«رفت‌نیوز» جایگزین «آمدنیوز»

آرمان ملي - ياسمين طالقاني: به‌زعم خود سوابق درخشاني داشت اما عمر آنچه موفقيت مي‌پنداشت کوتاه بود و خيلي زود زندان و پس از آن حکم اعدام دستاورد همه تلاش‌هايي شد. بسياري از خيرخواهان بارها از روح‌ا... زم خواستند از مسيري بازگردد که انتهايي جز سرافکندگي و بدنامي ندارد و اسير تحسين و تقدير دشمنان کشور نشود اما او فريب خورده بود و همه راه‌هاي بازگشت را مسدود کرد. ديروز سخنگوي ‌قوه‌قضائيه در خصوص صدور حکم پرونده روح‌ا... زم در پاسخ به اينکه آيا راي پرونده روح‌ا... زم صادر شده يا خير، گفت: بله. حکم صادر شده است و از آنجا که رسيدگي به اتمام رسيده است، حکم مبني بر محکوميت زم صادر شده است و گرچه ما در ايام غيرقطعي جزييات آن را نمي‌گوييم ولي پرونده‌اي بود که در راستاي ماده 355 آيين دادرسي کيفري اجازه انتشار جريان دادگاه اخذ شده بود مي‌توانيم جزييات آن را بگوييم‌. غلامحسين اسماعيلي افزود: موارد اتهامي که روح‌ا... زم داشت دادگاه 13 مورد از عناوين ريز توام را از مصاديق افساد في الارض دانسته و حکم اعدام را صادر کرده است و درخصوص چند مورد اتهامي که افساد في‌الارض نبود به مجازات حبس محکوم شده که اين حکم غيرقطعي و قابل فرجام‌خواهي است و چنانچه از ناحيه ايشان فرجام‌خواهي شود، پرونده به ديوان عالي ارسال مي‌شود.
اشتباه بزرگ خروج از کشور
خروج او از کشور اشتباه بزرگي بود که مرتکب شد و خودش چنين درباره چگونگي ترک ايران توضيح داده است: «سال 90 به‌همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج داشتيم، اما من به حج نرفتم و دو روز پس از سفر حج خانواده‌ام عازم مالزي شدم و تا يک روز بعد از آنکه به مالزي برسم، خانواده‌ام از من خبري نداشت.» نماينده دادستان هم در جريان دادگاه او گفته بود: «روح‌ا... زم در اغتشاشات سال 88 به‌عنوان متهم بازداشت شد و در سال 90 ايران را به‌مقصد مالزي ترک کرد و و با همسر فعلي خود ازدواج کرد. پس از يک سال به ترکيه رفت و مبادرت به اخذ ويزاي فرانسه کرد.» اغفال زم کار دشواري براي برنامه‌ريزان عليه ايران نبود. آنها با ارائه تسهيلات و القاي مهم بودن به زم سعي کردند از طريق او به اهدافشان برسند؛ به‌عنوان نمونه زم چنين گفته بود: «پس از مکالمه روحاني و مکرون از پليس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستي وحفاظت نامحسوس گذاشتند تا اينکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌هاي بانکي و مشخصاتم در سايت‌هاي داخلي منتشر شد و خانه من را عوض کردند و تيم حفاظت سنگيني قرار دادند و هر دو ماه يک‌بار با من قرار مي‌گذاشتند. تعيين وضعيت حفاظت مي‌کردند و به من گفتند که «بعد از مکرون سنگين‌ترين تيم حفاظت براي تو است.»
روايت زم از يک لغزش


روح‌ا... زم در آخرين جلسه دادگاهش چنين گفت: يکي از اتهامات من اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت داخلي و خارجي عنوان شده است. اما من قصدي در خصوص ارتکاب جرم عليه امنيت داخلي و خارجي نداشتم. وي عنوان کرد: اگر کاري از دستم دررفت اظهار ندامت و پشيماني مي‌کنم. با يک لغزش عاقبت آدم به باد مي‌رود.
از کجا تا اعدام؟
روح‌ا... زم متولد شهريورماه 1352 در تهران و فرزند محمدعلي زم از فعالان فرهنگي خوشنام است. او در جريان حوادث 1388 دستگير و مدتي زنداني شد و پس از پايان دوران محکوميتش ايران را ترک کرد. اما او در حال سپري ‌کردن دوران محکوميت خود بود که در قالب يک مرخصي چندروزه، از کشور متواري شد. مقصد او پس از خروج از ايران در ابتدا مالزي بود اما پس از اخذ اقامت کشور فرانسه، در پاريس ساکن شد. در سال 1394 با پيدايش شبکه‌هاي اجتماعي و نرم‌افزارهاي ارتباطي به تاسيس کانال «آمدنيوز» در تلگرام پرداخت و موضع خود را به عنوان مخالف آشکار کرد. برخي مي‌گويند آمدنيوز در جريان اعتراضات دي‌‌ماه سال 1396 با بيش از 2ميليون عضو به بازيگر مهمي در تهييج و دوقطبي کردن فضاي داخلي تبديل شد. در نتيجه مقامات ايران از تلگرام درخواست مسدود کردن اين کانال را کردند. اسفند 1397 تلويزيون با پخش مستند «ايستگاه پاياني دروغ» روح‌ا... زم را بازيچه نيروهاي اطلاعاتي ايران خواند. نزديک به 8ماه بعد نيز در يک روز پاييزي برابر با 22مهرماه، اطلاعات سپاه در اطلاعيه‌اي خبر دستگيري روح‌ا... زم را اعلام کرد و اين اطلاعيه را در کانال آمدنيوز نيز منتشر کرد. بهمن‌ماه سال گذشته اولين دادگاه روح‌ا... زم برگزار شد و تيرماه امسال پس از برگزاري جلسات دادگاه حکم اعدام او توسط قاضي صلواتي اعلام شد. زم به اين حکم اعتراض کرد. حالا پس از گذشت چند ماه حکم نهايي او صادر و اعدامش تاييد شده است.
تلاش پدر براي رهايي پسر
پدر روح‌ا... زم تلاش زيادي براي آزادي فرزندش داشت. 14 تير بود که برخي سايت‌هاي خبري نوشتند: «محمدعلي زم در نامه‌اي خطاب به سيدابراهيم رئيسي، رئيس قوه قضائيه آورده است که «حداقل به حرف‌هاي وکيل تسخيري که بنابر آيين‌نامه از دايره افراد معتمد شما انتخاب مي‌شود، گوش کنيد... او همچنين نوشته که «روح‌ا... شرايط روحي مناسبي نداشته تا بتواند از خود دفاع کند.» تسنيم هم 19 خرداد نوشت: «در ادامه جلسه دوم دادگاه، صلواتي از نامه‌اي رونمايي مي‌کند که زمان بازداشت برادر ناتني زم نگارش شده بود؛ او مي‌گويد زمان بازداشت برادر زم، محمدعلي زم پدر او به رهبر انقلاب نامه مي‌نويسد و ايشان هم دستور آزادي برادر زم را صادر مي‌کند؛ نکته‌اي که با تعجب زم مواجه مي‌شود و او مي‌گويد که «خانواده در مورد اين نامه صحبتي با من نکرده‌اند.»