خروج ایران از وضعیت قرمز

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ديروز ستاد ملي مقابله با کرونا اظهار کرد: شاهد هستيم که در روند بيماري کرونا در کل کشور شرايط رو به بهبود است و فقط در 12 شهرستان در کل کشور شرايط قرمز است و مابقي نارنجي يا زرد هستند. وي افزود: همه اين موفقيت‌ها مرهون تلاش مردم و اعتماد آنان به تصميم‌گيري‌هاي ستاد ملي کرونا و نيز تلاش مسئولان در کنترل و نظارت اين بيماري بوده است. اهم اظهارات حسن روحاني‌ از اين قرار است:
در کنار مردم، اقدامات به‌موقع قرارگاه عملياتي و نيروهاي ناجا، هلال‌احمر، موسسات مردم‌نهاد و بسيج هم تاثير فراواني داشته‌اند. اميدواريم با تلاش مردم و مسئولان رقم فعلي مرگ‌و‌مير باز هم کاهشي باشد. اين بيماري، بيماري‌اي است که تنها بحث پزشکي درباره آن مطرح نيست. بحث اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را هم در‌بر‌مي‌گيرد و در سطح جهان هم به همين شکل صدماتي را وارد کرده است. البته سلامت، بحث اول است، اما فقط اين نيست، اقتصاد و زندگي مردم هم مطرح است و بايد همه اين موارد را رعايت کنيم و در نظر داشته باشيم.
اين بيماري سبب شده رشد اقتصادي دنيا منفي 3 شود و ضربه بسيار شديدي نيز به اشتغال وارد شود. کرونا در بعضي از امور مانند حوزه گردشگري،‌ ورزش، مسائل فرهنگي و‌ آموزشي به شدت اثر گذاشته و حادثه عجيب و بي‌نظير در يک قرن اخير است. ما از آغاز اين بيماري يعني روز آخر بهمن 98 در اين باره نه تعلل کرده‌ايم و نه در پذيرش حادثه دچار ترديد شده‌ايم، هرچند برخي اين موضوع را انکارکرده‌اند اما به محض اينکه چهارشنبه 30 بهمن وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در دولت اعلام کرد که ما متوجه شديم دو نفر کوويد 19 مثبت اعلام شده‌اند،‌ بلافاصله همان موقع اعلام کردم که به مردم اطلاع بدهيد. با اينکه شب انتخابات بود و تقريبا کار براي ما سخت بود و شرايط آساني نبود،‌ اعلام کرديم که مردم بايد اين مساله را بدانند.
ما حادثه را پذيرفتيم و اين خيلي مهم است که اين بحران يا هر نامي را که براي آن بگذاريد قبول کرده‌ايم. برخي از کشورها منکر کرونا بوده و مي‌گفتند خبري نيست. برخي از کشورها مانند آمريکا و آقايي که رئيس‌جمهور بود و چند هفته ديگر هم رئيس‌جمهور هست،‌ ادعا مي‌کرد که اصلا خبري نيست و فقط يک عطسه و سرماخوردگي است و نياز به انجام کار خاصي ندارد. يعني انکار کردن بالاترين سنگ‌اندازي در روز اول و در مسير حرکت است. رويکرد ما پذيرش مساله بود و بلافاصله پاسخ بهنگام داديم. مساله را ما متوجه شديم اما اينکه ما در اجراي آن تاخير کنيم و بگويم فردا يا 10 روز ديگر آن را انجام مي‌دهيم اصلا اين‌گونه نبوده است. استراتژي ما نيز از ابتدا مشخص بوده است. بعضي از کشورها دچار استراتژي سردرگمي شدند و نمي‌دانستند چه‌کاري بايد انجام دهند ولي اقدامات ما از اول کاملا روشن بود و آمادگي بسيار زيادي در روزهاي اوليه، هم بهداشت و درمان و هم نيروهاي مسلح داشتند و همه به ميدان آمدند.


