شفافیت در بودجه مراکز فرهنگی مطالبه به حق مردم


حجت الاسلام حسن ناصری پور

رئیس اندیشکده اسوه

در خصوص انتشار رقم های نهادهای فرهنگی باید اذعان داشت که هیچ عقل سلیمی نمیتواند، هزینه کردن برای اشاعهی فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی و ترویج معنویت در جامعه را تقبیح و نکوهش کند. بر خلاف بسیاری از خواص خود فروخته و سست عنصر و رسانه های هم مسلک شان ، مردان و زنان آزاده این سرزمین به خوبی به ارزش سرمایه گذاری در حوزههای فرهنگی و مذهبی آگاهی و اشراف دارند. چند سالی است که انتشار ردیف های بودجه ای مرتبط با نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور، حاشیه های جدی را ایجاد کرده و گویی این حواشی به قصد آزار و اذیت افکار عمومی با یک برنامه خاص جنگ روانی ایجاد شده است. مردمی که در نهایت وقار و متانت در برابر انبوه هجمه های اقتصادی و روانی دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کردهاند. مردمی که هر روز اقدامات وقیحانه برخی از آقایان به اصطلاح مسئول و آقازاده های خارج نشین آنان را به نظاره مینشینند و دندان به جگر میفشارند. اما یکی از این خیانتها و خباثت ها، امروز به نام دین و به کام برخی از منافقین انجام میگیرد. امسال هم پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس بودجه های کلان نهادهای مذهبی منتشر شد و دل مردم را در این شرایط سخت اقتصادی دوباره آزرده کرد. نه تنها مردم، بلکه فعالان حوزه های فرهنگی و مذهبی کشور هم نمیدانند که این بودجهها به دست چه کسانی می رسد و در کجاها صرف میشوند. اعضاء محترم مجلس انقلابی، توضیح خواستن حق این مردم است.

مردمی که صاحبان اصلی این انقلاب و نظام هستند. مردمی که شما و همکاران گرامیتان را به امید اصلاح امور انتخاب کردهاند. توضیح دادن در رابطه با نحوه تخصیص این بودجههای عظیم و این ارقام سرسام آور و ارائه گزارش ادوار گذشته و نحوهی هزینه کرد آنها، نباید کار دشواری باشد؛ که اگر هست، باید به بسیاری از مسائل شک کرد. شما عزیزان، به عنوان نیروهای مومن و تصمیم گیران تراز اول کشور به خوبی به این موضوع واقفید که فعالیتهای فرهنگی و مذهبی کشور، در حوزهی میدانی و بنابر محسوسات و واقعیات عینی توسط گروه های مردمی، هیئات و گروه های جهادی با محوریت جوانان مومن و انقلابی انجام میپذیرد. تخصیص و تصویب بودجه های کلان برای نهادهای مذهبی و فرهنگی، در فضای گنگ و ابهام آلود، حتی به شرط هزینه کرد صحیح و موثر آنها نیز لطمات چندبرابر و چندبارهای را بر پیکره فرهنگ اسلامی- ایرانی این سرزمین وارد خواهد ساخت. سکوت، بی تفاوتی و در نهایت تاسف، بیعاری برخی از مدیران دستگاه های بزرگ فرهنگی طی سالهای اخیر، خوراک ارزشمند و ذیقیمتی را برای رسانههای معاند فراهم کرده تا تیشه به ریشهی اصل مکتب بزنند و خادمان حقیقی آن را به استهزاء بگیرند. اینجانب، به عنوان یک برادر کوچک، از منتخبین و عصاره فضایل ملت، تقاضا دارم تا علاوه بر اساس تکالیف قانونی، بنا به تکلیف دینی خود؛ این چرخهی منحوس و نامبارک را پایان دهید. چرا که اگر وضع فرهنگی کشور از نظر شما عزیزان خوب است که ...؟ متاسفانه مشاهدات و آمار و ارقام صرف نظر از صحت کامل و راستی آزمایی دقیق حکایت از عملکرد مطلوب دستگاه های مذهبی و فرهنگی نمی کند.

نیم نگاهی به آمار آسیب های اجتماعی اعم از اعتیاد، طلاق، بزه و... قلب هر انسان آزاده را می لرزاند. لذا شایسته است مبنا و نحوه تخصیص و هزینه کرد چنین بودجههایی مشخص شود. نحوهی ارزیابی عملکرد، حسابرسی و بررسی کمی و کیفی اقدامات انجام گرفته طی سالهای اخیر نیز باید به نحو شایسته برای عموم مردم تبیین گردد. چنانچه، فرآیندهای مورد ادعا، در چارچوب قانون و بطور شفاف انجام پذیرفته باشند پیگیری و تبیین آن نیز به سهولت قابل انجام خواهد بود؛ و در غیر این صورت نهادهای ناظر باید به پیشگاه مردم ایران پاسخگو باشند. شاید بهتر باشد بخش مهم و اعظم این بودجه ها را با ضوابط خاص و قانونی در اختیار گروه های مردمی-جهادی جوان انقلابی قرار دهید. برای شما بزرگواران از پیشگاه خداوند متعال سلامتی و توفیق مسالت مینمایم. امید که ذیل توجهات و عنایات خاصهی حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) در خدمت به اسلام و انقلاب موید و منصور باشید.