در محدوده مانند حسین‌آباد چندین هکتار زمین در اختیار دارند که ارزش هر متر زمین آن‌ها مثلاً 50 هزار تومان است و الان که در محدوده طرح جامع قرار بگیرد قیمت هر متر زمین آن‌ها میلیونی خواهد شد. اگر بناست این اراضی تغییر کاربری شود چرا برای شهرستان طرقبه شاندیز انجام نشود؟ در گذشته این اتفاق درباره بخش‌هایی از وکیل‌آباد، نمایشگاه و حتی آب  و برق که جزء بخش طرقبه بوده‌اند رخ‌داده است که این اراضی را تغییر کاربری دادند و اکنون این اتفاق در صفی‌آباد در حال رخ دادن است.این عضو شورای شهر طرقبه می‌افزاید: ما می‌گوییم باید تابع قانون باشیم تا زمانی که ما شهرستانی به اسم طرقبه شاندیز داریم خلاف است که اراضی را از این شهرستان کاهش دهیم. تصویب طرح جامعی که خلاف تقسیمات سیاسی است خلاف قانون است و بالاترین مرجعی که آن را تصویب کرده است هم باید پاسخ گو باشد.
کسانی مقابل ما ایستاده‌اند
ثابت گلستانی می‌گوید: هدف این‌ها از طرح جامع این است که ساخت‌وسازها را از مجیدیه تا صفی‌آباد ادامه دهند و منبع درآمدی برای خود ایجاد کنند و هرگز به فکر بافت منطقه نیستند که امروز هم‌محلی برای گردشگری و تفرجگاه مردم است و آن را از بین خواهند برد. در دوره‌ای برخی در قالب تعاونی‌ها از اداره‌های مختلف آمدند و زمین‌های طرقبه شاندیز را قطعه‌قطعه کردند و زمانی که تبدیل به شهرستان شدیم جلوی این کارشان را گرفتیم و امروز مقابل ما ایستاده‌اند. این‌ها حتی برای گلبهار و چناران هم این نقشه را کشیده‌اند.رئیس شورای شهرستان طرقبه شاندیز تأکید می‌کند: ما در شهرستان طرقبه شاندیز می‌گوییم هرچه قانون بگوید باید اجرا شود. بدانید این‌ها اگر بدانند کارشان قانونی است حتی یک ساعت هم معطل نخواهند ماند و بدانید پشت پرده چیزهایی وجود دارد، داستان هکتارها زمینی است که اگر در محدوده شهر مشهد قرار بگیرد چند صد برابر ارزش پیدا خواهد کرد و کم‌کم مقامات قضایی و امنیتی این موضوع را خواهند فهمید. استاندار باید اعلام کند که حریم و محدوده شهرستان مشخص است و کسی حق ندارد برای آن تعیین تکلیف کند.
طرح جامع مشهد خلاف قانون تقسیمات کشوری است
فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز، نیز دراین ‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: هیچ اختلافی در مرز و محدوده بین شهرستان مشهد و شهرستان طرقبه شاندیز وجود ندارد اما شهرداری مشهد طرح جامعی تهیه‌کرده و به‌صورت کاملاً غیرقانونی و مغایر با تقسیمات کشوری بخشی از اراضی شهرستان طرقبه شاندیز و چناران را به محدوده و حریم شهر مشهد افزوده است و این طرح به دلیل مغایرت با تقسیمات کشوری در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب نشده است. لذا مسئولان شهر مشهد ابتدا باید طرح جامع خود را اصلاح کنند. اگر هم روزی قصد داشته باشند در محور غرب توسعه بدهند باید ابتدا مسئله تقسیمات کشوری آن را حل ،بعد طرح جامع تهیه کنند.سید حسن حسینی می‌افزاید: اگر در محدوده شهرستان طرقبه شاندیز تخلفاتی هم در حوزه ساخت‌وساز انجام‌شده است ما به‌صورت جدی برخورد می‌کنیم و بیشترین تخلفات مربوط به دوره‌ای بود که طرقبه و شاندیز بخش‌های از شهرستان مشهد بوده‌اند تخلفاتی که به دلیل اختیاراتی که پیشتر به دهیاران داده‌شده بود رخ‌داده و نمونه‌های آن را می‌توان در « ده نو»، «حسین‌آباد» و «ویرانی» مشاهده کرد که امروز ما را گرفتار کرده است.