مبناي ما براي مقابله با کرونا از ابتدا مبتني‌بر علم‌گرايي بود. هيچ‌ زماني دنبال پندارگرايي و خرافات نبوده‌ايم. دولت و وزارت بهداشت هميشه بر مبناي اصول علمي حرکت کرده و متخصصان ما به خوبي و روشني اعلام کرده‌اند که حرف آنان با متخصصان دنيا و با آنچه وزارت بهداشت جهاني مي‌گفته، همسان بوده است، بنابراين ما پندارگرايي نکرده‌ايم و با عمل‌گرايي حرکت کرده‌ايم. خوشبختانه اعتماد سياسي و اجتماعي در کشور به خوبي حفظ شده و ما با بحران اعتماد روبه‌رو نشده‌ايم. مردم نسبت به دستورالعمل‌هاي ستاد ملي کرونا و وزارت بهداشت ترديد نکرده‌اند و واقعا مردم همکاري کرده‌اند.
ما در زمينه توليد ماسک خيلي سريع توانستيم آن را تهيه و توليد کنيم و محصولات را به وفور و با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار دهيم. در موارد شست‌و‌شو و بهداشت، اکسيژن، ونتيلاتور و سي‌تي‌اسکن کار فوري شروع و همه امکانات تجهيز شد و امروز هم در شرايط نسبتا خوبي هستيم. صرفا رعايت ماسک زدن و شستن دست و فاصله اجتماعي براي مقابله با کرونا کافي نيست؛ تمام دستور‌العمل‌ها بايد رعايت شود تا ما را از اين ويروس نجات بدهد. مخصوصا الان که فصل زمستان و سرما است و مردم در خانه‌هاي دربسته هستند و منافذ و پنجره‌ها را براي جلوگيري از ورود سرما مي‌بندند، ممکن است تهويه هوا مناسب نباشد و همه در مکان کوچک‌تري جمع مي‌شوند و در اين شرايط ممکن است مشکل پيش بيايد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه آمار ما خوشحال‌کننده است و همه نمودارهايي که داشته به سمت آسمان مي‌رفته، سر به زير و متواضع شده‌اند. اين مساله به خاطر تلاش‌هاي همه متخصصان و ناظران و همراهي مردم بوده است که امروز ما شاهد آن هستيم. اما خداي ناکرده يک شب يلدا مي‌تواند اين شرايط خوب را برعکس کند و به‌هم بريزد. اگر خانواده‌ها دور هم جمع شوند و يک نفر آلوده باشد و همه را مبتلا کند، ما دو هفته بعد از شب يلدا ممکن است شاهد موج جديد مرگ‌و مير باشيم؛ لذا از همه مردم مي‌خواهم مراعات کنند. قرار شده هم قرارگاه عملياتي ما براي اين شب فکري کنند و هم صدا و سيما براي شب يلدا برنامه‌هاي خوبي را آماده کند. از مردم خواهش مي‌کنم شب يلداي امسال را مجازي و الکترونيکي برگزار کنند و از طريق مجازي به ياد هم باشند و حال هم را بپرسند.
همه اقدامات لازم براي ساخت واکسن در داخل و واردات خارجي صورت گرفته و انجام خواهد شد.دولت آماده است هر اقدام و کمکي که لازم باشد به شرکت‌هاي دانش‌بنيان بکند و براي خريد واکسن با توجه به اينکه هنوز سازمان جهاني بهداشت واکسني را تاييد نکرده است اما دستور داديم هر واکسني را که وزارت بهداشت موثر بداند، خريداري کنيم. در اين رابطه بانک مرکزي هم هماهنگ است و مشکلي در اين زمينه نداريم. اين واکسن‌ها را وارد مي‌کنيم تا کادر درمان که پرريسک هستند، از اين واکسن‌ها استفاده کنند تا شرايط بهتري فراهم شود و واکسن‌هاي بيشتري در اختيارمان قرار بگيرد.