خداحافظ! مردی که اشک‌هایت بر فاجعه برجام در تاریخ ثبت شد

سرویس سیاسی-علی‌اصغر زارعی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جانشین سابق پدافند غیرعامل شب دوشنبه بعد از جراحی سر و بستری شدن در بیمارستان دعوت حق را لبیک گفت.
این جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌هایی چون فرماندهی ستاد جنگ الکترونیک سپاه پاسداران، ریاست دانشکده فنی دانشگاه امام حسین(ع) و جانشینی سازمان پدافند غیرعامل را نیز در کارنامه خود داشت.
اشک‌های دکتر زارعی پس از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس از خاطرات سیاسی ماندگار سال‌های اخیر بود. در جریان تصویب جزئیات طرح اجرای برجام در مهرماه سال 94، مرحوم علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درحالی که نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد داشت شروع به‌ اشک ریختن کرد و جمعی از نمایندگان اطراف وی حضور یافتند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و این نماینده غیور که اوضاع مساعدی نداشت به اورژانس مستقر در مجلس منتقل شد تا تحت نظارت پزشکان قرار بگیرد. جمعی از نمایندگان هم به عیادت وی رفتند.
برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای فردای آن روز تصویر او را با تیترهایی گزنده و تمسخرآمیز منتشر کردند و البته بعدها روشن شد که حق با چه کسی بوده و چه کسی حامی منافع ملی و مردم بود و چه کسانی ساده‌لوحانه دل به دشمن بسته بودند.


روز گذشته خبر درگذشت نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت؛ واکنش‌هایی که نقطه مشترک آنها یادآوری ‌اشک‌های مرحوم زارعی در صحن علنی مجلس در زمان تصویب برجام بود.
اشک‌هایی که در تاریخ ثبت شد
اسماعیل کوثری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به حساسیت‌های مرحوم زارعی در زمینه مذاکرات برجام و تصویب 20 دقیقه‌ای آن در مجلس گفت: ایشان در مسئله تصویب برجام در مجلس زحمات فراوانی کشید، مرحوم زارعی می‌دید آن صداقتی که در تصویب برجام باید وجود داشته باشد نیست، چون خودش در جریان تمام توافقاتی که صورت گرفته بود قرار داشت اما می‌دید که در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌شود.
کوثری با ‌اشاره به اینکه ‌گریه‌های وی به خاطر بی‌صداقتی با مردم بود تاکید کرد: وقتی حال و روز مرحوم زارعی فضای مجلس را متحول کرد بنده به جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس رفتم و به رئیس ‌مجلس گفتم که 186 پیشنهاد در این باره مطرح شده و شما می‌توانستید بررسی برجام را تا ظهر ادامه بدهید. متاسفانه در پاسخ گفتند من رئیس ‌هستم و این چنین تصمیم می‌گیرم، مرحوم زارعی رفتارها را در تصویب برجام طاقت نیاورد و ‌اشک از چشمانش جاری شد.
سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در توییتر خود نوشت: بزرگا مردا که او بود... روح بلند دکتر اصغر زارعی، استاد انقلابی و نماینده جانباز مجلس نهم به سوی معبود شتافت. خدا بر درجاتش بیفزاید؛ آن خواهش‌های خاضعانه و ‌اشک‌های دلسوزانه‌اش در روز تأیید ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس، برای همیشه نماد عزت و بصیرت و روشن‌بینی خواهد ماند.
همچنین مالک شریعتی، نماینده مجلس در توییتی نوشت: تصویر ماندگار او روز تصویب بیست دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم در کتاب تاریخ سیاسی ایران تکرار نخواهد شد؛ چون نمایش و طراحی نبود،‌ اشک او جوششی از عمق جانش بود.
مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران هم در پیامی نوشت: ‌اشک‌های مرحوم دکتر علی‌اصغر زارعی پس از تصویب برجام در مجلس، نشان از عمق بصیرت و دلسوزی ایشان نسبت به مردم و ایران اسلامی بود.
گفتنی است روزنامه‌های زنجیره‌ای فردای تصویب 20 دقیقه‌ای برجام، در صفحه اول خود با تیترهایی چون «فرجام برجام، ‌اشک دلواپسان را درآورد» و «دلواپسان زمین‌گیر شدند»، «جواز برجام با ‌اشک‌ها و لبخندها» ‌اشک‌های دلسوزانه و خالصانه مرحوم زارعی را دستمایه طنز و تمسخر قرار دادند.
پیکر مرحوم علی‌اصغر زارعی
امروز تشییع می‌شود
به گزارش فارس، مراسم تشییع پیکر مرحوم علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجالس هشتم و نهم، امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
این مراسم از ساعت ۱۰ صبح در قطعه ۱۹ بهشت زهرا برگزار می‌شود.