وی درباره لب‌به‌لب بودن محدوده شهر مشهد با طرقبه شاندیز و این که هم اکنون حریمی برای شهر مشهد در محور غرب وجود ندارد، می‌گوید: لب‌به‌لب بودن محدوده‌های شهرها یکی از امتیازات مهمی است که باعث کاهش حاشیه‌نشینی می‌شود. لزومی هم ندارد حریم شهر مشهد به سمت غرب بیاید، درواقع مشهدی‌ها می‌گویند چون محور غرب زمین‌های بهتر و گران‌تری دارد به ما بدهید ما هم می‌گوییم این کار را نمی‌کنیم بروند در محور بخش مرکزی توسعه بدهند که جا هم دارد.
وزارت کشور زیر بار اصلاح تقسیمات نخواهد رفت
فرماندار طرقبه شاندیز با بیان  این که اگر دفتر تقسیمات کشوری خواسته مسئولان شهر مشهد در طرح جامع این شهر را تایید کنند و اراضی طرقبه شاندیز به مشهد واگذار شود ما قبول خواهیم کرد، ادامه می دهد: اما خط‌کشی‌هایی که در طرح جامع برای محدوده شهر مشهد در نظر گرفته‌اند کاملاً غیر فنی است مثلاً در ویرانی یک کوچه را مرز مشهد و طرقبه شاندیز قرار داده‌اند. مشهد نمی‌تواند تأییدیه طرح جامع خود را تصویب کند و بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اداره کل تقسیمات کشوری به‌هیچ‌وجه زیر بار اصلاح تقسیمات نخواهد رفت زیرا حق قانونی با شهرستان طرقبه شاندیز است. ما حتی در یک برهه پیشنهاد دادیم که بخش جنوبی بزرگراه مشهد چناران در اختیار طرقبه شاندیز قرار بگیرد و بخش شمالی آن به مشهد واگذار شود که اداره کل تقسیمات کشوری مخالفت و اعلام کرد برای این کار باید اول تقسیمات کشوری اصلاح شود این در حوزه صلاحیت تصمیم‌گیری هیئت‌وزیران است. علاوه بر این بارگذاری مسکونی این پهنه آن‌هم به شکلی که در قاسم‌آباد انجام‌شده است باعث نابودی هویت گردشگری طرقبه شاندیز خواهد شد و تنفسگاه مشهد از بین خواهد رفت.
فرماندار مشهد جزئیات بیشتری از روستاهای اختلافی را شرح می‌دهد. سید محمدرضا هاشمی در گفت وگو با خراسان رضوی تصریح می کند: پس‌از این که در سال 87 طرقبه و شاندیز از شهرستان مشهد انتزاع پیدا کرد و شهرستان بینالود تشکیل شد درباره 12 روستا بین شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز اختلاف وجود داشت. با پیگیری‌های انجام‌شده در تیر89 با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور تکلیف 9 روستای مورد اختلاف ازجمله قاسم‌آباد، وکیل‌آباد، خلج، امامیه، چاهشک بالا، تقی‌آباد، ثامن، نمایشگاه بین‌المللی و باغ وکیل‌آباد تعیین‌ و از بخش طرقبه جدا و به دهستان توس بخش مرکزی مشهد الحاق شدند اما اختلاف بر سر سه روستای «حسین‌آباد»، «صفی‌آباد» و «ویرانی» حل‌نشده باقی ماند.فرماندار مشهد تأکید می‌کند: از نظر ما این سه روستا هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. هرچند در تقسیمات کشوری سه روستای مذکور جزء تقسیمات سیاسی طرقبه شاندیز محسوب می‌شدند و شهرستان مشهد درباره آن‌ها مکاتباتی انجام داد. برای بنده فرماندار اولویت تقسیمات کشوری است و ما به این سه روستا معترض هستیم و هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند؛ اما این اختلاف باعث آن نشده است که دستگاه‌های اجرایی خدمات‌دهی خود را به این سه روستا قطع کنند و با نظارت واحد خارج از حریم معاونت عمرانی استانداری ساخت‌وساز و صدور پروانه‌ها و ارائه خدمات انجام می‌شود.وی درباره این که چرا بعد از 12 سال هنوز این سه روستا تعیین تکلیف نشده‌اند، می‌گوید: از زمانی که بنده متولی فرمانداری مشهد شده‌ام سه بار مکاتباتی انجام دادیم، ولی هنوز به سرانجام نرسیده است. این سه روستا قبلاً جزء مشهد بوده‌اند و از همان زمان که شهرستان طرقبه شاندیز تأسیس شد مشهد مکاتبه کرد و خواستار اصلاح تقسیمات سیاسی 12 روستا شد که از این تعداد هنوز سه روستا تعیین تکلیف نشده‌اند.فرماندار مشهد می‌افزاید: با توجه به این که ما انتخابات شورای شهر و روستا را پیش روداریم امیدوار هستیم که پیش ‌از آن، این سه روستا تعیین تکلیف شوند.
