صدای اعتراض تبریز بلند شد

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: پنج‌شنبه 20 آذرماه بود که رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور کشور ترکيه درست در رژه‌اي نظامي در شهر باکوي آذربايجان بيتي از آهنگ «آراز» را خواند که براي پان‌ترک‌ها سمبل جدايي ترک‌هاي آذربايجان از خاک مادري و براي جمهوري اسلامي ايران خبر از بلندپروازي‌هاي متوهمانه و گستاخانه اين دنباله‌روي گذشتگان متوهمش داشت. اردوغان با مشاهده رژه نيروهاي زميني، هوايي و دريايي آذربايجان بخشي از وقت سخنرانيش را به خواندن شعري به نام «آراز» اختصاص داد؛ شعري که معنايش به فارسي ارس است. آراز (ارس) نام رود شمالي ايران است که در بخش‌هايي مرز مشترک بين جمهوري آذربايجان و ايران است و طي آن گزافه‌گويي‌هايي را نسبت به آذربايجان ايران داشت که با واکنش مقامات، چهره‌هاي سياسي و مردم کشورمان روبه‌رو شد. در اين بين حتي سفير ترکيه نيز به وزارت خارجه فراخوانده شد اما ترکيه‌اي‌ها به‌جاي عذرخواهي، سفير ايران را احضار و مراتب اعتراض خود را به واکنش ايران ابراز داشتند.
تجمع مردم تبريز
جمع کثيري از مردم تبريز در واکنش به شعرخواني رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه، بعدازظهر ديروز، مقابل کنسولگري ترکيه در تبريز تجمع کردند. مردم تبريز در اين تجمع شعارهاي «غيرتلي تبريز، غيرتلي آذربايجان»، «ترک، فارس، آذري؛ امام حسين لشکري»، «آذربايجان جانباز، خامنه‌اي‌ دن آيريلماز» و... را سر داده و بر تماميت ارضي ايران اسلامي تاکيد کردند. در پايان اين تجمع، بيانيه‌اي در محکوميت اظهارات اخير رئيس‌جمهور ترکيه، قرائت شد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: حيات مبارک جمهوري اسلامي مملو از شواهد تاريخي در حمايت از امت اسلامي است. جمهوري اسلامي ايران در مناقشه قره‌باغ (چه امروز و چه در دهه 90 ميلادي) نيز بر اين سياست خود تکيه کرد. رهبري معظم، دولت و ملت نظام مقدس جمهوري اسلامي همواره بر تماميت ارضي جمهوري آذربايجان و حق بازپس‌گيري مناطق اشغالي قره‌باغ تاکيد کرده و با اعلام حمايت رسمي و ارسال کمک، برادري خود را به اثبات رسانده است، اما فراموش نکرده‌ايم روزي که دولتمردان ترکيه در واکنش به کشتار مسلمانان در قره‌باغ گفتند اين جنگ به ما ارتباطي ندارد آنها آذري‌اند و ما ترک! آنها شيعه هستند و ما سني! آنها که چشم طمع به اين سوي ارس دارند خوب است کمي تاريخ بخوانند، آذربايجان و به‌خصوص تبريز قهرمان همواره پيشرو دفاع از ايران اسلامي بوده است، تاريخ اين ديار مملو از پرورش سرداراني همچون ستارخان، شهيد آقا مهدي باکري، شهيد باقري و... عليه متجاوزان روس، عثماني، بعثي، داعشي و ... بوده است، همين يک جمله ستارخان بيانگر روحيه مردم آذربايجان است: «خاک مي‌خوريم و خاک نمي‌دهيم».