گوشه‌ای از سوابق
و فعالیت‌های مرحوم زارعی
علی‌اصغر زارعی، در سال 1335 در تهران متولد شد. وی دارای دکترای مدیریت سیستم مهندسی برق و مخابرات و از اعضای مؤسس جبهه پایداری انقلاب اسلامی بوده است. زارعی پس از پیروزی انقلاب عهده‌دار مسئولیت‌های سیاسی نظیر ریاست اداره تحقیقات ستاد مشترک سپاه در سال 1382، ریاست دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین(ع)، مشاور امور آموزش عالی رئیس‌جمهور در دولت نهم و نمایندگی مجلس شورای اسلامی به‌نمایندگی از مردم تهران بوده است.
دکتر علی‌اصغر زارعی تحصیلات ابتدایی خود را در تهران و در دبستان «ادب» و دوران متوسطه را در دبیرستان «حافظ» و دبیرستان دکتر «هشترودی» طی نمود، در همان دوران با گروه‌های سیاسی مرتبط بوده در فعالیت‌های مذهبی منطقه مشارکت جدی داشت. وی سپس در رشته «انفورماتیک» دانشگاه تهران پذیرفته شد. به‌دلیل فشارها و آزار و اذیت‌های خانواده‌اش توسط ساواک راهی آبادان گردید و در رشته مهندسی برق دانشکده نفت به تحصیل پرداخت. وی در دانشکده نفت فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را ادامه داد و با گسترش فعالیت‌هایش در منطقه خوزستان در توسعه جنبش‌های دانشجویی در این منطقه نقش مؤثر و فعال داشت. پس از حضور در جبهه‌های دفاع مقدس و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها با اتمام دروس دانشگاهی، دانشنامه مهندسی برق را در گرایش مخابرات دریافت کرد. علی‌اصغر زارعی، در سال 1377 در مقطع دکترای مدیریت (گرایش سیستم) دانشگاه تهران پذیرفته شده این دوره را با موضوع پایان‌نامه «تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان چابک» به پایان رسانید.
علی‌اصغر زارعی، با پیروزی انقلاب اسلامی به کمیته انقلاب پیوست. با تشکیل سپاه پاسداران مسئول آموزش سپاه آبادان و مسئول بسیج آبادان شد. پس از شروع جنگ تحمیلی به سازماندهی نیروهای مردمی در آبادان و منطقه خوزستان پرداخت، در همین دوران بود که دو بار زخمی شده به افتخار 45 درصد جانبازی نائل آمد. در سال 1379 درحالی که قائم‌مقام دانشگاه امام حسین(ع) بود با مجموعه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در حرکتی خودجوش نسبت به تشکیل بسیج اساتید اقدام نمودند، همکاری کرد و یک سال بعد به ریاست سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور انتخاب گردیده تا سال 1385 در این مسئولیت انجام وظیفه کرد.
قالیباف درگذشت علی‌اصغر زارعی
نماینده ادوار مجلس را تسلیت گفت
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی طی پیامی درگذشت علی‌اصغر زارعی، نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس را تسلیت گفت.
حداد عادل: مرحوم زارعی سختکوش،
غیرتمند و با‌اخلاص بود
حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی با تسلیت درگذشت علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در مجلس نهم تصریح کرد: زارعی نماینده‌ای مؤمن و انقلابی و سختکوش و غیرتمند و بااخلاص بود.
سرلشکر سلامی: مجاهدت‌های مرحوم زارعی
 ماندگار و مایه افتخار است
همچنین سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه در پیامی با تسلیت درگذشت مرحوم علی‌اصغر زارعی، عنوان کرد: مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر، مؤمنانه و شجاعانه آن برادر عزیز و جانباز عالی‌قدر در دفاع از انقلاب، نظام و میهن اسلامی و خدمت صادقانه به ملت عظیم‌الشأن ایران ماندگار و مایه افتخار است.
موفقیت‌های سایبری سپاه
حاصل تلاش‌های علی‌اصغر زارعی بود
همچنین حجت‌الاسلام ذوالنور، رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی مجلس در برنامه چاپ اول شبکه خبر با‌ اشاره به درگذشت علی‌اصغر زارعی نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: بسیاری از موفقیت‌های سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاصل تلاش‌های علی‌اصغر زارعی بود.
سردار زارعی تا آخر
یک بسیجی خاکی و افتاده بود
سردار جلالی، رئیس ‌سازمان پدافند غیرعامل نیز در پیامی با تسلیت درگذشت جانشین سابق سازمان پدافند غیرعامل، تاکید کرد: مرحوم زارعی تا آخرین روزهای حیات بابرکتش همچون سایر همرزمان و هم‌قطاران شهیدش یک بسیجی خاکی و افتاده باقی ماند.
سایر اخبار این روزنامه