طرح جامع نباید از مرز سیاسی تجاوز می‌کرد
از سویی دیگر مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری به ابلاغیه شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره می کند و به خراسان رضوی می‌گوید: در ابلاغیه طرح جامع مشهد از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی بخش‌هایی را به این طرح اضافه کرده است که به لحاظ تقسیمات سیاسی جزء شهرستان طرقبه شاندیز هستند. درحالی‌که باید آن زمان که طرح جامع ابلاغ می‌شد این موضوع را در نظر می‌گرفتند که از مرز سیاسی شهرستان مشهد تجاوز نشود.مهدی سالیانی می‌افزاید: در چنین وضعیتی باید دو کار انجام شود؛ یا شورای عالی معماری و شهرسازی بخش‌هایی از طرح جامع مشهد را که در تقسیمات سیاسی طرقبه شاندیز هستند اصلاح کند یا تقسیمات سیاسی شهرستان شاندیز به نحوی اصلاح شود که این محدوده اختلاف تعیین تکلیف شود. چندین سال است ما پیگیر موضوع هستیم و آن بخشی را که می‌توانستیم در داخل استان حل کنیم انجام دادیم و واحد خارج از حریم بر صدور پروانه‌های ساختمان در محدوده مورد اختلاف نظارت می‌کند اما این تنها مسکن است و باید یا طرح جامع مشهد اصلاح شود یا تقسیمات سیاسی که هیچ‌کدام در حیطه اختیارات استان نیست.
وی درباره ارجحیت قانون تقسیمات کشوری یا قانون مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی می‌گوید: سه روستای حسن‌آباد، صفی‌آباد و ویرانی جزء تقسیمات سیاسی شهرستان بینالود هستند. به لحاظ تقدیم و تأخر قاعدتاً اول مرز تقسیمات سیاسی بین دو شهرستان در سال 87 تثبیت و بعد از آن طرح جامع مشهد ابلاغ‌شده است. بنابراین طرح جامع مشهد باید بر اساس مرز سیاسی ابلاغ می‌شد؛ اما در استان‌های مختلف این موضوع به وجود آمده و بعضاً با رأی دیوان عدالت اداری تعیین تکلیف شده است.سالیانی درباره این که چگونه طرح جامع مشهد بدون توجه به مرز تقسیمات سیاسی در کمیسیون ماده 5 استان و سپس توسط استانداری و شورای عالی معماری و شهرسازی تایید شده است می‌گوید: این سؤال را در وهله اول باید اداره کل راه و شهرسازی و در وهله دوم وزارت راه و شهرسازی پاسخ گو باشد. استانداری کارفرمای طرح جامع مشهد نبوده است. البته باید توجه داشته باشید ممکن است کمیسیون ماده 5 استان و شورای برنامه‌ریزی استان یک‌ چیز را مصوب کند و به شورای عالی معماری و شهرسازی برود و بعد از آن چیز دیگری توسط این شورا ابلاغ شود؛ یعنی طی 15 سال گذشته خیلی طرح‌ها بوده که ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی آن چیزی نبوده که توسط استان ارسال‌شده است.مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری درباره ابلاغیه شورای عالی معماری و شهرسازی برای طرح جامع مشهد می‌گوید: این شورا در ابلاغیه گفته است باید در وزارت کشور تقسیمات کشوری اصلاح شود و یک تکلیفی گذاشته است که معلوم نیست چگونه قرار است اجرایی شود و آیا در ید اختیار این شورا بوده که این‌چنین تصمیمی برای تقسیمات کشوری بگیرد؟ شورای عالی معماری و شهرسازی گفته است که ما مرز طرح جامع مشهد را در این نقطه تثبیت می‌کنیم و تقسیمات کشوری باید خودش را با آن منطبق کند و این جای سؤال است که این شورا می‌تواند چنین تعیین تکلیفی بکند؟ این ابهام سال‌هاست که باقی‌مانده است.
