سرقت بزرگ اطلاعاتی در امریکا

‌وصال روحانی / هکرهایی که گفته می‌شود شاید روسی باشند، به ادعای مقام‌های غربی و بویژه امریکایی‌ها به‌حساب‌های اینترنتی و فایل‌های اطلاعاتی وزارت خزانه‌داری امریکا ورود کرده و دست به‌سرقت اطلاعات زده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های امنیتی امریکا مدعی‌اند که هکرهای روسی با روش‌هایی مشابه به چند اداره و سازمان حساس دیگر امریکا هم ورود کرده و اطلاعات مورد نظر خویش را صید و ذخیره کرده‌اند. آنها اسامی شرکت‌های دیگری را که قربانی این سرقت اطلاعاتی شده‌اند، اعلام نکرده‌اند اما یک کمپانی مستقر در شهر آستین ایالت تگزاس امریکا اعلام کرده که محتویات نرم‌افزارها و فایل‌های اطلاعاتی‌اش که حاوی برخی اسرار دولتی است واخیراً به‌روز شده بود، در یک روند ناشناخته اما هنرمندانه ربوده شده و سرنخ ماجراها به کشوری دیگر برمی‌گردد. این شرکت که «سولار ویندز» نام دارد، دیروز به پرس‌وجوهای مکرر رسانه‌ها پاسخ روشنی نداد اما شایع‌است که فایل‌های اطلاعاتی‌اش سرشار از نکات و ویژگی‌های جدید مرتبط با نهادهای امنیتی، نظارتی و نظامی امریکا و حتی نهادهای ضد جاسوسی آن است.
«جان اولیوت» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا دیروز گفت: «دولت از این اتفاقات با خبر شده و شرایط را در دست بررسی دارد و به هر احتمال موجود و ممکن می‌اندیشد.»
جلسه‌ای اضطراری در کاخ سفید


به‌گزارش «رویترز»، اهمیت این سری سرقت‌های اطلاعاتی به حدی می‌رسد که مقام‌های ارشد امنیتی امریکا روز یکشنبه جلسه‌ای اضطراری در کاخ سفید تشکیل دادند و در این خصوص چاره‌اندیشی کردند. وزارت اطلاعات و اخبار امریکا نیز روز دوشنبه تصریح کرد که در برخی آژانس‌های اطلاعاتی مرتبط با دولت اتفاقات خاصی روی داده و نوعی از سرقت‌های سایبری صورت گرفته اما فعلاً چیزی بیش از این قابل گفتن و بیان نیست.
یک مقام دیگر امنیتی نیز به نیویورک‌تایمز گفت: «این سرقت جدید اطلاعاتی منحصر به یک نهاد و دو نهاد نمی‌شود و ابعاد آن گسترده‌تر از این حرف‌ها است.»
روس‌ها تکذیب کردند
در حالــــی کــــه چنــــد شــــرکت مایکروسافت دولتــی امریــکا نیـــز مورد هجوم هکرهای احتمالاً شرق اروپایی قرار گرفته‌اند و حتی پیام‌های الکترونیکی و مهم اداره خزانه‌داری امریکا را ردیابی و سرقت کرده‌اند، سفارت روسیه در امریکا روز دوشنبه هرگونه دخالت این کشور در فرآیند فوق را تکذیب و تأکید کرد از قضا روش‌هایی از این دست در تضاد آشکار با مرام و باورهای دولت روسیه قرار دارد که معتقد است حوزه و چارچوب فعالیت‌های حرفه‌ای و آماری این دولت و دول سایر کشورها باید ایمن و مصون از هرگونه تجاوزی باشد. سفارت مزبور ظهر دیروز بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «یک بار دیگر رسانه‌های امریکا با کشیدن پای روسیه به ماجراهایی که اصلاً با این کشور مرتبط نیست، قصد لاپوشانی ناکارآمدی خود را در زمینه حفظ اطلاعات مهم امنیتی-‌سیاسی و اقتصادی دارند و این از نظر ما یک شایعه‌پردازی بی‌اساس و امری قابل پیگیری در دادگاه‌های بین‌المللی است، اتهام سرقت‌های اطلاعاتی به ما که خود بارها قربانی این روش‌های مذموم رایج در غرب شده‌ایم، کذب محض و محصول اقدامات شتاب‌زده امریکا برای توجیه ضعف‌های عظیم‌شان در حراست از رازها و فعالیت‌های داخلی این کشور است.»
به‌گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، مقام‌های ارشد اقتصادی امریکا مدعی به تاراج رفتن برخی فایل‌های اطلاعاتی عمده این کشور که در بردارنده اطلاعات ذیقیمتی است شده‌اند و بلافاصله خط و ربط ماجرا را به مسکو بسط داده‌اند.
اســــرائیل هــــم مدعــــی ســــرقت اطلاعاتش شد
«واشنگتن پست» نیز دیروز فرآیند و ادعاهای فوق را تأیید و تکرار کرد و روزنامه «تایمز اسرائیل» هم مدعی شد که حتی چند اداره دولتی حساس این کشور هم قربانی این فرآیند شده‌اند. اداره اطلاعات مرکزی رژیم صهیونیستی هم مدعی شد که هکرها فایل‌های این اداره را هک و اطلاعات آن را کپی‌برداری کرده‌اند و این قطعاً کار دشمنان اسرائیل است. با این حال «گاردین» گزارش داد که اگر هم دامنه این سرقت‌های اطلاعاتی وسعت زیادی داشته باشد و به‌یک کشور منحصر نشده باشد، کانون اصلی اجرای آن امریکا و ادارات اطلاعاتی و اقتصادی آن بوده‌اند. یک مقام امنیتی ارشد امریکایی به این روزنامه انگلیسی گفت: «سرمنشأ این کارها هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست اما این مسأله محرز است که هکرها در کارشان حرفه‌ای و مجرب بوده و موفق عمل کرده‌اند. ما نه با هکرهای شخصی و تک آدم‌های خلافکار بلکه با یک اقدام حساب‌شده و وسیع طرف‌ هستیم و اینها کار یک دولت خارجی و متخلف است و نه چند فرد عادی و غیر مرتبط.»