واکنش 4 امام جمعه


نمايندگان ولي‌فقيه در استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان و اردبيل با صدور بيانيه مشترکي به اظهارات اخير رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه در باکو واکنش نشان دادند. در قسمتي از اين بيانيه آمده است: متاسفانه در رژه پيروزي کشور آذربايجان در قره‌باغ اشعار و سخناني بر زبان جاري شد که سيادت و وحدت اراضي کشور ما را هدف گرفته بود و از سوء حظ گوينده اينکه آن اشعار توسط ايرانيان جدا شده از وطن مادري سروده شده است. 200 سال است که ايرانيان ساکن در 17 ولايت قفقاز که توسط دولت شوروي از وطن مادري، بابا توپراقي و وطن تاريخي جدا شده‌اند اشعار حسرت مي‌سرايند و با اشعار حسرت زندگي مي‌کنند، چقدر شايسته است محققان تاريخ کشور عزيزمان ايران، اشعار حسرت را جمع‌آوري و به رئيس‌جمهور ترکيه ارسال نمايند تا متوجه شود که تنظيم‌کنندگان خطابه چه خيانت بزرگي به او کرده و براي او مايه آبروريزي بزرگي درست کرده‌اند.
احضار وقيحانه سفير ايران
وزارت خارجه ترکيه سفير ايران در آنکارا را فراخوانده و ناخرسندي خود درباره واکنش‌هايي را که تهران به سخنان رئيس‌جمهور ترکيه مطرح کرده ابراز داشت. شايان ذکر است که رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه روز گذشته درحالي‌که براي شرکت در مراسم رژه نظامي نيروهاي جمهوري آذربايجان به مناسبت پايان اشغال منطقه قره‌باغ کوهستاني به باکو سفر کرده بود، ابياتي از يک شعر درباره رود ارس در مرز ايران و جمهوري آذربايجان خواند که واکنش شديد مقامات ايران همراه شد.
ادامه واکنش‌ها
اظهارات اردوغان واکنش بسياري از مسئولان و چهره‌هاي سياسي را نيز به دنبال داشت. معاون سياسي وزير کشور درباره سخنان اردوغان گفت: کشور عزيز ما هم، چون يک فرش ايراني زيبا و چشم‌نواز است که اقوام گوناگون، تاروپود اين فرش زيبا را تشکيل داده‌اند و با تاريخي بسيار غني و فرهنگي ديرپا، در قالب پيکره‌اي منسجم و يکپارچه به نام ايران، به آن زيبايي و قوام و هويت بخشيده‌اند. اين روزها برخي شيطنت‌ها و اظهارنظرهاي ناصواب و نادرست عليه تماميت و يکپارچگي کشور عزيزمان مطرح مي‌شود، اما بايد توجه داشت که تماميت ارضي و يکپارچگي سرزميني ايران تحت هيچ شرايطي خدشه‌پذير نيست. از طرف ديگر مسعود پزشکيان نماينده مردم تبريز با اشاره به صحبت‌هاي اخير رئيس‌جمهور کشور ترکيه بيان کرد: هر جمله و حرکتي که باعث ايجاد تفرقه و دشمني بين کشورهاي مسلمان شود تنها به نفع آمريکا، اسرائيل و استکبار است. اينکه کسي به گونه‌اي صحبت کند که آذربايجان از ايران جدا شود يک خيال خام است، محمدرضا عارف رئيس بنياد اميد ايرانيان نيز توئيتي نسبت به اظهارات رجب طيب اردوغان واکنش نشان داد و نوشت: «آقاي اردوغان و ديگر حاکمان منطقه بايد بدانند که تاريخ منطقه نشان مي‌دهد، اين شمال رود ارس است که پيوند تاريخي با جنوب آن دارد. وزارت خارجه ايران بايد اعتراض رسمي و کتبي خود را به دولت‌هاي باکو و آنکارا ابلاغ و خواستار توضيح و عذرخواهي رسمي ايشان شود.» حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس هم در توئيتر خود در واکنش به سخنراني رئيس‌جمهور ترکيه نوشت: «اگر اردوغان در ادبيات، جغرافيا و تاريخ رفوزه نشده بود؛ مي‌فهميد که آن شعر در رثاي جدا شدن آذربايجان از سرزمين مادريش ايران سروده شده است. از سرنوشت صدام درس و عبرت بياموزد و فورا از مردم متحد و غيور ايران عذرخواهي کند.»