مسئولان وقت استان با وجود اطلاع از تقسیمات کشوری مرز مشهد را فراتر از حوزه مرکزی تثبیت کردند
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اما معتقد است مرز تقسیمات کشوری بین شهرستان بینالود و مشهد از همان ابتدای تشکیل شهرستان بینالود به‌صورت کامل مشخص نبوده است. بهاره بزرگمهر در گفت وگو با خراسان رضوی خاطر نشان می کند: تدقیق مرزهای سیاسی این دو شهرستان هنوز به‌صورت کامل انجام‌نشده و محل اختلاف است.وی درباره تصویب طرح جامع مشهد بدون توجه به اختلافات تقسیمات سیاسی بین دو شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز می‌گوید: سال 88 که طرح جامع مشهد در کارگروه استانی مطرح شد کارفرمای آن نهاد مطالعاتی شهرداری مشهد بود. مسئولان وقت استان در آن زمان به رغم اطلاع از موضوع تداخل مرز تقسیمات کشوری دو شهرستان، مرز مشهد را فراتر از مرز حوزه مرکزی آن تثبیت کردند.
بزرگمهر ادامه می‌دهد: این تصمیم استان به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می‌شود. شورای عالی معماری و شهرسازی تأکید می‌کند که تصمیم استان را می‌پذیرد به‌شرط این که اصلاح مرز تقسیمات کشوری بین دو شهرستان انجام شود. درواقع شورای عالی معماری و شهرسازی هیچ تغییری در مصوبه استان انجام نداده است. معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تأکید می‌کند: شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند به همین دلیل گفته است  یا مرز تقسیمات کشوری بین دو شهرستان در محور غرب اصلاح یا پیشنهاد دیگری ارائه شود. ما هم پیگیر همین موضوع هستیم که مرز تقسیمات کشوری بین دو شهرستان مشخص و به ما ابلاغ شود.وی تصریح می‌کند: تنها حساسیت ما این است که اراضی غرب مشهد که بسیار حساس هستند حتماً در حریم قرار بگیرد تا حفاظت بیشتری از آن‌ها شود و این که در حریم مشهد قرار بگیرد یا در حریم بینالود تفاوتی نمی‌کند. تنها چیزی که اکنون برای ما مهم است تعیین تکلیف محدوده اختلافی است که رسماً به ما ابلاغ شود مرزها کجا هستند؛ یعنی تقسیمات کشور مرز تقسیمات کشوری را مشخص و به ما ابلاغ کند تا ما بر اساس آن پیشنهاد بدهیم.
توضیحات وزارت کشور و بازگشت به نقطه آغاز
اما با توجه به این که در ابلاغیه شورای عالی معماری و شهرسازی درباره طرح جامع مشهد اصلاح تقسیمات کشوری برای این طرح مدنظر است و از سویی این اختلاف 12 ساله معطوف به تصمیمات اداره کل تقسیمات کشوری است به سراغ زهرا احمدی مدیرکل تقسیمات کشوری رفتیم وی به‌صورت کتبی، کلی و مختصر پاسخ گوی سوالات ما بود.وی در پاسخ به این سؤال که آیا محدوده طرح جامع یک شهر می‌تواند فراتر از خطوط تقسیمات کشوری برود؟ مطرح کرده است: بر اساس ماده 4 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362 و نیز ماده 2 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها مصوب 1384، حریم و محدوده هیچ شهری نباید از حدود شهرستان و بخش تابعه فراتر رود.مدیرکل تقسیمات کشوری در پاسخ به این سؤال که آیا شورای عالی معماری و شهرسازی جایگاه قانونی برای تصمیم‌گیری درباره این اختلاف و افزایش حریم و محدوده شهر مشهد را داراست؟ گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی تنها مرجع اصلاح یا گسترش حریم و محدوده شهرهاست؛ مشروط به رعایت قوانین مصوب.احمدی در پاسخ به این موضوع که «چند سال است که حل این اختلاف به دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور واگذارشده است سرانجام چه می‌شود و هیئت یا دفتر تقسیمات کشوری چه زمانی می‌خواهد این مسئله را حل کند؟ بیان کرد: اصلاح محدوده شهرستان‌های مشهد و بینالود (طرقبه شاندیز) در استانداری خراسان رضوی در حال مطالعه و بررسی است که به‌محض حصول نتیجه، در دستور کار دفتر تقسیمات کشوری قرار خواهد گرفت.مدیرکل تقسیمات کشوری در پاسخ به این موضوع که آیا وزارت کشور تصمیم دارد در این‌ باره اختیار را به استاندار خراسان رضوی واگذار کند؟ پاسخ داد: اصلاح حدود بین شهرستان‌ها از جمله وظایف و اختیارات هیئت محترم وزیران است و این مرجع عالی، در این زمینه هیچ‌گونه تفویض اختیاری به وزارت کشور یا استانداری نکرده است.وی همچنین افزود: دفتر تقسیمات کشوری با توجه به ماهیت فعالیت‌های تخصصی و فنی خود، در تمامی طرح‌هایی که جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی دارد، صرفاً با لحاظ کردن قوانین و ضوابط و بدون توجه به مؤلفه‌های نامرتبط و غیرتخصصی، سعی در تدبیر امور دارد به‌نحوی‌که بیشترین رضایت‌مندی اجتماعی حاصل شود.
طرحی که جزئیاتش افشا نمی‌شود
 «محمدعلی نبی پور» مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری، استانداری نیز دراین‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: پیش از انتخابات مجلس یازدهم ،طرحی در دفتر تقسیمات کشوری استان آماده و مقرر شد در جلسات کارشناسی بررسی و نهایی شود؛ اما به دلیل این که هنوز نهایی نشده است نمی‌توانیم درباره جزئیات آن اظهارنظر کنیم.وی تأکید می‌کند: انتخابات شهر و روستا در محدوده مورد اختلاف ‌مانند دوره‌های گذشته در شهرستان بینالود برگزار می‌شود و مشکلی در این ‌باره وجود ندارد. امیدواریم این مسئله هرچه زودتر حل شود.
هیئت دولت به وظیفه قانونی خود عمل کند
12 سال است که مرز سیاسی و حریم شهرهای مشهد و طرقبه شاندیز باهم اختلاف شدیدی دارد و وزارت کشور و تقسیمات کشوری هنوز به‌صورت رسمی خطی را به‌عنوان مرز سیاسی و تقسیمات کشوری بین این دو شهرستان به طور رسمی رونمایی نکرده است، طرح جامع مشهد روی همین خطوط متغیر بسته می‌شود و معلوم نیست این کم‌وزیاد شدن خطوط مرزی بین دو شهرستان یا در هاله ای از ابهام ماندن این محدوده به سود یا ضرر چه کسانی است ولی آن چه واضح است این کلاف سردرگم بنا نیست به این سادگی باز شود و هیئت دولت باید خود راسا بر اساس قانون این داستان را ختم به خیر کند.